למעלה מ-80 אלף גולשים נטלו חלק בשבועות האחרונים בפרויקט #לי_זה_משנה, המשותף ל-N12, עמותת 121 וקרן רש"י, שבו אנו בונים ביחד מפת דרכים חברתית אשר תוצג לממשלה הבאה. הנה הנקודות המרכזיות שהעליתם - לטיפול הממשלה שבתקווה תקום לאחר הבחירות.

מה חשוב לכם?

כבר בשבוע הראשון היה ברור שפוליטיקה נקייה היא הדבר החשוב ביותר מבחינת הגולשים, לאחר ש-40% מהמשתתפים דירגו את הנושא במקום הראשון. מבין הנושאים החברתיים, הנושא החשוב ביותר מבחינתכם הוא החינוך - עבורו הצביעו 21% מהמשתתפים. כפי שציינו רבים מכם, זהו הבסיס לעתיד החברה הישראלית כולה. אחריו, הנושאים הבאים היו: פערים חברתיים (18%), תעסוקה (15%), בריאות (13%) ואלימות בחברה (12%).

22% מכם בחרו בקטגוריה "אחר", שבה עלו שלל נושאים נוספים, כמו איכות הסביבה, הכלכלה, דיור, ביטחון, דת ומדינה. כפי שרבים מכם ציינו, ברור שכל הנושאים משמעותיים וכל אחד מהם זכה לתמיכה של לפחות עשירית מכם.

מעבר לכך, המפה החברתית ממחישה שעל אף כל ההבדלים בינינו, המאחד גדול מהמפריד. כך, למשל, החינוך היה חשוב מאוד לאנשים בכלל האזורים, וכמעט בכולם הצביעו בעדו 18%-24% מהמשתתפים. מצד שני, נושא האלימות בחברה, שהגיע למקום האחרון, עדיין היה חשוב לפחות ל-8% מכם בכל אזור. הפערים החברתיים מטרידים יותר אנשים בפריפריה, אבל גם בגוש דן ובשרון לפחות 17% חשבו שזהו הנושא החשוב ביותר.

גם ברמת היישובים, תמימות הדעים גברה על השוני, עם כמה יוצאי דופן בולטים

גדרה הוא היישוב הכי מוטרד מפערים חברתיים, בהפרש משמעותי. 43% מהגולשים המתגוררים שם הצביעו בעד הנושא, כמעט פי שתיים יותר מכל יישוב אחר.

בבית"ר עילית הכי עסוקים בתעסוקה - ושליש חשבו שסוגיה זו צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות. לעומת זאת, די אדישים שם לפוליטיקה נקייה - רק 1% חשב שזה חשוב, השיעור הנמוך ביותר מכל היישובים. למעשה, ארבעת היישובים שבהם היו הכי מוטרדים מתעסוקה - אילת, בית"ר עילית, דימונה ומודיעין עילית - היו גם היישובים שבהם היו הכי פחות מוטרדים מפוליטיקה נקייה.

ועדיין, נצרת היא היישוב החריג ביותר. רוב המצביעים שם הציבו את האלימות בחברה בראש סדר העדיפויות. זהו היישוב היחיד במדינה שבו רוב המשתתפים העדיפו נושא אחד על כל האחרים. הנצרתים גם היו אלה שייחסו הכי פחות חשיבות לבריאות - רק 1% בחר בה כנושא החשוב ביותר, לעומת לפחות 6% בכל יישוב אחר.

>> איך נראית מפת הדרכים שלכם? היכנסו

מה אתם רוצים שהממשלה הבאה תעשה?

בניגוד לדימוי של הישראלי המתלונן, עשרות אלפים מכם טרחו וכתבו לא רק מה חשוב להם, אלא גם מה הם רוצים שהממשלה הבאה תעשה כדי להתמודד עם האתגרים ולתקן את הבעיות שהעליתם. אלה המשימות שאתם והמומחים מציבים לנבחרים בשבוע הבא, בכל אחד מהתחומים.

חינוך

- חזרה לשגרה ומיקוד בחוסן הנפשי של התלמידים.

- יותר מיקוד בהתפתחות האישית של כל תלמיד, ופחות למידה למבחנים.

- העלאת שכר ומשרה מלאה למורים בתחילת הקריירה.

- השקעה בחינוך איכותי ונגיש לכל הילדים בגילי לידה עד שלוש.

- תקציבי חינוך גבוהים יותר לאזורים מוחלשים.

