כרגע ישנן 3 אופציות מובילות להקמת ממשלה: לפיד רה"מ בתמיכת ליברמן, העבודה, כחול לבן מרצ וסער, ומבחוץ יתמכו הרשימה המשותפת ורע"מ; בנט רה"מ בתמיכת לפיד סער ליברמן כחול לבן והעבודה כשמרצ והערבים תומכים מבחוץ - ונתניהו עם בנט בתמיכת רע"ם‎. כדי שכל אחת מהאפשרויות הללו תצא אל הפועל יהיו כמה וכמה הבטחות שיצטרכו להיות מופרות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

ממשלה בראשות יאיר לפיד: באופן עקרוני יכולה לקום בתמיכת ישראל ביתנו, העבודה, כחול לבן מרצ ותקווה חדשה - עם תמיכה של המפלגות הערביות מבחוץ. אלא שלאורך מערכת הבחירות אנשי "תקווה חדשה" וגדעון סער בראשם הכריזו כי לא יקימו ממשלה בתמיכת הרשימות הערביות, בין אם המשותפת ובין אם רע"מ. אמנם - אף ממשלה, זולת ממשלת מרכז-שמאל עם החרדים - לא יכולה לקום בלי תמיכה כלשהי מבחוץ של מפלגות ערביות, אבל מדובר עדיין בהפרת הבטחה. גם אחרי הבחירות, מס' 2 ב"תקווה חדשה", ד"ר יפעת שאשא-ביטון אמרה שהיא וחבריה לא יסכימו להקים ממשלה שנשענת על הרשימה המשותפת.

ממשלה בראשות נפתלי בנט יכולה לקום בתמיכת יש עתיד, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, כחול לבן והעבודה, כשמרצ, רע"ם והרשימה המשותפת יתמכו מבחוץ. אם זה יקרה, בנט יצטרך להפר את ההבטחות שפיזר לא פעם, ולפיהן לא יקים ממשלה על קולות של מצביעי מנסור עבאס והרשימה המשותפת, כשהזכורה שבהן הייתה כשחתם בשידור חי על מסמך שכזה.

נתניהו בביקור במתחם החיסונים של כללית בטירה עם מתחסנת (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
נתניהו בביקור במתחם החיסונים של כללית בטירה עם מתחסנת | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

הוא פסל גם את מרצ על כך שיו"ר המפלגה הורוביץ תמך בחקירת ישראל בהאג: "מה שניצן הורביץ עשה, זה לא היה שמאל. אני חושב על עצמי כחייל ועל חיילים שמסכנים את עצמם מול האויב ובא חבר כנסת שאומר 'מבחינתי שיפתחו עליהם בחקירה' - זו חצייה לאנטי ציוניות", אמר בנט בוועידת המשפיעים. "נשב עם כל המפלגות שבעד מדינה יהודית-דמוקרטית. מי שמגבה את האג בהתקפה האנטישמית החריפה הוא מחוץ למחנה".

ממשלה בראשות נתניהו ו"שותפיו הטבעיים "בש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית, ימינה ותמיכה מבחוץ של רע"ם תפר שלל הבטחות. בשנתיים האחרונות תקף נתניהו בחריפות את הרעיון להקים ממשלה תוך הישענות על המפלגות הערביות פעמים רבות.

יאיר לפיד, נפתלי בנט, מנסור עבאס
יאיר לפיד, נפתלי בנט ומנסור עבאס

יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר רק ביום חמישי שהוא שולל לחלוטין הקמת ממשלה בתמיכת עבאס: תומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אינם שותף לגיטימי לשום ממשלה". זה היה רק יומיים אחרי שרע"ם עברה את אחוז החסימה בניגוד לסקרים והפכה ללשון המאזניים.

גם איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת "עוצמה יהודית" ומועמד מספר 3 ברשימת הציונות הדתית שנבחרה לכנסת, אמר אחרי הבחירות שהוא שולל חבירה למנסור עבאס: "הוא תומך חמאס. לא רק אני אומר את זה, גם שלמה קרעי ויואב קיש אמרו זאת", טען בן גביר. "מדובר באדם שהביע תמיכה בחמאס, ומדבר על רוצחי יהודים כלוחמי חירות".