לקראת רגע האמת ואחרי גל הפרישות, במערכת הפוליטית מחכים לראות אם יהיו גם חיבורים ברגע האחרון. ישנו חיבור אחד אפשרי שמדיר שינה מעיניו של נתניהו - חבירה של סער ובנט, אך הוא נראה רחוק. במרכז-שמאל, חולדאי מתקרב לרגעי ההכרעה וגם יו"ר העבודה מיכאלי, שצריכה להחליט אם לחבור ולמי - נמנעת בינתיים מתמיכה מפורשת בלפיד. מי מדבר עם מי? תמונת מצב - פחות משלוש יממות לסגירת הרשימות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

ריצה משותפת של יו"ר ימינה ויו"ר תקווה חדשה תחסל את הסיכוי של נתניהו לראשות ממשלה, כי הוא יישאר עם 47-45 ממליצים לכל היותר (הליכוד, המפלגות החרדיות ואולי סמוטריץ'). אם סער ובנט מתאחדים הם נהפכים לשחקני הציר בפוליטיקה הישראלית, אך הפחד הקיומי של נתניהו כנראה לא עומד להתממש.

בנט מרגיש בנוח עם המצב הנוכחי ורואה בעצמו שחקן ציר כבר כעת: לדבריו, הוא יוכל ללכת לחיבורים גם לאחר הבחירות. מנגד, סער חושש שהשלם יהיה קטן מסכום חלקיו ולכן מבחינת שניהם הדבר לא על הפרק - בהינתן שלא תהיה הפתעה של הרגע האחרון.

נתניהו מנסה להתעלם מסער בקמפיין - והיום אף החליף את תמונתו של יו"ר תקווה חדשה במועמדת מספר 2, יפעת שאשא ביטון, בניסיון לגמד אותו. גם בתגובות הליכוד בתקופה האחרונה הושם דגש על לפיד, וסער הגיב לכך הערב: "אתם רואים את ראש הממשלה נתניהו מנסה לייצר קרב מלאכותי עם יש עתיד ועם יאיר לפיד. הוא יודע שלפיד לא יכול להרכיב ממשלה". 

במפגש זום עם תושבי כפר סבא, הוד השרון ורמת השרון, אמר השר לשעבר: "הוא יודע שלפיד נמצא שמאלה מהמרכז ולא יכול לסכן אותו, שלפיד רחוק ממנו מבחינת אחוזי ההתאמה לראשות הממשלה בציבור – מה שאני ממש לא. לכן הוא מנסה לייצר קרב מלאכותי עם לפיד כדי לנסות למנוע את אותו השינוי שאנחנו חייבים לבצע אותו".

התמונה בגוש הימין מתבהרת, אם כי עדיין לא פורסמו שמות כל המועמדים של בנט וסער - וגם נתניהו עוד יכול לשריין מתמודדים בליכוד. מבחינת הרשימות, השאלה הפתוחה היא האם יהיה איחוד מימין לבנט, בין הבית היהודי בראשות חגית משה לרשימת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ'. בנוסף, האם הם יחברו לאיתמר בן גביר ועוצמה יהודית, שרצים עם מפלגת נעם. ביהדות התורה הוחלט שמשה גפני יעמוד בראש הרשימה ולא יעקב ליצמן, ובש"ס פרש אחד הבכירים - סגן השר יצחק כהן, שמכהן בכנסת מ-1996.

בגוש הנגדי התמונה טרם התבררה. השרה לשעבר ציפי לבני הודיעה הערב שלא תצטרף להתמודדות למרות שחבירה ללפיד הייתה על הפרק. "לצערי הכוח להציל את ישראל לא בידיים שלי ולכן לא תראו אותי ברשימות שיוגשו השבוע לכנסת, אבל הוא כן בידיים של כולנו ביחד", כתבה בחשבון הטוויטר שלה. 

"האחריות שלנו מחייבת אותנו לא רק לא לפצל אלא גם לא לזרוק את הקולות לפח. לכן לא חזרתי עם מפלגה משלי", הוסיפה לבני. "הבנתי לצערי שמפלגה גדולה שתתמודד על השלטון לא תהיה. זה מצער – אם היא הייתה קמה אז כבר הייתי חלק ממנה". עוד אמרה: "לא כל מה שפורסם כהזדמנות באמת היה על השולחן". מוקדם יותר היום, משה יעלון פרש מהמרוץ עם רשימתו תל"ם, ובמפלגות שנותרו נמשכים הניסיונות לאחד את השמאל. 

דילמת החיבורים (עיבוד: מרים אלסטר, פלאש/90 )
הדילמות בשמאל נמשכות | עיבוד: מרים אלסטר, פלאש/90

הפיצוץ בין חולדאי לגנץ - והדילמה הכלכלית

אמש התקיימו מגעים חשאיים בין בני גנץ לרון חולדאי באמצעות איש אמון, בניסיון לחבר את הרשימות. גנץ הציע הנהגה משותפת וריצ'רץ' ברשימה המאוחדת. חולדאי סירב מכיוון שהוא מעדיף חיבור עם מיכאלי או פרישה ולכן הניסיון לא צלח. בסביבת יו"ר כחול לבן מכחישים, והערב גנץ שב והכריז כי יתמודד עד הסוף.

