מצעד הממליצים בבית הנשיא הסתיים: בזה אחר זה הגיעו משעות הבוקר (שני) נציגי הסיעות למשכן הנשיא ומסרו את המלצותיהם למועמד להרכבת הממשלה. בתום יום ארוך של התייעצויות, בנימין נתניהו זכה במספר הממליצים הגבוה ביותר - 52, לעומת יאיר לפיד שקיבל 45 ונפתלי בנט שנשאר עם 7 המלצות שהגיעו מחברי מפלגתו. כעת ההחלטה נמצאת בידיים של הנשיא ריבלין, שיצטרך להחליט למי הוא מעניק את המנדט להרכבת הממשלה - במצב שאף אחד מהמועמדים לא הגיע ל-61 ההמלצות הנדרשות.

למרות הלחצים האדירים שהופעלו על גדעון סער כדי שימליץ על לפיד, בתקווה חדשה החליטו לבסוף שלא להמליץ על אף מועמד, אך ביקשו מהנשיא שיזמן את לפיד ובנט וינסה לעזור להם להגיע לפשרה. ריבלין סירב לכך בתוקף: "אתם מבקשים ממני שאתווך בין שני מועמדים בצד אחד של השולחן הזה נגד מועמד בצד אחר של השולחן".

טרם כניסת נציגי תקווה חדשה לנשיא, גורם בליכוד אמר: "גדעון החליט להמליץ על לפיד. אם בנט לא משנה את המלצתו לנתניהו - הוא מכשיר ממשלת שמאל בראשות לפיד והמשותפת". הרשימה המשותפת, שהחליטה לבסוף שלא להמליץ על אף מועמד, החליפה עם מרצ את זמן הגעת נציגיה לנשיא כדי שהם יוכלו לבחון על מי ימליץ סער. המשותפת, או לפחות תע"ל, היו ממליצים על לפיד אם סער גם היה עושה כן. בפגישה עם נציגי ימינה אמר ריבלין: "אם המועמד שיקבל את המנדט ראשון ייכשל, אשקול להחזיר את המנדט ישר לכנסת".

 

מספר הממליצים העדכני לכל מועמד:

52: בנימין נתניהו 
הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית

45: יאיר לפיד 
יש עתיד, כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו, מרצ

7: נפתלי בנט 
ימינה

כתבות נוספות ב-N12:

ראובן ריבלין: אטיל את המנדט על המועמד בעל הסיכוי הכי גבוה

ההצעה של נתניהו לבנט: ראשות הממשלה אחרי שנה ושריון בליכוד

בנט ולפיד נפגשו לקראת הגשת ההמלצות לנשיא ריבלין

נציגי הליכוד וש"ס הביעו בפני הנשיא התנגדות לכך שיו"ר ימינה נפתלי בנט, שקיבל רק 7 מנדטים בבחירות, יקבל את המנדט להרכבת הממשלה. "הרעיון שאדם שעומד בראש מפלגה שהשיגה מספר חד-ספרתי יקבל את המנדט הוא בלתי דמוקרטי בעליל", אמר השר אופיר אקוניס. ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר: "אנחנו נלך רק עם הליכוד ורק עם נתניהו".

ביהדות התורה הדגישו כי מבחינתם אין כל סיכוי שיתמכו בממשלה אחרת שהיא לא בראשות נתניהו. "אנחנו רק עם נתניהו", אמר ח"כ יעקב ליצמן. בלי לפיד. תכניסו את זה לכם טוב טוב". ח"כ משה גפני הוסיף: "ובלי ליברמן". בהמשך הוסיף גפני: "אם היה מועמד אחר של הליכוד, אז היינו הולכים איתו".

בימינה החליטו להמליץ על יו"ר מפלגתם, נפתלי בנט. ח"כ איילת שקד אמרה לנשיא: "למרות שמספר הממליצים נמוך - יש לו (לבנט) סיכוי והוא יכול להצליח בכך". עוד אמרה שקד: "אם הנשיא יחליט להטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר, נבקש סבב נוסף עוד 28 יום לקיים סבב נוסף ולהטיל על בנט".

