יומיים אחרי אסון המעלית שבו נהרגו דין שושני וסתיו הררי, דיירים רבים בדרום תל אביב מעלים היום (שני) שאלות קשות בנוגע למצב הבניינים שבהם הם גרים, החדשים והישנים. תושבים רבים דיווחו על הצפות בכניסה לבניינים שלהם, מים שהציפו את דירות הקרקע, מעליות שתקועות וחניונים מלאים במים שהשביתו את רכביהם לגמרי. לצד התחושות הקשות, מומחים בתחומי המעליות והתשתיות מזהירים מאסונות נוספים.

"דין וסתיו הלכו על מזבח הכלום": הוריהם של הרוגי אסון המעלית רוצים תשובות 

מחדל החילוץ שהביא למות הזוג במעלית – דקה אחרי דקה

חולדאי משיב לביקורת: "פופוליזם, מערכת הניקוז בדרום תל אביב טובה"

הדיווח מהמעלית הוגדר אירוע שוגג, אלפי שיחות התקבלו‎

אסון המעלית: צוות בכיר מכיבוי הצלה מונה לתחקר את האירוע

בעקבות האירוע, צעירים רבים שיתפו את התחושות שלהם בעקבות המקרה וסיפרו על הפחד מאי-המוכנות וחוסר האונים מהמצב שבו התשתית של הבניין שבו הם גרים לא באמת תלויה בהם.

"השאלה הראשונה שנשאלת היא - מה הייתי עושה במצב כזה?", כתב דייר בבניין בדרום העיר, "הרמתם פעם את הראש והסתכלתם על תקרת המעלית? מדוע אין פתח מילוט? מדוע התקרה אטומה לחלוטין? איפה התקן/חוק שמחייב פתח מילוט?".

התושבים שניצלו מגורל דומה: "התלבטתי אם להיכנס למעלית"

מור, תושב דרום תל אביב-יפו, סיפר כי עמד בפני מצב דומה בעת ההצפות. "הייתי שנייה מלהיכנס למעלית, מזל שזה לא קרה", אמר לחדשות 12 ."מזל שהקשבתי לעצמי. כל המים הציפו לנו את כל הבניין, והיינו בלי חשמל, ממש מלחיץ לחשוב מה היה קורה".

דייר בבניין בפלורנטין חלק זיכרון דומה מסוף השבוע הגשום: "ירדתי במעלית ושמעתי טפטופים, אבל לא הקדשתי לזה יותר מדי מחשבה. אחר כך שמעתי ששניים נתקעו אצלנו בבניין במעלית והגיעו לחלץ אותם. החניון הוצף לגמרי וגם המעלית וקיבלנו הודעה מבעלי הבניין לא להשתמש במעליות עד להודעה חדשה".

עודד, שגר בבניין חדש במתחם נגה ביפו, שחזר: "הרחוב שלנו הוצף לגמרי, המים נכנסו מהר מאוד לתוך הלובי והציפו את כל החנייה התת קרקעית. מכוניות ניזוקו. המעלית מושבתת מאז. מזל שהיה שבת וירד גשם ולא היינו חייבים לרדת למטה. אם זה היה קורה ביום ראשון בטוח היו יותר נפגעים, אין מצב שלא הייתי משתמש במעלית ומי יודע מה היה קורה".

הצוללן במעלית בדירה בתל אביב (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז דן)
ניסיונות החילוץ מהמעלית, שלשום | צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז דן

תושב דרום תל אביב מתח ביקורת חריפה על התנהלות העירייה וכתב בפייסבוק: "בושה לעיריית תל אביב שעסוקה רק בלתת דוחות לאזרחים, במקום לטפל בתשתיות הניקוז, המדרכות". התושב הוסיף: "כל העיר אדום לבן, כל שכונות דרום תל אביב להתאחד - שני אנשים הלכו לעולמם בגלל ההזנחה של עיריית תל אביב, עיריית תל אביב מכניסה מדוחות נת"צ בכל חודש 10.5 מיליון שקלים, לאן הולך הכסף? רון חולדאי תתפטר, דם האזרחים באחריותך".

