האם בליכוד ישתפו פעולה עם רע"ם? מפלגתו של מנסור עבאס הפתיעה ועברה את אחוז החסימה - והפכה למעין לשון מאזניים. חברי כנסת מהליכוד כבר מדברים היום (חמישי) בגלוי על אפשרויות לשיתופי פעולה. אלא שבמהלך השנתיים האחרונות, לאחר שאפשרויות דומות עלו מכיוונה של מפלגת כחול לבן, הליכוד וראש הממשלה נתניהו העומד בראשה תקפו בחריפות את הרעיון.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

נתניהו גם התחייב בשבועות האחרונים בריאיון ליונית לוי כי לא ייתמך במנסור עבאס לצורך הקמת ממשלה. נתניהו נשאל אם מנסור עבאס יוכל לתמוך מבחוץ בממשלה שיקים והשיב: "מנסור עבאס, אני לא אשען על אף אחד שמתנגד לציונות, בעוד שיריבי, יאיר לפיד, יעשה את זה". גם לא בהימנעות? הקשתה לוי על נתניהו - וראש הממשלה השיב: "בשום דבר. הימנעות זה אותו הדבר. אני לא אעשה את זה".

בריאיון אתמול לחדשות 12 סירב עבאס להתרגש מהצהרות נתניהו ואמר: "כל אזרח במדינה יודע שפוליטיקאים אומרים דבר אחד ועושים דבר אחר".

עם תום 2 מערכות הבחירות האחרונות, בספטמבר 2019 ובמרץ 2020, ניהל נתניהו קמפיין נרחב נגד האפשרות שכחול לבן ייתמכו על ידי חברי הכנסת הערבים בהקמת הממשלה - הן בתמיכה פעילה והן בהימנעות.

כך למשל, בנובמבר 2019 אמר נתניהו ב"כנס חירום" שאורגן במיוחד: "ראשי כחול לבן החליטו להקים ממשלת מיעוט שתהיה תלויה בחברי הרשימה הערבית המשותפת. כשאני אומר ערבית אני לא מדבר על ערבים - ערבים יכולים להיות ציוניים ותומכים במדינת ישראל - אבל אלה אינם ציונים ואינם תומכים במדינת ישראל".

"להיות תלויים בהם - בכל עת, אבל בייחוד בעת הזאת - זו סכנה עצומה למדינת ישראל", אמר נתניהו. "זו נקודת שבר בתולדות המדינה. נקודת שבר שלא היה כדוגמתה. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת תומכים בארגוני הטרור. הם קוראים לחיילי צה"ל רוצחים. הם רוצים גם היום, עכשיו, להעמיד את חיילי צה"ל לדין כפושעי מלחמה".

 

נתניהו ב"כנס חירום" נגד ממשלה בתמיכת הרשימות הערביות

בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות באותו החודש אמר נתניהו: "יש פה טלפון אדום, ערב-ערב הוא מצלצל. אומרים לי: 'ראש הממשלה, צריך לתקוף כאן, צריך לתקוף שם'. ומה אני אגיד - רק רגע, אני צריך לבדוק עם איימן עודה? אני צריך לבדוק עם אחמד טיבי?".

נתניהו המשיך: "מישהו מעלה על הדעת דבר כזה שלא היה בתולדות ישראל, דבר שיפקיר את ביטחון ישראל, דבר שיהווה סיכון קיומי, מיידי למדינת ישראל? סטירת לחי לדמוקרטיה הישראלית, בפרצופם של אזרחים שנתנו את קולם לכחול לבן? הם היו נותנים לו חמישה מנדטים אם הוא היה אומר דבר כזה? גם זה לא. יצאתם מדעתכם?", הטיח נתניהו בראשי כחול לבן. "יש זמן לעצור את הטירוף הזה. התעשתו, ולכו לאותה ממשלת אחדות שהעם מצפה שנלך אליה ביחד".

מאוחר יותר באותו החודש אמר נתניהו: "אני רוצה להודות לאביגדור ליברמן שהסיר את הרעיון ההזוי של ממשלת מיעוט. ממשלה שנשענת על תומכי הטרור ועל אנשים שמקבלים הנחיות מהגרועים שבאויבינו. אני רוצה לשאול את בני גנץ ואת גבי אשכנזי - איך יכולתם ללכת אחרי לפיד לרעיון המטורף הזה? איך הסכמתם להפקיר כך את ביטחון ישראל? עשיתם מעשה שלא ייעשה".

כך ירד הרעיון מהפרק לעת עתה והכנסת התפזרה, בדרך לבחירות נוספות שייערכו במרץ 2020. במהלך הקמפיין הדגיש נתניהו רבות את רעיון הקמת ממשלת כחול לבן בתמיכת חברי הכנסת הערבים. הלחץ הרב הוביל את בני גנץ להודיע שבועות ספורים לפני הבחירות: "הרשימה המשותפת לא תוכל להיות חלק מהממשלה שאקים". נתניהו הגיב ואמר: "גנץ ממשיך להטעות את הציבור כי בלי התמיכה בכנסת של אחמד טיבי, איימן עודה והרשימה המשותפת גנץ לא יוכל להקים ממשלה".

ימים ספורים לאחר בחירות מרץ 2020, חזר אותו קמפיין נגד שיתוף פעולה בין כחול לבן לבין הסיעות הערביות. בכנס חירום שארגן נתניהו - הפעם כנס דיגיטלי בעקבות פרוץ מגפת הקורונה - אמר ראש הממשלה: "הם אומרים - מה פתאום? נתניהו לא היה עושה הכול כדי לנצח? התשובה היא לא. כנראה שליריבים שלנו אין גבולות. אין גבול לציניות שלהם".

נתניהו הוסיף: "לפני הבחירות גנץ, יעלון, אשכנזי, הבטיחו לא להישען על הרשימה המשותפת בשום צורה שהיא. כי הם תומכי טרור. תסתכלו על המצע של הרשימה המשותפת - הם שוללים את קיומה של מדינת ישראל, קוראים לביטולה של זכות השבות, החזרת הגולן, ביטול החוק על ירושלים, הגדרת חיילי צה"ל כפושעי מלחמה. אין גבול לציניות שלכם? אתם תתנו לחרפה הזאת להתרחש? אתם תתנו שממשלה בישראל תהיה תלויה במשותפת?".

גם בנובמבר האחרון התראיין יו"ר רע"ם מנסור עבאס ל-N12 ולא שלל אפשרות לשיתוף פעולה עם נתניהו. עבאס אמר בריאיון: "אם אני מקבל מנתניהו תקציבים וחקיקה, מה אכפת לי לתת לו מה שצריך?". בליכוד מיהרו להגיב על הריאיון והצהירו: "לא היה ולא יהיה שום שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת או חלק ממרכיביה כדי להקים ממשלה".