ועדת הבחירות הודיעה הערב (חמישי) על סיום ספירת הקולות. זאת למעט 6 קלפיות חריגות בהן 5,500 זכות בחירה. על פי הנתונים שפורסמו, אין שינוי בתמונת המנדטים או בגושים: גוש הימין מתייצב על 58 מנדטים. הגוש שמתנגד לנתניהו, הכולל את המרכז-שמאל יחד עם הרשימה המשותפת וישראל ביתנו - עומד על 62 מנדטים ומחזיק ברוב בכנסת ה-23.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בתוך כך, החוק לפסילת האפשרות לכהונת ראש ממשלה שהוגשו נגדו כתבי אישום עלה היום לראש סדר היום בעקבות הסכמתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לתמוך בו. ליברמן מפציר בכחול לבן לקדם את הצעת החוק החל מהכנסת הנוכחית - ולא כחוק שייכנס לתוקפו רק החל מהכנסת ה-24. 

דרישת ליברמן היא שהחקיקה תחול באופן מיידי. בישראל ביתנו טוענים שכחול לבן פוחדת ללכת עד הסוף אבל הם ידרשו ממנה שהחוק ייכנס לתוקף כבר מהקדנציה הזו. גורמים במפלגה טוענים שלא מדובר בחוק פרסונאלי ורטרואקטיבי כי נתניהו אינו ראש ממשלה נבחר אלא ראש ממשלת מעבר.

אביגדור ליברמן בראיון לרינה מצליח (צילום: N12)
תומך בחוק נגד ראש הממשלה: ליברמן | צילום: N12

לפי התוצאות המלאות, עדיין לא ברור אם ישראל ניצבת בפני מערכת בחירות רביעית. בימים האחרונים דובר על הקמת ממשלת ימין-חרדים באמצעות גיוס עריקים ממחנה המרכז-שמאל, אך נראה כי התוצאות מורידות את האופציה מהפרק. במצב הנוכחי קיימים מספר תרחישים אפשריים: רוטציה על פי מתווה הנשיא, העברת חוק יסוד נגד נתניהו והרכבת ממשלה בידי מועמד חלופי מהימין או העברת חוק יסוד שכזה והליכה לבחירות חדשות.

לאחר פרסום התוצאות, הליכוד פנה לוועדת הבחירות המרכזית בבקשה לבדוק את כל הנתונים של הקלפיות במטרה לבחון אם היו שגיאות ברישום תוצאות הבחירות והקלדתן. במפלגה מבקשים שוועדת הבחירות תימנע מפרסום התוצאות עד סיום הליך הבדיקה.

רביעיית כחול לבן בנאום מדגם (צילום: רויטרס)
רביעיית כחול לבן. חותרים להחיל את החוק רק מהכנסת הבאה | צילום: רויטרס

הנתונים שפרסמה ועדת הבחירות מראים כי 71.46% מבעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם והגיעו לקלפי. מדובר בעלייה של כאחוז וחצי מבחירות ספמטבר 2019. בהשוואה לבחירות הקודמות, בהן זכה הליכוד ל-1,113,617 קולות, התחזקה כעת מפלגת השלטון ביותר מ-200 אלף קולות ל-1,349,171. לעומת זאת, כחול לבן נחלשה בבחירות הנוכחיות, ומניין הקולות שקיבלה עומד על 1,217,101.