אחרי מערכת הבחירות הקודמת במרץ 2020, נתניהו התראיין באולפן חדשות 12 וקרא לגנץ לחבור אליו לקואליציה משותפת "בלי טריקים ובלי שטיקים". הריאיון הזה זכור היטב, וימים אחריו גנץ החליט לחבור לנתניהו למרות ההבטחות לבוחרים. אתמול, בדיוק שנה אחרי כן, התייצב נתניהו לנאום שבו קרא הפעם לסער ולבנט להצטרף אליו. אם מקשיבים היטב, אפשר למצוא דמיון רב בין הריאיון ההוא, לנאום של נתניהו אתמול - בשניהם נתניהו ניסה לגרום לראשי מפלגות לחבור אליו מכיוון שלגוש שלו אין 61 מנדטים.

 לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בין שלל המסרים, אפשר למצוא בפניותיו של נתניהו גם בשנה שעברה לגנץ, וגם אתמול בדיוק שנה אחרי כן לסער ולבנט, חלוקה לשלושה מסרים עיקריים. מסר אחד הוא ציפיית העם לאיחוד, העם מייחל לאיחוד של כל הגורמים. מסר שני הוא אזהרה ממשבר אם לא יחברו אליו, והמסר השלישי מכיל תמיד פנייה אישית נרגשת להצטרף למרות המחלוקות והקשיים.

מסר א': ציפיית העם לאיחוד

בריאיון אצל דנה ויס ב-2020 קרא נתניהו לגנץ לחבור אליו כי זה מה שהעם מצפה. "אני אומר את זה בצורה הכי ברורה, לא יהיו שטיקים ולא יהיו טריקים", אמר נתניהו בריאיון ההוא. "אני אומר ההפך - מיליוני אזרחים מחכים לנו ומצפים שנפעל יחד".

בנימין נתניהו בני גנץ מתחבקים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90, פלאש/90 )
בנימין נתניהו בני גנץ מתחבקים | צילום: יונתן זינדל פלאש 90, פלאש/90

שנה עברה, ומערכת בחירות נוספת חלפה, ונתניהו נותר שוב ללא 61 בגוש שלו. כאמור, הפעם נתניהו החליט לקרוא לבנט ולסער, ולהפתעת כולם, גם בפנייה הזו השתמש נתניהו בציפיית העם לאיחוד כתירוץ לכך שבנט וסער צריכים לחבור אליו. "העם אמר את דברו, העם החליט שאנחנו צריכים לשבת יחד", אמר נתניהו בנאום שנשא אתמול.

מסר ב': האזהרה ממשבר

אחרי מערכת הבחירות סבב ג', העולם, ובו גם ישראל, היה בשיא התפרצות הקורונה. בריאיון לדנה ויס, הסביר נתניהו שהמשבר הזה מחייב ממשלה שתוקם מהר ותטפל בו: "האזרחים מצפים שנפעל כדי להציל את מדינת ישראל מהמשבר העולמי הגדול ביותר".

והנה, גם בקריאה אתמול של נתניהו לבנט ולסער לחבור אליו יש אזהרה ממשבר, הפעם מכזה כלכלי, או ממחסור בחיסונים. נתניהו טען שבעת הזאת אם תוקם ממשלת שינוי "זה יהיה אסון גדול למדינת ישראל, אסון גדול לכלכלת ישראל".

בנימין נתניהו, נפתלי בנט וגדעון סער בכנסת, 2013 (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

מסר ג': פנייה אישית להצטרף למרות המחלוקת

"ולכן אני פונה אליכם בנט וסער", אמר נתניהו בסוף הנאום אתמול ופנה באופן אישי ליו"ר ימינה ויו"ר תקווה חדשה. "זה לא סוד שהיו בינינו מחלוקות אבל ידענו להתגבר עליהם ולעבוד יחד לטובת האזרחים, בואו נשים את המשקעים האישיים מאחורינו".

גם בשנה שעברה נתניהו השתמש בפנייה האישית אבל בפומבי, כחלק מניסיון השכנוע שלו לגרום לגנץ לחבור אליו לקואליציה משותפת במונולוג ה"בלי טריקים ובלי שטיקים" הידוע. "ואני מבקש ממך בני - אמרת ישראל לפני הכול? קבל את ההחלטה, יש הצעה אמיתית", אמר אז נתניהו.

נזכיר, כי בסבב בחירות ג' גנץ הבטיח לאורך כל הקמפיין שיקים ממשלה חלופית ולא יישב עם נתניהו. אחרי הפנייה של נתניהו, ולמרות מה שהבטיח לבוחריו, גנץ הלך לקואליציה משותפת איתו. כעבור שנה, אחרי שאותה קואליציה התפרקה, גנץ שוב יצא בקמפיין בחירות שבו הבטיח לבוחריו שיחליף את נתניהו.