אחרי שתוצאות מדגמי הבחירות בכל הערוצים מציבות את מפלגת ימינה כזאת שתקבע את זהות הממשלה הבאה, יו"ר ימינה אמר אמש (שלישי) בתגובה ראשונה כי "יעשה רק מה שטוב לישראל". יו"ר כחול לבן בני גנץ שמפלגתו הצליחה מעל המצופה בתוצאות המדגמים בירך: "אעשה הכול כדי לאחד את גוש השינוי". נתניהו בתגובה למדגמים: "אזרחי ישראל רוצים ממשלת ימין חזקה ויציבה. ניצחון ענק".

זמן קצר אחרי פרסום תוצאות המדגמים, ראש הממשלה בירך את סמוטריץ' על ההישג. לאחר מכן הוא שוחח גם עם ראשי המפלגות החרדיות גפני, ליצמן ודרעי. לבסוף, שוחח נתניהו עם בנט ויו"ר ימינה הגיב שימתין לתוצאות האמת.

מטה ש"ס
מטה ש"ס שעה קלה אחרי פרסום המדגמים

נתניהו חגג: "הישג אדיר, הליכוד הוא המפלגה הגדולה בישראל"

ראש הממשלה ורעייתו הגיעו למטה הליכוד בבנייני האומה בירושלים, ונאם בפני תומכיו ובפני השרים וחברי הכנסת מהליכוד. "אנחנו בקידומת 3, המפלגה הבאה אחרינו בקידומת 1", אמר נתניהו. "לא כל כך אוהבים לציין את זה בתקשורת. אני אומר לכם - זה הפער הגדול בישראל בעשורים האחרונים".

נתניהו קרא לנפתלי בנט לחבור אליו להקמת הממשלה: "בוא נעשה את המעשה האחראי ונקים יחד ממשלת ימין שתדאג לכל אזרחי ישראל". ראש הממשלה הבטיח לעשות כל מאמץ כדי להקים ממשלה, כפי שעשה לטענתו בהבאת החיסונים.

בנט: "מה שהיה הוא לא מה שיהיה"

"אזרחי ישראל - מה שהיה, הוא לא מה שיהיה", אמר בנט בנאום הראשון שלו לאחר פרסום תוצאות המדגמים. "עכשיו הוא זמן לריפוי ולאיחוי השסעים בעם".

"בכוח שנתתם לי, אפעל רק תחת עיקרון מנחה אחד - מה שטוב לישראל, לכלל אזרחי מדינת ישראל. אנחנו נפעל שהנהגת ישראל תעבור משנאת חינם, לאהבת חינם, מסערה וכאוס, ליציבות ולביטחון, ממנהיגות שעסוקה בעצמה - למנהיגות מקצועית שאכפת לה".

בהמשך נאומו, יו"ר ימינה הציג את משנתו ביחס לשורת נושאים כמו ביטחון, ביטחון פנים וכלכלה. "רק מדינה מאוחדת תדע לעמוד בביטחון מול אויבי ישראל", אמר. "אני יכול להבטיח דבר אחד - כל ממשלה שתקום תפעל לטובת כל אזרחי מדינת ישראל".

"אני איש ימין, איש של ארץ ישראל", המשיך בנט. "איש של ביטחון ועוצמה מול אויבי ישראל, ולא ותרנות וחולשה. של מתן ביטחון אישי לתושבי הנגב - ולא של כניעה לכנופיות של בדואים, שמטילות אימה במשך שנים על בעלי עסקים ועל אזרחי הדרום. ימין של חיזוקה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, ימין של ריסון כוחו העודף של בית המשפט בישראל - לא כחיסולו, אלא כתיקונו".

לאורך קמפיין הבחירות קידם בנט את התוכנית הכלכלית שלו, "תוכנית סינגפור", והתייחס הערב גם לעקרונות הכלכליים שמנחים אותו ואת מפלגתו: "מיסים נמוכים, נטו גבוה, והזנקת כלכלת ישראל. אני נחוש לקדם את ערכי הימין בכל ממשלה שתקום. ימני אמיתי לא שונא, הוא מאחד. לא מוחץ את יריביו האידיאולוגיים, אלא מיישם את ערכיו".

בנט חתם את דבריו בהבטחה: "מדינת ישראל מצויה בעשור השמיני, אותו עשור שמעולם לא צלחנו. הפעם, אף אחד מאיתנו לא מתכוון לתת לאף אחד להרוס את המדינה הזאת, אנחנו נהיה פה לנצח נצחים. מה שפירק את המדינות הקודמות היה שנאת חינם, שבטיות, כל אחד התבצר בעמדה שלו".

