סקרי המנדטים שפותחים את מערכת הבחירות לא מבשרים טובות לגבי היכולת של כל אחד מהצדדים להרכיב ממשלה. הפעם, אין לראש הממשלה נתניהו קואליציה תפורה מראש, וגם במחנה של מתנגדיו התמונה לא פחות מאתגרת עם מה שנראה כ-3 שחקנים מרכזיים ובלי אף הרכב טבעי של קואליציה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

 

בסקר מכון מדגם בראשות מנו גבע בשיתוף iPanel שנערך אתמול עבור חדשות 12, הליכוד זוכה ב-29 מנדטים, במקום השני נמצאת מפלגת תקווה חדשה של גדעון סער עם 18 מנדטים, ואחר כך יש עתיד בראשות יאיר לפיד עם 16 מנדטים. מפלגת ימינה זוכה על פי הסקר ל-13 מנדטים, הרשימה המשותפת עם 11, ש"ס ויהדות התורה כל אחת עם 8 מנדטים, ישראל ביתנו עם 7 מנדטים ומרצ וכחול לבן זוכות כל אחת ל-5 מנדטים בלבד.  

גדעון סער בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

על פי המספרים האלה, גוש הליכוד והחרדים בצירוף ימינה של בנט זוכה ל-58 מנדטים. לא מספיק להקמת ממשלה. מנגד גם לאחרים יהיה קשה להרכיב קואליציה בלי הליכוד. כך לדוגמה: סער, בנט, לפיד, ליברמן וכחול לבן מקבלים יחד 59 מנדטים. במצב כזה יצטרך סער לשכנע את החרדים לעבור לצדו, או לצרף את מרצ - מה שיביא לפער אידיאולוגי גדול בקואליציה שתכיל את הורוביץ וזנדברג מצד אחד, ומנגד, את סער וליברמן. 

בסקר אחר שפורסם הבוקר ב-103FM, הליכוד מקבל 28 מנדטים, סער עם 18 מנדטים, יש עתיד-תל"ם עם 15 מנדטים, ימינה עם 14, הרשימה המשותפת עם 11, יהדות התורה וש"ס עם 8 כל אחת, ליברמן עם 7 מנדטים, מרצ עם 6 וכחול לבן בראשות גנץ עם 5 מנדטים.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

בניגוד לסבבים קודמים, שבהם ניסה נתניהו לתפור את הקואליציה שלו מראש, הפעם הוא צועד אל הלא נודע. היחידים שנחשבים בני ברית ודאיים שלו הם החרדים, שיחד עם הליכוד מגיעים ל-44 או 45 מנדטים – רחוק מאוד מהקמת ממשלה. 

אלא שאפילו אם נתניהו יצליח לגייס לצידו את בנט הוא עדיין רחוק מ-61 המנדטים הדרושים להרכבת ממשלה ומתייצב בהתאם לסקרים השונים עם 59-55 מנדטים. נתניהו יצטרך להעביר כמה מנדטים שנמצאים היום במחנה השני כדי להקים את הממשלה הבאה, אלא אם אחת המפלגות שמצהירות שלא ישבו איתו ישברו את מילתן. 

נפתלי בנט (צילום: Yonatan SindelFlash90)
צילום: Yonatan SindelFlash90

גדעון סער למשל שחרט על דגלו את האחריות למדינה והממלכתיות, יצטרך להחליט אם הוא מעדיף סבב בחירות נוסף או ישיבה עם נתניהו. מהצד השני, אף אחת מהמפלגות שמתחרות עם נתניהו לא מתקרבת בגודלה לליכוד. יריביו של ראש הממשלה אומנם מצליחים לגבש 61 מנדטים, אבל בהרכבים לא טבעיים ועם סתירות פנימיות ואידיאולוגיות קשות. למשל: סער, בנט, לפיד, ליברמן ומרצ מרכיבות קואליציה של 65 מנדטים. 

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
יו"ר האופוזיציה לפיד | צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

כדי להקים ממשלה יציבה והומוגנית יותר, יצטרכו בנט או סער לשכנע את החרדים לנטוש את הברית עם נתניהו. בגוש שאינו תומך בנתניהו ייתכן מצב שבו יהיו 3 שחקנים שטוענים לכתר: בנט, סער ולפיד - מה שיקשה עוד יותר על השגת הסכם רוטציה שיאפשר הקמת ממשלה יציבה. 

המפה עוד צפויה להשתנות, בייחוד בגוש המרכז-שמאל, ולכן עדיין מוקדם לקבוע לאן זה הולך, אבל יש סיכוי לא רע שגם הבחירות האלה יסתיימו ללא הכרעה ברורה.