>> לפרטים נוספים על מפת הדרכים לחינוך

פערים חברתיים

  • העלאת קצבאות זקנה, נכות והבטחת הכנסה.
  • הגדלת כוח אדם ומשאבים למערכת הרווחה.
  • בניית תשתיות תחבורה, תקשורת ותעסוקה לפריפריה.
  • תקציבים מוגדלים לרשויות שהכנסתן מארנונה נמוכה.
  • שילוב מלא של הערבים והחרדים בכלכלה ובחברה הישראלית.

>> לפרטים נוספים על מפת הדרכים לפערים חברתיים

תעסוקה

  • יצירת מקומות עבודה ישירה במגזר הציבורי באמצעות תמריצים למגזר הפרטי.
  • הסבות והכשרות מקצועיות איכותיות ורלוונטיות לשוק העבודה המשתנה.
  • פיתוח כלכלי של הפריפריה באמצעות תשתיות, סיוע ליזמות והקמת עסקים.
  • מענה מותאם לאוכלוסיות שונות, כמו העובדים הצעירים והמבוגרים ביותר, וכן אנשים עם מוגבלויות.
  • דמי אבטלה שמעודדים יציאה לעבודה ומגינים על אלה שאינם מצליחים למצוא אותה.

>> לפרטים נוספים על מפת הדרכים לתעסוקה

בריאות

  • תקצוב יציב ומקיף לקופות ולבתי החולים לצד הרחבת סל הבריאות.
  • קביעת זמן ומרחק מקסימלי לקביעת תורים רפואיים.
  • הרחבת הזכאות לשירותי בריאות הנפש, ומתן מענה איכותי יותר למתמודדים.
  • עידוד פעילות גופנית ותזונה נכונה, ומאבק בהרגלים הפוגעים בבריאות, כמו עישון.
  • המשך מבצע החיסונים ואכיפה הוגנת של ההגבלות עד להבסת הקורונה.

>> לפרטים נוספים על מפת הדרכים לבריאות 

אלימות בחברה

  • תקצוב מלא ומיידי, בסך 250 מיליון שקלים, לתוכנית שאושרה למאבק באלימות נגד נשים.
  • תוכנית מקיפה למאבק באלימות בחברה הערבית, כולל התייחסות לתעסוקה, פיתוח כלכלי וחינוך.
  • הפסקת השיח האלים והמתלהם של נבחרי הציבור.
  • מניעת אלימות באמצעות הגדלת ההשקעה בחינוך ובטיפול לנוער בסיכון.

>> לפרטים נוספים על מפת הדרכים להפחתת האלימות בחברה 

"מה שמטריד את הישראלים בבחירות אלה הם החיים עצמם"

לדברי מיכל כהן, מנכ"לית קרן רש"י הפועלת לצמצום פערים ולשעבר מנכ"לית משרד החינוך: "כ-70 אלף המצביעים בפרויקט מפת הדרכים מוכיחים כי מה שמטריד את הישראלים בבחירות אלה הם 'החיים עצמם'. משבר הקורונה חשף מצוקות אמיתיות, שרובן מלוות את החברה הישראלית שנים רבות, אך העמיקו והתחדדו בשנה האחרונה. הפערים בישראל עצומים ונוכחים כמעט בכל תחום - משירותי הבריאות, דרך מערכת החינוך, בתשתיות בפריפריה מול התשתיות במרכז, והצורך בקידום תעסוקה איכותית ומיטבית לכלל אזרחי המדינה. המסר של המצביעים ברור - אלה הנושאים שכל ממשלה תהיה חייבת לטפל בהם טיפול שורשי ועמוק. המצב אינו סובל דיחוי והמציאות לא תוכל להמתין ולהתאים עצמה להתפתחויות הפוליטיות - מקבלי ההחלטות יצטרכו להתעלות מעל הסיסמאות ולהקדיש את עצמם למה שמעסיק את אזרחי ישראל באמת".

טלי ניר, מנכ״לית עמותת 121 - מנוע לשינוי חברתי: "ההצבעות של עשרות אלפי הגולשים מוכיחות שהציבור לגמרי יודע איך הוא היה רוצה שהממשלה הבאה תטפל בכל אחד מהנושאים הבוערים בחברה הישראלית. מפת הדרכים החברתית, ששורטטה בפרויקט הזה, צריכה לשמש מצפן לדיירים החדשים בכנסת ובממשלה. אנו נעקוב ונבחן אחר היוזמות והמעשים של נבחרי הציבור, ונפרסם לאורך כהונת הממשלה הבאה את מדד ההתקדמות שלה ביישום רצון הציבור".