אחוז החסימה יכריע: 12 ימים בלבד עד ליום הבוחר, סקר מנדטים מעודכן שהצגנו אמש (רביעי) במהדורה המרכזית שערך עבור חדשות 12 מכון מדגם בראשות מנו גבע ובשיתוף iPanel, ממחיש עד כמה למפלגות הקטנות יהיה תפקיד מכריע בשאלה איך יוכרעו הבחירות. לפי הנתונים, 4 מפלגות מתנדנדות סביב אחוז החסימה - ונפילה של אחת מהן או יותר, צפויה לשנות את התמונה כולה. בנוסף, כמה מתומכי כל מפלגה מתכוונים לצאת ולהצביע ביום הבחירות? הנתונים המלאים

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

לו הבחירות היו מתקיימות היום, הליכוד בראשות בנימין נתניהו היה זוכה ב-28 מנדטים - מנדט אחד פחות מהסקר האחרון שערכנו והצגנו בוועידת המשפיעים של חדשות 12 ביום ראשון האחרון. יש עתיד בראשות יאיר לפיד נחלשת אף היא במנדט אחד ויורדת ל-19, ימינה בהנהגת נפתלי בנט היא המפלגה השלישית בגודלה שמתחזקת ל-13 מנדטים, תקווה חדשה של גדעון סער מפגרת אחריה בשני מנדטים וזוכה ב-11 מנדטים לפי הסקר - זאת לאחר שבסקר האחרון המפלגות היו בשוויון.  

נתוני יתר המפלגות: הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה עם 9 מנדטים, ש"ס בהנהגת אריה דרעי עם 8, ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן ויהדות התורה בראשות משה גפני עם 7 מנדטים כל אחת, העבודה בראשות מרב מיכאלי עם 6 מנדטים ושלוש מפלגות עוברות את אחוז החסימה אך קרובות אליו: הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ', כחול לבן בהובלת בני גנץ ומרצ של ניצן הורוביץ - כל אחת מהן עם 4 מנדטים. 

סקרי הבחירות האחרונים של חדשות 12: 

המפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה לפי הסקר שערכנו: רע"מ בהנהגת מנסור עבאס קרובה מאוד לעבור עם 3.1% תמיכה - ואחריה המפלגה הכלכלית החדשה בראשות ירון זליכה עם 2.1%, שלא עברה את אחוז החסימה באף סקר שערכנו. בתחילת מערכת הבחירות, היא הייתה קרובה יותר לעבור - בניגוד למצב כיום. 

60 מנדטים לגוש תומכי נתניהו - יחד עם בנט 

לפי נתוני הסקר, גוש תומכי נתניהו יחד עם ימינה קרוב מאוד ל-61 מנדטים שיאפשרו לו להקים ממשלה: לנתניהו יש 47 מנדטים שתומכים בו (הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית) ואם מצרפים אליהם את ימינה של בנט עם 13 המנדטים שלה - יש לגוש הזה 60 מנדטים - מרחק של מנדט אחד בלבד מהקמת ממשלה. גם בסקר הקודם שערכנו, לגוש הזה היו 60 מנדטים. 

לגוש מתנגדי נתניהו, לעומת זאת, יש אפשרות להקים ממשלה - אם בנט יחבור אליו. לגוש המפלגות הזה יש 60 מנדטים (יש עתיד, תקווה חדשה, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו, העבודה, כחול לבן ומרצ) - אך אם מורידים את הרשימה המשותפת מהספירה ומוסיפים את ימינה - יש לגוש 64 מנדטים שיאפשרו להקים ממשלה, אך כזו שתשתרע מימינה ועד מרצ. 

עוד שאלנו את המשתתפים בסקר, מי היו מעדיפים שיהיה ראש הממשלה? 35% השיבו שהם מעדיפים שזה יהיה בנימין נתניהו, 20% מעדיפים את יאיר לפיד, 12% את גדעון סער ו-10% את נפתלי בנט. 15% מהנשאלים השיבו שהם לא מעדיפים אף אחד מהם ו-8% לא יודעים.