לאחר התלבטויות, בכחול לבן החליטו להמליץ על יאיר לפיד. "נתמוך בכל מועמד מגוש השינוי, אם יושגו סיכומים בתוך הגוש", אמר השר חילי טרופר, שהדגיש: "לו בראש הליכוד יעמוד אדם אחר נבוא בדין ודברים. לא פוסל את החרדים ולא פוסל מפלגות ערביות באופן אינהרנטי".

בנוסף לתקווה חדשה שבחרו שלא להמליץ על אף מועמד, גם הרשימה המשותפת ורע"ם בחרו שלא לבחור. "אם היינו במצב שקולנו היה מכריע - היינו מכריעים". אמר ח"כ אחמד טיבי, שהוסיף: "מבין שלושת המועמדים - יאיר לפיד מבחינתנו הוא המועמד הראוי מבין השלושה". טיבי הדגיש: "אנחנו לא ממליצים על נפתלי בנט. לא. נקודה".

נציגי הסיעות בבית הנשיא - דקה אחר דקה

21:00:  נציגי רע"ם הגיעו אל הנשיא ולא המליצו על אף מועמד. הנשיא ריבלין אמר לנציגי הסיעה: "לחבר הכנסת נתניהו אין 61, אבל יש מספר גדול יותר של ממליצים, ב-7, מחבר הכנסת לפיד ומשבעת הממליצים שיש לחבר הכנסת בנט. ההחלטה שלכם חשובה ביותר".

ח"כ מנסור עבאס: "בחודשים האחרונים דיברנו עם כל שבטי החברה בישראל. אני חושב שהיום רע"ם מציגה קו מיוחד בפוליטיקה, קו שמכיל, קו שמדבר לאחר, קו שמעלה את הסוגיות העיקריות של החברה הערבית והאתגרים המיוחדים. המנדט שקיבלנו נותן לנו אור ירוק לפעול בזירה הפוליטית בצורה שיש בה קבלה לאחר. אין מדיניות של החרמות. אני מסופק ושבע רצון שבחודשים האחרונים, ובמיוחד במערכת הבחירות האחרונה, השיח המתלהם של שנאה, הדרה והסתה נגד החברה הערבית פחת".

כתבות נוספות ב-N12:

לפיד ועבאס נפגשו: "יקיימו דיון על האפשרויות להקמת ממשלה"

ימים לפני ההמלצה בפני הנשיא: ראשי המפלגות במשא ומתן

גורם בכיר ברע"ם: "עוד לא קיבלנו החלטה על מי להמליץ"

רע"ם ממליצים לנשיא (צילום: לע"מ)
נציגי רע"ם אצל הנשיא | צילום: לע"מ

20:05: נציגי הרשימה המשותפת הגיעו אל הנשיא ולא המליצה על אף מועמד. ח"כ איימן עודה: "בפעם שעברה הרמנו את הכפפה. היו שני מחנות די ברורים ואנחנו היינו הכוח המכריע. הפעם המצב שונה - יש לימין הקלאסי כמעט 80 חברי כנסת ואנחנו לא ממש הכוח המכריע בפעם הזו. אנחנו לא עם נתניהו, אנחנו נגד הדרך שלו. מבחינתנו זה איום ונורא שיש ראש ממשלה מכהן ומועמד שנושא על כתפיו תיקים פליליים. יחד עם זאת לתפיסתנו זו לא הבעיה העיקרית של בנימין נתניהו. השחיתות הגדולה ביותר שלו זה שעבוד עם שלם, המשך הכיבוש".