גנץ: "היו מי שהספידו, אני בחרתי להילחם - נשארתי ואשאר"

מפלגת "כחול לבן" מסתמנת כאחת ההפתעות הגדולות של הבחירות. על פי הסקרים, המפלגה שאתגרה את שלטון הליכוד בשלושת הסבבים הקודמים התנדנדה באזור המסוכן של אחוז החסימה, אך עברה אותו בגדול ועל פי תוצאות המדגמים, תתבסס על 7-8 מנדטים.

"כשאתה אוהב את המדינה אתה לא שומע את רעשי הרקע ולא עוסק בתפל", אמר יו"ר המפלגה בני גנץ, שזכה לביקורות רבות על התעקשותו להמשיך בהתמודדות, על אף הסקרים הלא מחמיאים. "היו מי שהספידו וסיכמו. אני בחרתי, ואנחנו בחרנו, להילחם. לוחם הייתי, נשארתי ואשאר".

"אני כאן כדי להמשיך ולשרת את המדינה ולהיות חלק מההנהגה שלה", המשיך גנץ, אך סייג: "התוצאות עוד לא בהירות מספיק, ואני מציע לכולם להתאזר בסבלנות עד תוצאות האמת".

לפיד וסער סיכמו על שיתוף פעולה: "כרגע לנתניהו אין 61 מנדטים, ולגוש השינוי יש"

יאיר לפיד, יושב ראש המפלגה השנייה בגודלה, נאם בפני תומכי "יש עתיד", הודה להם ואמר: "עשינו את זה באחריות. דאגנו לוודא שכולם יוכלו מחר בבוקר לעבוד כדי לנסות להקים פה ממשלה שפויה, ואת כל זה עשינו בלי ללכלך ולהכפיש".

"אמרתי אלף פעם לחברי הכנסת", המשיך לפיד. "הילדים שלנו רואים אותנו בטלוויזיה, שומעים אותנו. בואו נגרום להם להיות גאים בהתנהלות שלנו. יש לנו סיבה להיות גאים באיך שהתנהלנו, ועוד יותר גאים בתוצאה".

בהמשך נאומו, בירך לפיד על תוצאות המדגמים: "כרגע לנתניהו אין 61 מנדטים, ולגוש השינוי יש. נחכה לתוצאות האמת, אך נכון לרגע זה לא תוקם ממשלה על קולותיהם של הכהניסטים הגזענים והחשוכים".

לפיד סיפר כי החל לשוחח עם חלק ממנהיגי הגוש והבטיח לעשות הכול כדי להקים ממשלה "שפויה". אחד מראשי המפלגות שעימם שוחח לפיד הוא גדעון סער, והשניים סיכמו לשתף פעולה בהמשך.

בן גביר: "חולם לעשות רפורמה כוללת במערכת המשפט", סמוטריץ': "אחדות גדולה בציונות הדתית"

אחד המרוויחים הגדולים של הערב הוא יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, שככל הנראה ייכנס לכנסת בזכות הצלחת הריצה המשותפת עם הציונות הדתית.

בנאום הניצחון שלו במטה הציונות הדתית, בן גביר סיפר לקהל על החלומות שהוא מקווה להגשים בכנסת, ושיבח את שותפו למרוץ, בצלאל סמוטריץ': "הוא הלך למהלך של אחדות ולקיחת אחריות. חברים - האחדות מנצחת".

"יש לי חלום שחיילי צה"ל יחיו במדינה שנותנת להם גיבוי, שתושבי הדרום יחיו בלי פרוטקשן ושתוקם כאן ממשלת ימין, שתפעל למען הזהות היהודית של המדינה", אמר בן גביר.

בתגובה לשאלת כתבנו משה נוסבאום אם יפעל לשינוי חוק החסינות כפי שהבטיח, ענה בן גביר: "אני לא מאלה שאומרים משהו אחד לפני הבחירות ועושים משהו אחר. יש לי חלום שמערכת המשפט שלנו תעבור רפורמה, והיועץ המשפטי לממשלה לא יהיה יותר חזק מראש הממשלה".

סמוטריץ' בירך גם הוא על התוצאות ועל החיבור עם בן גביר: "זכינו לאחדות גדולה מאוד בציונות הדתית. ההישג הזה הוא תוצאה של החיבור הזה. אנחנו מקווים שהתוצאות הכלליות יבשרו על רוב למחנה הלאומי-אמוני במדינת ישראל".

