מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דוח ביקורת שעוסק בשלטון המקומי. אחד הפרקים בדוח עוסק בטיפול הלקוי במבנים מסוכנים, שלדברי המבקר, עלול לעלות בחיי אדם.

"היעדר הטיפול במבנים מסוכנים הוא פצצה מתקתקת", ציין אנגלמן. "גם אחרי קריסת הבניין בחולון, לרשויות המקומיות לא היה מיפוי של האזורים שבהם יש פוטנציאל למבנים בסיכון, והרשויות אינן מציגות לציבור מידע אודות המבנים המסוכנים בתחומן". כזכור, בחודש ספטמבר של השנה שעברה קרס בניין בחולון - יממה אחרי שדייריו פונו.

עוד כתב המבקר, כי אומדן מספר יחידות הדיור שנבנו לפני שנת 1980, שייתכן שאינן עומדות בתקן לעמידות מבנים מפני רעידות אדמה - עומד על 610 אלף, ומתוכן רק 7% קבלו היתר בניה לחיזוקן מכוח תמ"א 38, נכון ל-2020.

ביניין שקרס בחולון
הביין שקרס בחולון

מבקר המדינה הוסיף כי מבין הרשויות שנבדקו - 77% לא ערכו מיפוי של מבנים העלולים להיות מסוכנים. בנוסף, 87.5% מהרשויות לא גיבשו תוכניות עבודה לאיתור מבנים מסוכנים ולטיפול בהם, ו-97.5% אינן מפרסמות את רשימת המבנים המסוכנים באתר שלהן לציבור.

משרד המבקר בדק ומצא כי רשויות שונות כלל לא ניהלו דיונים בנוגע למבנים מסוכנים, או שניהלו מעט דיונים כאלו. ב-44 הרשויות המקומיות שנבדקו נמצא כי ישנם 4,840 מבנים מסוכנים.

55 הרוגים - אין אכיפה

פרק אחר בדוח עוסק באכיפה ביחס לקורקינטים ואופניים חשמליים. "בשנים 2020-2018 נהרגו 55 אנשים מרכיבה על אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וגלגינועים. המשטרה ומשרד התחבורה לא אוכפים את האיסור לבצע שינויים באופניים חשמליים שמאפשרים להם להגיע ל-90 קמ"ש", כתב אנגלמן.

לצד ההרוגים, בשנים האחרונות נפצעו אלפי רוכבים. משרד המבקר כבר ציין בעבר כי המשטרה מיעטה באכיפת החוק בנושא. כעת, בביקורת המעקב, ציין המבקר כי אמנם האכיפה גברה מאז, אך עיקר הדוחות הוגשו בגין רכיבה ללא קסדה. מנגד מולאו עשרות בודדות של דוחות בגין עבירות תנועה כמו נסיעה באור אדום או נסיעה נגד כיוון התנועה. בכל אחת מהשנים 2020-2018 הוגשו רק עשרות דוחות נגד רוכבים על כלים שבוצעו בהם שדרוגים, מתוך כ-58 אלף דוחות.

כמו כן, מבקר המדינה מתח ביקורת על משרדי הממשלה בכמה היבטים. בין היתר נכתב כי משרד התחבורה טרם גיבש מדיניות בדבר הצורך ברישוי ורישום של כלים דו-גלגליים חשמליים, זאת לאחר שהליקוי כבר הופיע בדוח הקודם.