עודה התייחס למגעים שלו עם לפיד: "ישבנו עם יאיר לפיד, יש לנו הערכה אמתית לדבריו בקמפיין הבחירות. הוא אמר משפט היסטורי שרוצה את המשותפת בתוך הקואליציה. לא אמר את זה מנהיג ישראלי עד עצם היום הזה. אמרנו לו תביא 55 ממליצים ונבחן איך אפשר להמליץ מתוך ראיה פוליטית רחבה. לפיד אמר שהוא לא יכול לבד, אלא עם בנט".

הרשימה המשותפת ממליצים לנשיא (צילום: לע"מ)
נציגי הרשימה המשותפת אצל הנשיא | צילום: לע"מ

ח"כ אחמד טיבי: "אין ספק שתוצאות הבחירות הן לא כפי שרצינו וזה משפיע גם על ההחלטות, אבל לא על הרצון שלנו להשפיע בכל דרך אפשרית על המציאות שבה חיה החברה הערבית". לדבריו, "אם היינו במצב שקולנו היה מכריע - היינו מכריעים". טיבי הוסיף: "מבין שלושת המועמדים - יאיר לפיד מבחינתנו הוא המועמד הראוי מבין השלושה". לדבריו, "אנחנו לא ממליצים על נפתלי בנט. לא. נקודה".

ח"כ סמי אבו שחאדה, נציג בל"ד ברשימה המשותפת, הציג קו נצי יותר: "היינו מאוד שמחים בבל"ד להמליץ על מועמד שמאמין בשוויון, צדק, דמוקרטיה שמוכן לקדם מדינה לכל אזרחיה או שיגיד לפחות שיש בעיה עם המבנה הקיים. אנחנו לצערנו לא רואים מישהו מבין כל המועמדים הקיימים".

19:15: נציגי תקווה חדשה הגיעו אל הנשיא ולא המליצו על אף מועמד. ח"כ יפעת שאשא-ביטון: "יצאנו למערכת הבחירות הזאת כי חשבנו שצריך שינוי במדינת ישראל. אמרנו לאורך כל הדרך שאגו לא יהיה שיקול ואנחנו לא נהיה מכשול. האופציות כרגע לממשלת שינוי הן או ממשלת ימין ללא נתניהו או ממשלה שמבוססת על רוטציה ופריטטיות בין בנט ולפיד". בהמשך הוסיפה: "התוצאה היא שהם טרם הכריעו וכל אחד המליץ על עצמו. אנחנו במציאות הזו לא יכולים להמליץ על אף אחד מהם".

הנשיא ריבלין: "בשלב זה של ערב מאוחר עומדים לפני שלושה מעומדים - דבר שלא זכור לי בתולדות מדינת ישראל". לדבריו, "אנחנו במצב שכתוצאה ממה שנאמר על שולחן זה מתשע בבוקר אני לא רואה איך מקימים ממשלה".

תקווה חדשה ממליצים לנשיא (צילום: לע"מ)
נציגי תקווה חדשה אצל הנשיא | צילום: לע"מ

ח"כ זאב אלקין: "אם מתבוננים במספרים, במצב הפוליטי וגם בעמדות הסיעות ברור שגם יאיר לפיד לבדו וגם נפתלי בנט לבדו אף אחד לא יכול להרכיב ממשלה. זו הסיבה שפעלנו בכל הכוח, מהרגע הראשון אחרי בחירות פעלנו לילות כימים לאפשר להגיע לפתרון וניהלנו מגעים עם שני הצדדים".

תקווה חדשה הציעו לנשיא לזמן את לפיד ובנט לכדי שיוכלו להגיע להבנות על הקמת ממשלת רוטציה פריטטית - ריבלין דחה את ההצעה ואמר שזו התערבות פוליטית. "מאוד מעריך את טענתכם שאני יכול לעשות דברים שאתם לא יכולים לעשות - אבל נבצר ממני", אמר הנשיא. "מה שאתם מבקשים ממני אני רואה אותו כדבר שאסור לנשיא להתעסק איתו. אתם מבקשים ממני שאתווך בין שני מועמדים בצד אחד של השולחן הזה נגד מועמד בצד אחר של השולחן".