החיישן שיכול למנוע אסון דומה במעליות

מומחה למעליות מסביר כי מדובר באירוע חריג – שהיה יכול להימנע באמצעים טכנולוגיים שלא מיושמים בישראל. "פעם ראשונה שמישהו טובע במעלית, זה לא קרה מעולם בעולם", ציין היועץ יוסי שחק מ י.שחק הנדסת מעליות בע"מ, שמייעץ בתחום המעליות למעלה מ-30 שנה. למרות המקרה שתפס את כל אנשי תחום המעליות בתדהמה, שחק אמר כי בישראל מאמצים את התקנים הכי מעודכנים שיש בעולם.

החניון שבו נספו דין שושני וסתיו הררי באסון המעלית (צילום: החדשות12)
כך נראה החניון לאחר ההצפה | צילום: החדשות12

עם זאת ישנו חיישן אחד, שבו לא משתמשים בישראל ולא נמצא כחלק מהתקנים בישראל להתקנת מעליות, שהיה יכול אולי למנוע את האסון הזה. החיישן הזה מזהה רטיבויות בבור של המעלית ונותן הוראה למעלית לעצור את הכניסה אליה. "ברגע שהחיישן הזה מזהה מים אז הוא מפסיק את המעלית", הסביר שחק. "היום אנחנו נצטרך לעשות הכול כדי להכניס את החיישן הזה למעליות. עד כה לא בדקו אם יש או אין את החיישן הזה".

המומחה שחק ציין גם את העובדה כי המעליות החדשות שמותקנות כיום יודעות לזהות הפסקות חשמל: כשהחשמל מופסק, המעלית משתמשת בגנרטור מספקת למעלית חשמל ויודעת לקחת את הנוסעים עד לקומה הקרובה". עוד הוסיף: "את הפתח בתקרה, כמו שרואים בסרטים, יש בחלק קטן של מעליות. זה לא סטנדרט נפוץ במעליות היום. אי אפשר לפתוח את המכסה של הגג מתוך המעלית עצמה, רק מבחוץ".

"במעלית שבה נסעו דין וסתיו לא הייתה תקלה", הדגיש שחק, "היא נסעה כמו שהיא הייתה אמורה לנסוע. מהיום והלאה צריך להקפיד בכל המעליות – במקום שבו שיש היתכנות למלכודות מים, צריך להוסיף את החיישן הזה, כי מקרה כזה יכול לחזור על עצמו". שחק ציין כי ייתכן והמעלית של דין וסתיו נעצרה בדיוק בשלב שהיא הרגישה את המים ולכן ננעלה: "ייתכן ואם הם היו מחכים עוד 5 שניות הם לא היו נתקעים במעלית".

החניון שבו נספו דין שושני וסתיו הררי באסון המעלית‎ (צילום: החדשות12)
כך נראה הנזק בחניון לאחר ההצפה | צילום: החדשות12

מומחה התשתיות מזהיר: "חייבים להיערך, זה עלול לקרות שוב"

למרות הבנייה המאסיבית בדרום תל אביב, תושבים רבים תיעדו בסוף השבוע את ההצפות שהיו בדרום העיר, בבתיהם וברחובות וטענו בתוקף כי העיריה לא הכניסה מספיק את דרום העיר לתרחיש שכזה. "באופן כללי האזור הזה של תל אביב מועד לפורענות", הזהיר פרופ' אראל אבינרי ממכללת אפקה להנדסה בתל אביב, ראש המסלול להנדסה וניהול מערכות תשתיות.

המומחה הסביר: "טופוגרפית האזור הזה הוא מישורי ונמוך, יורדים המון גשמים באזור הזה ובמיוחד בשנים האחרונות, אז זו בעיה שהיא שילוב של בעיה ביולוגית ואקלימית. יש לנו תשתיות ניקוז מאוד ישנות באזורים מסויימים, בשכונות הישנות שדורשות תחלופה וזה לא קורה". עוד הזהיר אבינרי מפני "תוכניות בינוי חדשות שלא עוברות שיפוט מקצועי ראוי של תוכניות הניקוז שלהם, אם בגלל תוכניות לא ברורות של הממשלה או רשויות שלא עוברות על התוכניות האלו.  ברמת הניקוז ברזולוציה של שכונה, גם שם לא רואים מספיק פתרונות כמו שטחים ירוקים ופתוחים שנותנים למים ולחלחל באופן טבעי".