כמה מתומכי כל מפלגה מתכוונים להגיע להצביע? 

שאלה נוספת שנכללה בסקר והופנתה למי שהגדירו את עצמם תומכי גוש ימין-חרדים, היא האם הם תומכים או לא בהקמת ממשלה בראשות נתניהו בתמיכת מפלגת רע"מ של מנסור עבאס - אם הקמת הממשלה תהיה תלויה בכך? רוב מוחלט מקרבם מתנגד לכך: 55% השיבו שהם בסך הכול לא תומכים, 28% אמרו שהם בסך הכול תומכים.

ח"כ מנסור עאבס  (צילום: פלאש/90 )
רוב מצביעי הימין נגד ממשלה בראשות נתניהו שתהיה תלויה ברע"מ | צילום: פלאש/90

את מי שהגדירו עצמם תומכים באחת המפלגות מגוש מתנגדי נתניהו שאלנו האם הם תומכים או לא תומכים בהקמת ממשלה בהשתתפות או בתמיכת הרשימה המשותפת, אם הקמת הממשלה תהיה תלויה בכך? המשיבים די חלוקים בעמדתם בנושא, אך רובם תומכים בכך: 49% בסך הכול תומכים ו-43% השיבו שהם בסך הכול לא תומכים.

שאלה מסקרנת שהפנינו לתומכי הגושים השונים היא האם יש בכוונתם להצביע בבחירות לכנסת, כלומר האם הם בטוחים או חושבים שאכן ילכו להצביע ביום הבחירות ב-23 במרץ. מהנתונים עולה שהימין סוגר פער היסטורי בכוונתו להצביע, בהשוואה למרכז-שמאל. בקרב גוש הימין-חרדים, 72% השיבו שהם בטוחים או חושבים שיצביעו, ובקרב הגוש שמתנגד לנתניהו, 73% השיבו שהם בטוחים או חושבים שיצביעו. בקרב מצביעי ימינה - 65% אמרו שהם בטוחים או חושבים שיצביע, ו-61% מתומכי המפלגות הערביות השיבו כך. 

כשבוחנים את כוונת ההצבעה בבחירות לפי חלוקה למפלגות, עולה ש-82% מתומכי מרצ מתכוונים לבוא להצביע, 72% מתומכי יש עתיד, 78% מתומכי הציונות הדתית וכחול לבן, 75% ממי שמתכוונים להצביע למפלגת העבודה ויהדות התורה, 72% ממצביעי הליכוד ו-70% ממי שמתכוון להצביע לש"ס.

המפלגות שבתחתית הרשימה כשבוחנים את כוונת ההצבעה של תומכיהן: 69% לרע"מ, 66% לתקווה חדשה של סער, 65% לימינה של בנט, 60% לרשימה משותפת ורק 59% מקרב מי שאמר שיצביע לישראל ביתנו בטוח או חושב שיבוא להצביע.

עוד שאלנו את המשתתפים בסקר האם הם מסכימים או לא עם האמירה של ראש הממשלה נתניהו בריאיון לרשת "פוקס ניוז", לפיה משבר הקורונה מאחורינו. רוב ברור - 71% - השיבו שהם בסך הכול לא מסכימים, ו-24% השיבו שהם מסכימים. גם בקרב מי שמגדירים את עצמם מצביעי ימין, הרוב נוטים לא להסכים עם האמירה (63%), לעומת 33% שנוטים להסכים לה.
___________________________________________________

מזמין הסקר: חברת החדשות
עורך הסקר: מדגם ייעוץ ומחקר בראשות מנו גבע
מועד איסוף הנתונים: 10/3/2021
אוכלוסיית המחקר: מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 ומעלה
מספר המשיבים בפועל: 509
מספר המתבקשים להשתתף: 3,425
טעות הדגימה המרבית: 4.4%+
שיטה סטטיסטית: הסקר בוצע בשיטות סטטיסטיות מקובלות
שיטת הדגימה: דגימת שכבות ובתוך השכבות דגימה אקראית
אופן ביצוע הסקר: אינטרנטי + טלפוני