אלקין הציע לנשיא לתת תוספת זמן עד להטלת המנדט שיש סיכוי לא מבוטל שהמגעים בין בנט ולפיד יכולים להוביל לתמונה ברורה ברורה יותר. ריבלין השיב: "אם יבקשו הנוגעים בדבר שהם רוצים להתייעץ עוד ושאני אמתין -  אני לא יכול לקבל בקשתכם כי היא לא מהצד הנוגע בדבר. אתם המתווכים". עוד אמר ריבלין: "אני צריך עד יום רביעי להחליט. אחרי שאגמור את ההתייעצויות אני צריך להתבשל בתוך עצמי. כשאתם לא ממליצים - הקולות שלכם לא נספרים. מבים את עמדתכם היטב ואתם מבינים מה התוצאה".

18:25: נציגי מרצ הגיעו אל הנשיא והמליצו על לפיד. ח"כ ניצן הורוביץ פנה לריבלין: "לגבי נתניהו, בהנחה שאין לשום מועמד 61 ממליצים, יש לך שיקול דעת בוא נאמר מלא בעניין הזה. בסמכותך המלאה לשקול שיקולים נוספים". הורוביץ ציטט מתוך פסק הדין של שופט ביהמ"ש העליון חנן מלצר, לפיו הנשיא יכול להכניס לשיקוליו את עניין כתב האישום לשאלת זהות מרכיב הממשלה.

על השאלה בדבר הטלת משימת ההרכבה על ראש ממשלה עם כתב אישום, אמר ריבלין: "היא בהחלט מטרידה את שנתי".

מרצ ממליצים לנשיא (צילום: לע"מ)
נציגי מרצ אצל הנשיא | צילום: לע"מ

17:50: הנשיא שאל את את נציגי הציונות דתית אם הם פוסלים מישהו, שמחה רוטמן השיב: "את הדיונים מהסוג הזה את מי פוסלים את מי לא פוסלים, את המשא ומתן הקואליציוני העתידי, כדאי וראוי לעשות במטבח הפוליטי. בית הנשיא הוא הטרקלין הפוליטי". עוד הוסיף: "ממש ברגעים אלו מנסה ראש מפלגתנו להתיר את הסבך הפוליטי".

17:35: איתמר בן גביר: "העם בחר ימין. בסופו של דבר יש 65 מנדטים לימין. כבוד הנשיא תמיד היה עם הדמוקרטיה, עם רצון העם - נדמה לנו שיהיה נכון להעביר את המנדט לנתניהו. אם תטיל על נתניהו, מאמין שתקום פה ממשלת ימין מלא מלא".

הציונות הדתית ממליצים לנשיא (צילום: לע"מ)
הציונות הדתית אצל הנשיא | צילום: לע"מ

17:30: כפי שנציגת הציונות הדתית מיכל וולדיגר ציינה בבית הנשיא, בצלאל סמוטריץ' נמצא כעת בפגישה בביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי.

17:20נציגי הציונות הדתית הגיעו אל הנשיא והמליצו על נתניהו. מיכל וולדיגר: "סמוטריץ' לא הגיע בגלל פגישה פוליטית חשובה שנערכת כעת".

16:50: הנשיא ריבלין: "פעם ראשונה אנחנו שומעים ממפלגות שאנחנו נשתמש בעריקים - אלה דברים שמסכנים את הדמוקרטיה". עוד אמר הנשיא: "יש נושאים ערכיים ועקרוניים שזה שאלה אם אני יכול בכלל להתייחס אליהם כשהחוק אומר אחרת".

16:30: נציגי ישראל ביתנו הגיעו לנשיא והמליצו על יאיר לפיד. ח"כ אביגדור ליברמן: "אם נראה שיש מועמד אחר שיש לו יותר סיכויים - לא נפסול אף אחד. נתמוך בכל אחד כדי למנוע בחירות חמישיות". בהמשך הוסיף: "ברגע שנתניהו יזוז, כל אחד אחר מהליכוד יוכל להקים ממשלה בזמן קצר ביותר". לדבריו, "הפתרון הנכון הוא להקים קואליציה ציונית וליברלית - כל המפלגות הציוניות הליברליות ממרצ ועד ימינה".