ראשי המפלגות בתגובות ראשונות למדגמים

שורה של ראשי המפלגות שיגרו תגובות ראשוניות מיד אחרי פרסום תוצאות המדגמים. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שקיבלה 16, 18 ו-18 במדגמים, צייץ בטוויטר: "אין עליכם. תודה". יו"ר ש"ס אריה דרעי שקיבלה 8, 9 ו-9 במדגמים בירך גם הוא: "אני מבטיח ומתחייב: נעשה הכול כדי להצדיק את האמון", כתב, "תודה מקרב לב".

גם ראש הממשלה נתניהו הגיב בציוץ בטוויטר למדגמים. "אזרחי ישראל - תודה! הענקתם ניצחון ענק לימין ולליכוד בהנהגתי", כתב נתניהו. "הליכוד גדול בפער עצום מול המפלגה הבאה בגודלה, ברור שרוב מובהק מאזרחי ישראל הם ימנים".

יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיב כשעה לאחר פרסום המדגמים והודה לבוחריו. "אני מבקש להודות למאות אלפי המצביעים שהביעו אמון בדרך הממלכתית והאחראית של כחול לבן", אמר. "החל ממחר, אעשה הכול כדי לאחד את גוש השינוי. ואם חלילה ייגזר עלינו ללכת לבחירות חמישיות, אעמוד כחומה בצורה לשמירה על הדמוקרטיה, שלטון החוק והביטחון. ישראל לפני הכול".

איילת שקד מימינה הודתה לפעילי המפלגה:

אחת המפלגות המאוכזבות מתוצאות המדגמים היא רע"ם של מנסור עבאס, שלא עברה את אחוז החסימה באף אחד מהם. עם זאת, יו"ר המפלגה עדיין אופטימי. "גם ב-2019 המדגמים הכשילו אותנו ובסוף עברנו", אמר מיד אחרי פרסום המדגמים. "גם עכשיו נצליח לעבור, נתוני ההצבעה במגזר הערבי מרגיעים אותנו".

מאוכזבת נוספת היא ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, שהודה למצביעים ואמר הערב: "בתנאים לא פשוטים, עשינו את המקסימום והראינו לכולם שיש לנו דרך ייחודית מאוד. אנחנו לא מתכוונים לוותר עליה, וכל מה שאמרנו לפני הבחירות - אנחנו אומרים גם אחרי הבחירות".

"המטרה שלנו היא להקים ממשלה ציונית וליברלית ועל שני הערכים הללו לא נוותר", הבטיח ליברמן. "אני מציע לכולם להמתין כמה ימים, כרגע אין הכרעה ברורה. מדינת ישראל זקוקה לתפנית, אי אפשר להמשיך עם אותו חוסר ניהול גם בפן הרפואי וגם בפן הכלכלי".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הגיב ואמר שהוא ממתין לתוצאות אמת. "רוצה לומר תודה לציבור שלנו שנתן לנו את הכוח המוביל", אמר עודה. "הנה נתניהו כביכול מרכיב ממשלה, מבחינתנו זו היא הבעיה העיקרית. היא תהיה קיצונית מאוד. יהיה בה בן גביר, סמוטריץ', שקד. מפלגות המרכז-שמאל צריכות לחשוב מה עשו מאז שהמלצנו על גנץ".

מרב מיכאלי במטה מפלגת העבודה (צילום: חדשות 12)
מרב מיכאלי במטה מפלגת העבודה | צילום: חדשות 12

מפלגה נוספת שנחלה הצלחה היא הליכוד שניסתה באמצעות הקמפיין שלה להעביר את הציונות הדתית את אחוז החסימה, והצליחה בגדול. ח"כ דוד ביטן אמר במשדר הבחירות המיוחד של חדשות 12 כי הוא "מאמין שאפשר להחזיר את אלקין וסער לליכוד" והוסיף ש"עם פחות מ-63 מנדטים לא יצליחו להרכיב ממשלה". זאת, אחרי שמפלגתו של סער צנחה בכל המדגמים וקיבלה 5, 6 ו-6. סער טרם הגיב לתוצאות המדגמים. 

שמחה במטות של מרצ, העבודה וכחול לבן

מפלגת מרצ עברה מעל הצפוי את אחוז החסימה בכל המדגמים. יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ צייץ בטוויטר מיד אחרי פרסום תוצאות המדגמים תמונה שלו עם כמה פעילי המפלגה, וכתב "תודה". גם יו"ר מפלגת העבודה שנחלה הצלחה במדגמים, הגיבה וכתבה: "זוהי רק ההתחלה. תודה לכם. תודה לכן".