רגע ההכרעה של חולדאי מתקרב - מקום 2 של מיכאלי או פרישה וחזרה לעירייה. גם לאחר פרישת ניסנקורן, שהיה מספר 2 שלו, חולדאי עדיין לא יורד מהבמה למרות שהוא רחוק מלעבור את אחוז החסימה, וייתכן שהסיבה לכך היא כלכלית. הוא מתמודד עם התחייבויות וערבויות בסך שלושה מיליון שקלים לספקים. הוא היה רוצה לראות חלק מהסכום הזה חוזר. אם לא ירוץ עד הסוף וייבחר, הערבים לו - בעיקר אנשי עסקים שרתם -  יצטרכו להחזיר את הסכום.

לאחר הבחירות המקדימות במפלגת העבודה, ניתן להעריך שמיכאלי תעשה "מעשה לפיד": תנסה להציע שיריונים לחולדאי או לעפר שלח, אבל תעדיף לא לקחת מפלגה שלמה. הסיבה לכך, בין היתר, היא ההתחייבויות הכלכליות והחובות. מיכאלי התראיינה הערב ליונית לוי במהדורה המרכזית וסירבה לומר שתמליץ על לפיד.

מיכאלי מתחילה מגעים - ולא פוסלת ישיבה תחת סער

כשנשאלה על מי תמליץ לראשות הממשלה, השיבה: "זה מוקדם לדעת, בואו נראה אם יתאחדו או לא, מי יהיה בראש. אני לא יודעת עדיין מי האופציות ואני עסוקה בבניית מפלגת העבודה, כדי שלא תשאלו אותי אם היא עוברת או לא את אחוז החסימה". מיכאלי לא פסלה ישיבה תחת סער בממשלה: "אני לא יודעת מה יהיה הרכב הממשלה, מה יהיו הערכים ומה תהיה הקונסטלציה. נראה לי חסר אחריות לפזר אמירות מהסוג הזה, זה מאוד מוקדם".

כשנשאלה אם הודיעה לנבחרים במפלגת העבודה על כך שייתכן וייאלצו לזוז אחורה לטובת השיריונים, השיבה: "דיברתי איתם כדי לברך אותם ולהחמיא להם על ההישג. הרשימה מהממת בעיניי, רשימה מעולה על פי המסורת של המפלגה. הצלחנו בזמן כל כך קצר להחזיר הליך דמוקרטי בתוך המפלגה, וגם אם זה נשמע מרחיק לכת - היא תהיה חלק משיקום הדמוקרטיה במדינת ישראל".

תוצאות הפריימריז במפלגת העבודה‎
תוצאות הפריימריז במפלגת העבודה

לגבי האפשרות לחיבור עם חולדאי ושלח, ענתה: "אמרתי שקודם כול אעמיד את מפלגת העבודה על הרגליים ושתהיה לה רשימה והיא תחזור לעבור את אחוז החסימה בפני עצמה, ואז נראה מה נכון כדי למקסם את האפשרויות של הגוש. עכשיו אלך להתחיל באמת מגעים – עד עכשיו שמרתי על ערוצים פתוחים ולא באמת דיברנו על פרטים, עכשיו נראה מה מתאפשר. שימוש בשיריונים זו אופציה, נראה מה נכון לעשות".

על הכרה בלפיד כראש גוש אמרה: "לא אמרתי שום דבר מהסוג הזה, אני בכלל לא חושבת על זה במונחים האלה. 50 יום לבחירות זה נצח וחצי, אפילו לא סגרנו רשימות. אני בונה מחדש את מפלגת העבודה בתור התשתית למפלגת מרכז-שמאל שתוכל להיות יום אחד מפלגת שלטון בחזרה, יאיר לפיד הוא לא הדבר הזה בכל מקרה – אין לו יומרה כזו, הוא איש מרכז ימין".

מיכאלי התייחסה בריאיון גם לקרבה של מפלגת העבודה ומרצ לאחוז החסימה - שמסכנת את שתי הרשימות. "מרצ היא מפלגה אחות, מפלגה חשובה, אין לי שום עניין לפגוע בה. צריך לעשות את הבידול – העבודה צריכה לחזור להיות המפלגה של רבין. הבידול הזה צריך להשאיר את תומכות ותומכי מרצ המסורתיות והמסורתיים להצביע להם וכל מי שרוצה לבנות חזרה מפלגה שבעתיד תחזור להיות אופציה למפלגת שלטון – יצביע לנו. יש כל כך הרבה ישראליות וישראלים שהבית שלהם זה מפלגת העבודה והם נמצאים היום אצל סער או בנט כי עושים חישובים כאילו אסטרטגיים. הרוב המכריע של 30-20 המנדטים של מפלגת העבודה נמצאים היום במקומות שלא מייצגים את הערכים האלה".