ליברמן ממליץ  על לפיד לנשיא ריבלין  (צילום: לעמ)
ליברמן בבית הנשיא: ממליצים על לפיד | צילום: לעמ

14:15: אמילי מואטי: "מפלגת העבודה תהיה חלק מכל קואליציית שינוי, הסיפור - שלטון נתניהו. כל הקולות הם של אזרחים לגיטימיים, כולל של הליכוד. כשהגעתי לפה, קידמה את פני הפגנת 'שמאלנים בוגדים'. אנחנו אלו שנתניהו מתכוון אליהם. כל מי שאינו 'ביביסט', אפילו אנשים מצוינים בימין הישראלי - בוער לנו לחזור לדבר פוליטיקה של חזון". 

14:11:
הנשיא ריבלין: "האם אתם פוסלים מי מהמפלגות לשמש בממשלה כזאת, או שקוראים לכולן?"

ח"כ בר לב: "אנחנו קוראים לכל המפלגות וראשי המפלגות שחושבים שיש מקום להחליף את ראש הממשלה הנוכחי נתניהו להמליץ על יאיר לפיד. נשב עם כל מפלגה ונהיה שותפים כפי שאמרנו. אנחנו לא מתנים למעט נתניהו".

14:08: ח"כ עמר בר לב: "בשם מפלגת העבודה אנחנו ממליצים בפניך למנות את חבר הכנסת יאיר לפיד להרכיב את הממשלה הבאה. מפלגת יש עתיד יותר מגדולה וכפולה במנדטים שלה מהמפלגות האחרות באותו גוש. מפלגת יש עתיד קרובה יותר בעמדותיה למפלגת העבודה מאשר עמדותיהם של ראשי המפלגות האחרות".

ריבלין עם נציגי העבודה (צילום: לע"מ)
נציגי העבודה עם הנשיא ריבלין | צילום: לע"מ

14:02: נציגי העבודה הגיעו לנשיא.  

13:58:
ח"כ ליצמן: "אנחנו רק עם נתניהו. בלי לפיד! תכניסו את זה לכם טוב טוב". 
ח"כ גפני: "ובלי ליברמן". 

13:31:
הנשיא ריבלין: "האשימו אותי שאני מתערב פוליטית. לא שאני מושפע מזה. ההחלטה שלי לא תושפע לא לכאן ולא לכאן". 

13:22:
ח"כ גפני: "אם היה מועמד אחר של הליכוד, אז היינו הולכים איתו". 

13:21: 
ח"כ גפני: "אנחנו מרגישים שייכות לציבור, יש כאלו שנגדנו לא משנה מה נעשה. יש ציבור מסורתי שאנחנו יכולים לחיות איתו יחד, לא מדבר על כאלו שיש כפירה באלוקים. אנחנו הולכים עם הציבור המסורתי שאוהב או נו ואנחנו אוהבים אותו, הוא נמצא בליכוד. זו הסיבה שממליצים על נתניהו". 

13:19:
יו"ר המפלגה, ח"כ משה גפני: ממליצים על נתניהו להרכבת הממשלה (7 מנדטים).

13:16: 
הנשיא ריבלין: "אנחנו עלולים להגיע לבחירות חמישיות, אבל אנחנו גם לא רוצים להביא למצב של ממשלה שתתפרק". 

ריבלין עם נציגי יהדות התורה (צילום: לע"מ)
נציגי יהדות התורה עם הנשיא ריבלין | צילום: לע"מ



13:15:
נציגי יהדות התורה הגיעו לנשיא.  

12:42:
הנשיא ריבלין: "אם לא אטיל על המועמד שלכם, האם יש מועמד אחר שתתמכו בו?" 

