תאונה קשה בכביש הערבה: שני כלי רכב התנגשו היום (שבת) חזיתית בכביש 90, בסמוך למושב פארן שבדרום. ארבעה מהנוסעים נהרגו כתוצאה מההתנגשות, בהם ילד בן 4 ונערה כבת 13. בנוסף לארבעת ההרוגים, נפצעו שני נוסעים נוספים ומצבם מוגדר קשה. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לפצועים במקום טיפול רפואי מציל חיים ופינה אותם במסוקים לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

מדובר בתאונה חזיתית בין שני כלי רכב, אחד עם שני נוסעים והשני עם ארבעה. שלושה מההרוגים הם בני אותה המשפחה שחולצו מרכב אחד - עומר עביד בן ה-65, בתו נור בת ה-14 ודאווד יעקוב שווקי בן ה-4. ברכב השני נהרגה אישה כבת 40. לחדר הטראומה בסורוקה פונו במסוק שני פצועים מתאונת הדרכים בכביש 90, שניהם במצב בינוני. אחד מהפצועים הועבר לחדר ניתוח לאחר בדיקות הדמיה, כאשר הוא סובל מחבלת בטן. פצוע שני נמצא עדיין בהדמיות ובבירור רפואי בחדר המיון.

דאווד יעקוב שווקי בן ה-4 שנהרג בתאונה בכביש 90
דאווד יעקוב שווקי בן ה-4
עומר עביד בן ה-65 שנהרג בתאונה בכביש 90
עומר עביד בן ה-65

הפרמדיקים של מד"א סיפרו כי "מדובר בתאונה מחרידה, ראינו שני כלי רכב מעוכים, באחד נסעו גבר ואשה ובשני ארבעה נוסעים. מרכב אחד חולצו גבר ואשה, כבת 40 שהייתה מחוסרת הכרה, ללא נשימה וללא דופק, עם חבלה רב מערכתית קשה, ביצענו בדיקות רפואיות ונאלצנו לקבוע את מותה".

תאונה קשה בדרום (צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
"כל שבוע יש כאן תאונה קטלנית, זה פשוט בלתי נסבל". זירת התאונה, היום | צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

"הגבר היה בהכרה וסבל מחבלות, ולאחר טיפול ראשוני פונה לבית חולים במסוק", הוסיפו הפרמדיקים. "מהרכב השני חולצו ארבעה נוסעים, גבר בשנות ה-60 לחייו, נערה כבת 13 וילד כבן 4, הם היו מחוסרי הכרה ללא נשימה וללא דופק, ניסנו להציל אותם וביצענו פעולות החייאה שבסופן לצערנו נאלצנו לקבוע את מותם".

רפ"ק חיים חן, קצין התנועה של מרחב נגב, אמר כי "התקבל דיווח במשטרת ישראל על תאונת דרכים בכביש 90, ק"מ 110. ככל הנראה אחד מכלי הרכב סטה מנתיבו והתנגש ברכב שהגיע ממול. במקום מספר נפגעים בדרגות פציעה שונות, בוחני התנועה של מרחב הנגב פתחו בחקירה".

תאונה בכביש 90
זירת התאונה בדרום, היום

מעמותת "אור ירוק" נמסר בעקבות תאונת הדרכים הקשה כי "כביש 90 ממשיך לגבות קורבנות ולהוות מפגע בטיחותי לכל מי שנוסע בו. מדינת ישראל משקיעה מיליארדי שקלים בתחבורה, אבל לא מוצאת כסף כדי למנוע מוות ידוע מראש בכביש הדמים הזה".

"כמה עוד אנשים צריכים להיהרג כדי שמישהו יחליט להעביר את הכסף, לשפר את התשתית ולמנוע צער סבל וכאב מעוד משפחות רבות?", תהו בעמותה. "למרות הבטחות רבות, מעט מאוד נעשה והציבור משלם את המחיר הכבד. חייבים להפוך את כביש הערבה לכביש בטוח עם הפרדה בין הנתיבים וצמתים מוסדרים". עוד נמסר מ"אור ירוק" כי "אנחנו בפתחו של החופש הגדול והקיץ, והתנועה לדרום תגבר וכך גם הסכנה למעורבות בתאונה. חייבים להגביר את הנוכחות המשטרתית כבר עכשיו כדי למנוע עבירות תנועה מסכנות חיים".

מאיר צור, ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה, אמר כי "היום שוב יש נרצחים בכביש הערבה, נרצחים בתאונות דרכים. הם נרצחים כי ממשלות ישראל לדורותיהן מזניחות את כביש 90, שכמעט כל יום יש בו תאונה. כל שבוע יש תאונה קטלנית, זה פשוט בלתי נסבל".

"לא סביר במדינה מתוקנת שאנשים יוצאים לחופש ונרצחים על הכביש", הוסיף ראש המועצה. "היום זה יום עצוב במיוחד, יש ילדים הרוגים. אנחנו לא נוכל לסבול את זה יותר, אנחנו קוראים לממשלת ישראל להפסיק עם הברבורים והסיפורים, ופשוט להרחיב את הכביש לדו-מסלולי באופן מיידי". צור הבהיר כי "לא נסבול את זה יותר ואנחנו נתחיל בפעולות מחאה משמעותיות על הכביש. אם הממשלה ואם שרת התחבורה לא באופן מיידי יתחילו לטפל בכביש ולבנות אותו לדו-מסלולי".

סגן שרת החינוך, חבר הכנסת מאיר יצחק הלוי, מסר הערב ש"יאבק בממשלה עד אשר תוכנית החומש לשידרוג כביש הערבה תאושר".

לפני כשעה התקיימה הפגנת הזדהות עם משפחות הרוגי ופצועי התאונה הקטלנית, ומחאה נגד הממשלה על אי העברת תקציב קריטי להרחבתו של כביש 90 - מצומת הערבה ועד מבואות אילת. 

ממשרד התחבורה נמסר כי "עד כה, שודרגו מתוך הכביש 50 ק"מ, מפאתי העיר אילת ועד קטורה. באזור זה פחתו התאונות באופן דרמתי ולא התרחשו תאונות קטלניות".

עוד הוסיף משרד התחבורה: "כבר באוגוסט צפוי לצאת מכרז למקטע באורך 20 קילומטר מצומת קטורה עד מעבר נחל שיטה, בהיקף של כ-300 מיליון שקלים. במסגרת העבודות יוכפל תוואי הכביש והוא יהפוך לדו-נתיבי דו-מסלולי, עם מעקות בטיחות ומפרדה קשיחה במרכזו, תאורה חדשנית ושיפורים בטיחותיים נוספים. בין היתר, הוחלט להקצות תקציב נוסף לביצוע שיפורים בטיחותיים ממוקדים בקטעים הצפוניים יותר שעיקרם ביצוע הרחבות מקומיות, טיפול בשוליים, הוספת תאורה חדשנית, הסדרת צמתים חידוש צבע והחלפת תמרורים במטרה להגביר את בטיחות משתמשי הדרך".

מנתיבי ישראל נמסר: "בתחילת שנת 2023 יחל ביצוע הפרויקט שבמרכזו הרחבת הכביש מצומת קטורה ועד מעבר נחל שיטה, והפיכתו לכביש בעל שני מסלולים ושני נתיבים לכל כיוון. צפי לסיום הפרויקט במהלך שנת 2025".