המתקפה בעקבות ההצהרה על המנדט: נשיא המדינה ראובן ריבלין קיבל לידיו הבוקר (רביעי) את תוצאות הבחירות הרשמיות ואמר כי שיקולו המרכזי בהטלת המנדט יהיה סיכוייו של המועמד להרכיב את הממשלה. בכירים בליכוד מיהרו לתקוף את ההצהרה: "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות, אסור לו להיות שחקן פוליטי", אמרו יו"ר הכנסת יריב לוין, שר האנרגיה יובל שטייניץ והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. "מאז הקמת המדינה כל נשיאי ישראל נתנו את ההזדמנות הראשונה להרכבת הממשלה למועמד שקיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר - וכך צריך להיות גם הפעם".

 לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מבית הנשיא נמסר בתגובה: "הדברים שהופנו כלפי הנשיא על ידי שרים ויו"ר הכנסת, אינם מוסיפים כבוד לאומרם ומוטב היה להם, שלא יאמרו. כפי שאמר לפני שעה קלה נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם וכך פעל הנשיא בכל מערכות הבחירות הקודמות". שרת התחבורה מירי רגב צייצה בתגובה: "תגובת הנשיא מוכיחה שוב כי התנהלותו אינה ממלכתית ונובעת משיקולים זרים".

ריבלין ונתניהו, ארכיון (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90, חדשות)
ריבלין ונתניהו - האם יקבל שוב את המנדט? | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90, חדשות

יו"ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער גינה את דבריהם של השלושה. "ההתקפה הפרועה של הליכוד על נשיא המדינה ימים לפני החלטתו לפי סמכותו הקבועה בחוק היא שלב נוסף במערכה שמנהל נתניהו נגד כל סמלי וסממני הממלכתיות", כתב סער. "נתניהו מעוניין בשלטון מוחלט ונצחי תוך רמיסת כל מערכות המדינה. הגיע הזמן שיזוז הצידה ויאפשר לישראל לחזור לעצמה". 

גם יו"ר מפלגת יש עתיד גינה את הדברים בטוויטר: "התקפת הליכוד על נשיא המדינה היא הוכחה נוספת שיש שתי אפשרויות: או המשך שלטונו של נתניהו והתקפה פרועה על מוסדות המדינה או הצטרפות לגוש השינוי והחלפת השלטון". 

חוק יסוד הממשלה, המעגן את סמכותו של הנשיא להטיל את המנדט על חבר כנסת - לא מזכיר למעשה את מספר המנדטים שקיבל אותו מועמד, אך עד היום מי שקיבל בסופו של דבר את המשימה היה זה שקיבל את המספר הגבוה ביותר. לשון סעיף 7 (א) לחוק היסוד: "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך; הנשיא יטיל את התפקיד כאמור בתוך שבעה ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות או מיום היווצרות העילה לכינון ממשלה חדשה".

ריבלין: "העם רוצה חיבורים לא שגרתיים"

"החברה הישראלית זקוקה לממשלה שתעביר תקציב מדינה, שתוביל דרך של ריפוי המערכות והאזרחים שנפגעו, ותחלץ את מוסדות המדינה מהקיפאון הפוליטי אלינו נקלענו דווקא ברגעים שבהם אזרחי ישראל זקוקים להם יותר מכול", אמר ריבלין הבוקר לאחר שיו"ר ועדת הבחירות השופט עוזי פוגלמן, מנכ"לית הוועדה אורלי עדס וחברי נשיאות הגישו לו את התוצאות. "כולי תקווה שנבחרי הציבור ישכילו לשמוע את העם בישראל, את תביעתו לחיבורים לא שגרתיים, לשיתופי פעולה חוצי-מגזרים, לעבודה עניינית ומסורה למען אזרחי ישראל כולם". 

הנשיא ריבלין והשופט עוזי פוגלמן (צילום: לע"מ)
הנשיא ריבלין מקבל את התוצאות מיו"ר ועדת הבחירות השופט עוזי פוגלמן | צילום: לע"מ

ריבלין צפוי להתחיל את סבב ההתייעצויות עם כלל המפלגות לקראת הטלת המנדט ביום שני הקרוב ולקיים את הפגישות במשך 3 ימים. סבב ההתייעצויות הוא בעל חשיבות קריטית, ולהמלצת המפלגות יש השפעה מכרעת על זהות המועמד שעליו יטיל הנשיא את משימת הקמת הממשלה. בהינתן מצב שבו אין לאף מועמד 61 ממליצים, שמור לנשיא שיקול דעת נרחב באשר המועמד עליו יטיל את משימת ההרכבה ראשון.

בנט, נתניהו ולפיד (עיבוד: יונתן זינדל ויוסי זליגר, פלאש/90 )
בנט, נתניהו ולפיד | עיבוד: יונתן זינדל ויוסי זליגר, פלאש/90

 

סדר הממליצים במשכן הנשיא ביום שני:

  • 09:30 נציגי סיעת הליכוד
  • 10:15 נציגי סיעת יש עתיד 
  • 11:00 הגעת נציגי סיעת ש"ס
  • 11:45 הגעת נציגי סיעת כחול לבן 
  • 12:30 הגעת נציגי סיעת ימינה 
  • 13:15 הגעת נציגי סיעת העבודה 
  • 14:00 הגעת נציגי סיעת יהדות התורה 
  • 16:00 הגעת נציגי סיעת ישראל ביתנו 
  • 16:45 הגעת נציגי סיעת הציונות הדתית 
  • 17:30 הגעת נציגי סיעת הרשימה המשותפת 
  • 18:15 הגעת נציגי סיעת תקווה חדשה להיוועצות 
  • 19:00 הגעת נציגי סיעת מרצ 
  • 19:45 הגעת נציגי סיעת רע"מ

כפי שהתבצע לראשונה לאחר בחירות 2019, מפגשיו של הנשיא עם ראשי הסיעות יועברו בשידור חי. מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על אחד המועמדים עד ליום רביעי בשבוע הבא. מלשכת הנשיא נמסר: "בתום סבב ההתייעצויות, יזמן הנשיא אליו במידת הצורך את המועמדים הרלוונטיים להרכבת ממשלה כפי שיעלו מהמלצות כלל הסיעות".

אירוע משמעותי נוסף שיתקיים ביום שני הקרוב מלבד סבב ההתייעצויות הוא משפטו של ראש הממשלה נתניהו. שלב ההוכחות יתקיים במתכונת של שלושה ימים בשבוע, בימים שני, שלישי ורביעי, בין השעות 9:00 ל-15:30.