ח"כ שקד: "לא, אנחנו לא רוצים להתייחס לזה. אנחנו מפלגת ימין וחושבים שראש ממשלת ישראל צריך להיות איש ימין". 
 
הנשיא ריבלין: "יש לי כרגע שלושה מועמדים להרכבת ממשלה"

ח"כ שקד (צוחקת): "סיבכנו אותך".
 
12:40: הנשיא ריבלין: "ייתכן מאוד שאעביר את זה לכנסת, זה החוק מאפשר לי".
 
ח"כ שקד: "ראוי שנקבל עוד הזדמנות, אני חושבת שלא נכון להעביר ישר לכנסת".

12:39: הנשיא ריבלין: "אתם אומרים לי שאתם ממליצים על בנט גם עם 7 תומכים, משום שיש לו את הסיכוי הכי טוב. תסבירו לי איך?"

12:37:
הנשיא ריבלין: "האם אתם מבקשים שנפתלי בנט יהיה מועמד להרכבת ממשלה?"

ח"כ שקד: "חד משמעית, למרות שמספר הממליצים נמוך - יש לו סיכוי והוא יכול להצליח בכך". 

12:35: 
ח"כ איילת שקד: "אם הנשיא יחליט להטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר, נבקש סבב נוסף עוד 28 יום לקיים סבב נוסף ולהטיל על בנט". 

ריבלין עם נציגי כחול לבן  (צילום: לע"מ)
נציגי כחול לבן עם הנשיא ריבלין | צילום: לע"מ



12:34: 
נציגי ימינה הגיעו לנשיא, ממליצים על יו"ר המפלגה נפתלי בנט לראשות הממשלה (7 מנדטים). 

12:05: הנשיא ריבלין: "הנשיא הנוכחי אינו נבהל מאיומים אבל נצמד לעקרונות". 

12:00: הנשיא ריבלין: "האם תתמכו גם בראש ממשלה אחר מלבד לפיד?" 

השר טרופר: "נתמוך בכל מועמד מגוש השינוי. אם יושגו סיכומים בתוך הגוש".

11:58: הנשיא ריבלין: "האם יש מישהו שאתם פוסלים לשבת איתו, מפלגות ואנשים? המימד הערכי הוא בראש מעייניו של כל אזרח בישראל. לנשיא אסור להתבטא בו". 

השר טרופר: "אנחנו לא נוכל לשבת עם בנימין נתניהו". 
 
הנשיא ריבלין: "האם אתה פוסל את הליכוד?"

השר טרופר: "לא, לו בראש הליכוד יעמוד אדם אחר נבוא בדין ודברים. לא פוסל את החרדים ולא פוסל מפלגות ערביות באופן אינהרנטי".

11:50: השר חילי טרופר: אנחנו ממליצים על לפיד, ראש המפלגה הגדולה בגוש השינוי. 

11:48: הנשיא ריבלין: "כפי שהדברים נראים כרגע, לא נראה שאנחנו מגיעים מעשית להרכבת ממשלה. הציבור כולו חרד מבחירות חמישיות. הדמוקרטיה מיצתה את עצמה אחרי ארבע מערכות בחירות". 

ריבלין עם נציגי ימינה  (צילום: לע"מ)
נציגי ימינה עם הנשיא ריבלין | צילום: לע"מ

11:47: נציגי כחול לבן הגיעו לנשיא והמליצו על יאיר לפיד (8 מנדטים).

11:15: ח"כ מלכיאלי: "גוש הימין מונה 65 מנדטים. גם אם עכשיו לא נראה שיש 65 שתומכים בנתניהו, ברגע שתטיל את המנדט על נתניהו - אנחנו מאמינים שיהיו 65". 

11:12: הנשיא ריבלין לנציגי ש"ס: "האם אתם פוסלים כל אדם אחר מלבד נתניהו להרכיב ממשלה?"

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "אנחנו נלך רק עם הליכוד ורק עם נתניהו". 