החניון שבו נספו דין שושני וסתיו הררי ז"ל (צילום: החדשות12)
נזקים עצומים בדרום תל אביב בעקבות ההצפות | צילום: החדשות12

על כן, הוא מזהיר, "התשתית העירונית לא מאפשרת את הפתרונות האלו - במיוחד לא בבנייה הצפופה בדרום תל אביב". בדגש על החניונים באזור דרום תל אבי אמר אבינרי: "החניונים הם תת קרקעיים אז זה טבעי שהמים יגיעו לשם. אמורים להיות פתרונות גם ברזולוציה של הבניין, ברזולוציה של השכונה וגם של העיר ויש לנו כשלים בנושאים האלו. על זה אחראיים גופי התכנון השונים והרשויות העירוניות שמפקחות ואמורות לבדוק אותן".

עוד הסביר אבינרי: "הדרום צפוף יותר מבחינת בינוי ובצפון יש שטחים פתוחים בין הבניינים, יש תשתיות יותר חדשות בצפון. מבחינה גאוגרפית הדרום יותר מועד לפורענויות". בהתייחסות לאסון במעלית בשכונת התקווה העריך אבינרי כי טרגדיה דומה עלולה להתרחש בעתיד.

"לדעתי מקרה כזה יכול לחזור בשנית: הצפות מסוגים שונים זה דבר שהוא לא חריג, זה קרה גם לפני שנתיים ושלוש", נימק. "התופעה של מזג אוויר קיצוני מאפיינת את מישור החוף בישראל, הרבה משקעים שיורדים בזמן קצר ולכן חייבים להיערך לזה".

החניון ביום האסון (צילום: החדשות12)
"אזור מועד לפורענות". החניון בשכונת התקווה | צילום: החדשות12

לדבריו, "יש כאן רשימה של מחדלים ברמה של ממשלה והעיריות השונות. בכל שנה אנחנו שומעים שאנשים מופתעים מכמויות גשמים שירדו בחורף. אומנם הן חריגות אבל זה לא חריג שיש כמויות של גשם שיורד בחורף, במיוחד לאורך מישור החוף. אם נישאר מופתעים ולא ניערך לטווח הרחוק נמשיך לחוות בעיות  הן אולי אפילו יחריפו כי ממשיכים לבנות חניונים ומגדלים וממשיכים להוריד שטחים בנויים וגינות. כל עוד נפתח את הבינוי אבל לא נשקיע בתשתיות ונאפשר שטחים פתוחים, הבעיות יימשכו ויקצינו".

ד"ר פבל טרפר מהמחלקה להנדסת בניין באוניברסיטת בן גוריון בנגב התייחס לשינויים שעלולים לגרום לאסון דומה."יש שינוי באקלים, ראינו את זה קורה באשקלון לפני כמה שנים", אמר. "יש יותר גשמים שלא היו פעם. הקרקע גם משתנה לפי אזורים – ולכל אזור יש תקן – אך אם האקלים משתנה ולא לקחו את זה בחשבון בתקנים ובבנייה אז תהיה לנו בעיה. מערכת ניקוז רצינית בכל דרום תל אביב, זה הפתרון".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "במשך כשעתיים בשבת בבוקר ירדו ברצף כ-80 מ"מ גשם - המהווים כ-20% מכמות המשקעים השנתית היורדת בעיר בדרך כלל. מדובר בנסיבות קיצוניות וחסרות תקדים של כמות גשמים שהיא מעבר למה שמערכת הניקוז של העיר מסוגלת לקלוט בזמן כה קצר".

בלומפילד מוצף (צילום: ספורט 5)
הצפה ליד אצטדיון בלומפילד בתל אביב-יפו | צילום: ספורט 5

"בעשור האחרון השקיעה העירייה קרוב למיליארד ו-200 מיליון שקלים בעבודות תשתית בדרום העיר הכוללות פעולות בביוב, מים, תיעול וניקוז עם דגש על יפו ושכונות התקווה, עזרא והארגזים. ההצפות היו בכל רחבי העיר, אך חשוב לציין כי בדרום העיר נרשמה יותר מפי 2 כמות הגשם מצפון העיר. העירייה נערכה כמידי שנה לקראת החורף וניתנה עדיפות עליונה למניעת הצפות מי גשמים בעונה זו; עם זאת אי אפשר להבטיח לחלוטין שלא תהינה הצפות, זאת בשל כמות הגשם חסרת התקדים שירדה בזמן קצר ויצרה עומס".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות