סבב הבחירות השלישי בפתח, ונראה כי רק מעט דברים משתנים מסבבי הבחירות הקודמים. בצל ההתחממות האחרונה בדרום וכתבי האישום של נתניהו – כתבינו יצאו כדי לנסות לשמוע במי הציבור הולך לבחור הפעם. בזמן שבשדרות משהו נסדק בקרב התושבים, אשר רובם תומכי הליכוד, בצפת רוב התושבים דווקא העבירו את קולותיהם למפלגות הגדולות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

כבר שנים ששדרות נחשבת למעוז הליכוד, אך אחרי סבב לחימה נוסף עם אזעקות, רקטות ונפגעי חרדה, הקרב הפוליטי על קולות התושבים בעיצומו. השנה האחרונה הייתה רוויה בסבבים בדרום - רק בסבב האחרון נורו כ-100 רקטות על יישובי העוטף - אך עד כה המצב הביטחוני לא השפיע על התושבים בקלפי.

בבחירות הראשונות מפלגת הליכוד זכתה ב-42% מקולות התושבים בשדרות, והמספר היה דומה גם בבחירות שלאחר מכן. מנגד, מפלגת כחול לבן זכתה בבחירות הראשונות ל-2% מהקולות בקרב הציבור בעיר ובבחירות האחרונות זכתה ל-9% בלבד, אך הפעם נדמה כי משהו נסדק אצל התושבים.

בנימין נתניהו (צילום: יהונתן ולצר, TPS)
נתניהו | צילום: יהונתן ולצר, TPS

"אני מצביע לביבי כי אני חושב שלמרות כל מה שהוא עשה הוא הבנאדם הכי מתאים לתפקיד", אמר פליקס אגרונוב, תושב העיר. "אני בנאדם ימני אבל מאוד קשה לי עם ביבי בגלל מה שכרגע קורה. לדעתי הוא חצה את כל הגבולות, הוא מרגיש את עצמו כמלך בגלל שאנשים הולכים שבי אחריו", טען עמרם אגמי והוסיף: "אני הייתי רוצה להחליף, אבל אני לא רואה אלטרנטיבה".

בצפת, אחד המעוזים הגדולים של הליכוד, העניקו למפלגתו של נתניהו בבחירות הראשונות והשניות 35% מהקולות - לעומת רק 6% שהצביעו לכחול לבן. 7% מהקולות הלכו בסבב הקודם לעוצמה יהודית, שלא עברה את אחוז החסימה - והיא אינה קרובה אליו גם הפעם. בהתאם לתחזיות נראה כי הפעם מרבית התושבים יבחרו להצביע דווקא למפלגות הגדולות.

יו"ר כחול לבן בני גנץ (צילום: תומר ניוברג, פלאש/90 )
גנץ | צילום: תומר ניוברג, פלאש/90

"אני ומשפחתי בבחירות שהיו בחרנו בעוצמה יהודית. בבחירות האלה בגלל הסכנה שלא תקום ממשלה גם אני וגם משפחתי נבחר ליכוד, וכמוני יהיו לא מעט", אמר יהודה ג'רבי, תושב צפת.

בטמרה לעומת זאת, השלטים של הרשימה המשותפת נוכחים כמעט בכל פינה ואין זכר למפלגות אחרות. גם ביקור הבזק של ראש הממשלה בפאתי העיר לא עזר בשינוי המגמה בחברה הערבית. אם לשפוט על פי הסקרים האחרונים, שהראו התחזקות של הרשימה המשותפת, גם הפעם לא מעט מהציבור הערבי מתכנן לצאת להצביע.

איימן עודה (צילום: ap)
איימן עודה | צילום: ap

 2 המפלגות הגדולות נשארו הרחק מאחור: בזמן ש-95% הצביעו לרשימה המשותפת, מפלגת כחול לבן זכתה לאחוז וחצי בבחירות הראשונות ובכאחוז בבחירות השניות. הליכוד זכתה בחצי אחוז בבחירות הראשונות ולכמעט שתי עשיריות האחוז בבחירות האחרונות בחודש ספטמבר.

האם הפעם הקמפיין החדש שמופנה כלפי החברה הערבית מהליכוד ישנה את המגמה? כלל לא בטוח. "הוא (נתניהו) ילך הביתה, הערבים מצביעים כולם", אמר תושב טמרה באסם אבו רומי, שהוסיף: "אין איפה לבנות, אין אדמה, אין כלום. רק הורסים".