ריבלין עם נציגי ש"ס  (צילום: לע"מ)
נציגי ש"ס עם הנשיא ריבלין | צילום: לע"מ

11:10: נציגי ש"ס הגיעו לנשיא והמליצו על נתניהו להרכבת הממשלה (9 מנדטים). 

11:09: הנשיא ריבלין: "אפשרות יותר ריאלית מכל אפשרות אחרת שאנחנו נלך לבחירות חמישיות" 

10:57: הרשימה המשותפת הודיעה שלא תמליץ על אף מועמד. לדברי גורמים במפלגה הם יתמכו בהקמת ממשלה רק אם ימולאו דרישותיהם: הפסקת הרס הבתים, ביטול חוק הלאום וקידום "סיום הכיבוש".

10:50: הנשיא ריבלין לנציגי יש עתיד: "היום ארוך. הליכוד הציג מועמד ואתם הצגתם מועמד. נראה אם בהמשך היום יהיו עוד מועמדים". 

10:49: הנשיא ריבלין: "אתם לא פוסלים את הליכוד?"
  
ח"כ אורנה ברביבאי: "עם הליכוד אין לנו בעיה כקבוצה, יש לנו בעיה עם העומד בראשה".

10:48: הנשיא ריבלין: "האם אתם פוסלים מישהו לשבת איתכם?". 

ח"כ מאיר כהן: "הפסילה היא מי שקיצוני ופאשיסט. בוודאי שבמערכת הפוליטית יש מפלגות שצבועות בצבעים שונים, אנחנו מכבדים את כולם".

ח"כ אורנה ברביבאי: "אנחנו חוזרים ואומרים - לא נשב תחת ראש ממשלה עם כתב אישום".

10:45: ח"כ קארין אלהרר: "רצון העם הישיר, למעלה ממחצית מהקולות, רצו שינוי בשלטון. זו הפעם הרביעית שאנחנו כאן. האזרחים לא קיבלו ממשלה מתפקדת. אנחנו רוצים לעשות את זה אחרת. הוא אומר לו האינטרס האישי שלי כנגד אינטרס המדינה אני בוודאי אעדיף את אינטרס המדינה".
 
10:43: הנשיא ריבלין, כחלק משאלה רחבה יותר ששאל: "לא רואה איזושהי דרך שבה אפשר להקים ממשלה".

10:40: ח"כ מאיר כהן: "יותר אנשים שרצו שינוי הצביעו הפעם ואמרו לא לראש הממשלה". 
 
10:35: הנשיא ריבלין: "האם הוא יכול להרכיב ממשלה, אתם במצב שמספרם 61?". 

ח"כ אורנה ברביבאי: "אני עוד לא יודעת איך ייגמר היום פה. גנץ ממש בדקות האחרונות ממליץ גם. אין ספק שמבחינת המקובלות של יאיר כמי שמייצג ערכים דמוקרטים של מדינה יהודית דמוקרטית, יש לו היכולת והכישורים להרכיב את הממשלה".
 
ריבלין על השיקולים הערכיים: "בית המשפט העליון לא השאיר שיקול רחב מדי". 

10:32: נציגי יש עתיד הודיעו שימליצו על יו"ר המפלגה, יאיר לפיד, להרכבת הממשלה (17 מנדטים).

ריבלין עם נציגי יש עתיד (צילום: אייל מרגולין, פלאש/90 )
נציגי יש עתיד עם הנשיא ריבלין | צילום: אייל מרגולין, פלאש/90

10:15: השר אקוניס: "אין תקדים שבו מוטל המנדט על איש או אישה שבידיו מספר חד-ספרתי של מנדטים. הדבר הזה הוא בלתי מתקבל על הדעת ועומד בניגוד מוחלט לרצון הבוחר". 

10:12: השר צחי הנגבי: "הנשיא הקשה בשאלות. זו הפעם הראשונה שהנשיא מתלבט בין אפשרויות שונות ונותן ביטוי מובהק למה שעל לבו. מעולם לא היה מצב שח״כ עם מספר מנדטים חד-ספרתי יקבל את המנדט לכונן ממשלה". 

10:01: הנשיא ריבלין: "ייתכן שיהיו שיקולים נוספים, בהם שיקולים ערכיים שאיני יודע אם לנשיא יש סמכות לשקול אותם. יש מועמד אחר שתרצו להמליץ עליו כמועמד אלטרנטיבי, אם אותם שיקולים ימנעו את מועמדכם?" 

השר אקוניס, לאחר דין ודברים ממושך בין ריבלין לאוחנה: "התשובה היא לא".

09:59: השר אוחנה: "היו הרבה הבטחות לפני הבחירות, בעיקר עם מי לא נשב ותחת מי לא נשב. אם כולם יעמדו בהבטחות יהיו בחירות נוספות. אנחנו מנסים להגיע להתפשרות מסוימת כדי להקים קואליציה". 

09:57:
השר אקוניס שב ותוקף את האפשרות שראש מפלגה עם מספר חד-ספרתי של מנדטים יקבל את המנדט. הנשיא ריבלין: "ואם יהיו לו תיאורטית 61 ממליצים?".

09:49: נציגי יש עתיד, הסיעה השנייה בגודלה, הגיעו לבית הנשיא 

09:45: השר אופיר אקוניס: "הרעיון שאדם שעומד בראש מפלגה שהשיגה מספר חד-ספרתי יקבל את המנדט הוא בלתי דמוקרטי בעליל".

09:39: הנשיא ריבלין לנציגי הליכוד: "האם זה שיקול נוסף שהליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר? אני זוכר בצעירותי שהליכוד הסביר, כשמצד אחד ציפי לבני ומצד אחד בנימין נתניהו, הליכוד הסביר שזה לא חייבת להיות המפלגה הגדולה ביותר". 

השר אמיר אוחנה: "התקדים היחיד שבו לא המפלגה הגדולה הקימה קואליציה זה אכן בבחירות 2009, אבל אז הפער היה של מנדט אחד. כשהפער כל כך משמעותי ואני מחבר את זה למספר הממליצים זה מחייב בעיניי".

הנשיא ריבלין: "זה שיקול מרכזי אבל לא דבר שהוא תקדים מחייב". 

09:38: סיעת הליכוד המליצה על נתניהו להרכבת הממשלה (30 מנדטים) 

הנשיא ריבלין עם נציגי הליכוד (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
נציגי סיעת הליכוד בבית הנשיא | צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90



09:33: בני גנץ וסיעת כחול לבן צפויים להמליץ על יאיר לפיד להרכבת הממשלה.


09:32: הנשיא ריבלין בפתח ההתייעצויות: "אני שב ואומר זאת כעת, השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגדולים ביותר לכינון ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם". 

09:31: נציגי סיעת הליכוד הגיעו לבית הנשיא. 


מספר הממליצים המוערך שיקבל כל מועמד: 

אם ריבלין יבחר להטיל את הרכבת הממשלה על המועמד עם מספר הממליצים הגבוה ביותר אזי התחרות תהיה בין נתניהו ללפיד, וככל הנראה נתניהו יהיה זה שיקבל את המנדט. עם זאת, לאחרונה אמר ריבלין במפורש שיטיל את המשימה על המועמד עם הסיכויים הרבים ביותר להרכיב את הממשלה - כך שלא בטוח שמי שיקבל את רוב ההמלצות יהיה זה שיקבל את המנדט. 

מספר הנציגים שלא פוסלים את המועמדים השונים להרכבת הממשלה: 

בימים האחרונים התנהלו דיונים מאומצים בסביבתו של בנט, כאשר רוב הקולות נותנים עדיפות לממשלת ימין "על מלא" או בהישענות על רע"ם. אם זה לא יצליח - בנט נוטה להעדיף ממשלה עם לפיד על פני הליכה לבחירות חמישיות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות