גם בלי לערוך סקר שיתקף את התחושות בציבור הישראלי, נראה שאיש לא מביע שמחה מהמשבר הפוליטי שאליו הגיעה ישראל, אך ישנם אזרחים שעבורם העובדה שאין ממשלה מתפקדת כבר שנה שלמה פוגעת בהם יותר מכל. ראשי מועצות בעוטף עזה תוקפים הבוקר (חמישי) בחריפות את הכנסת על התפזרותה ומאשימים את חבריה בהפקרת הביטחון של האזרחים. 

"נבחרי הציבור איבדו את הלגיטימיות והמוסר מול אזרחיהם", אמר גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול. "מדינת ישראל ניצבת מול אתגרים משמעותיים ובעת הזו נדרשת מנהיגות חזקה ומאוחדת. כמי שעומד בראשות מועצה המתמודדת עם אתגרים ביטחוניים משמעותיים הנמשכים כבר יותר מדי זמן, אני מוטרד מאוד מהחידלון המדיני והמנהיגותי, שלא שם בראש סדר העדיפויות את המחויבות הבסיסית של מדינה כלפי אזרחיה - לדאוג לבטחונם". 

ראש עיריית שדרות אלון דוידי הבהיר כי בעוד שאין ממשלה שתגן על תושבי הדרום, הרי שהם צריכים להתלכד סביב הערכים שבהם הם מאמינים: "מה שכולנו חששנו ממנו אכן קרה. הליכה לבחירות שלישיות לכנסת היא שטות גמורה, שפוגעת בכל אזרח ואזרחית במדינת ישראל בכלל ובתושבי שדרות ועוטף עזה בפרט. חבל שמנהיגי המפלגות לא נענו לתחנונינו והקימו ממשלת אחדות או לחלופין ממשלת חירום כדי להביא את השקט לאזורנו לטווח ארוך, לא בשביל הפוליטיקאים ולא בשביל התקציבים, בשביל שילדינו יחזרו למסלול חיים נורמלי ולא יחיו במציאות לא מוסרית".

ראש עיריית שדרות אלון דוידי (ארכיון) (צילום: Edi Israel/Flash90, חדשות)
צילום: Edi Israel/Flash90, חדשות

שי חג׳ג׳, יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים כתב באריכות: "התקופה הזאת – ויותר מהכל, השעות האלה – הן מהקשות ביותר שידעה הפוליטיקה בישראל. שעת שפל. גם בעבר היו לפוליטיקה שלנו תקופות קשות בשל מעשים של יחידים. אבל התקופה הזאת היא מן הקשות ביותר. פעם אחר פעם מעדיפים נבחרי הציבור את האינטרסים הצרים ואת השיקולים המפלגתיים על פני האינטרס הציבורי.

אין טעם לחפש אשמים יותר ואשמים פחות. סקרי דעת הקהל שיוזמים כלי התקשורת כדי לבדוק מי יותר אשם ומי פחות, מיותרים בעיניי. כולם אשמים.

יש נימוקים טובים לכול צד, שלא לחתום על הסכם לממשלת אחדות. ההוא הצהיר וההוא התחייב; המנהיג ההוא דרש רק תנאי אחד והמנהיג ההוא ביקש רק דבר אחר. הרבה נימוקים – אבל תוצאה אחת בלתי מתקבלת על הדעת והייתי אומר, בלתי מוסרית. בחירות נוספות, יקרות ומיותרות ובלי שום וודאות שהן יהיו האחרונות. כבר שנה המדינה משותקת, תקציבים חיוניים מוקפאים, מערכות חיוניות מתמוטטות. אין כסף לשיקום מערכת הבריאות, תקציבים חיוניים למערכת החינוך מתעכבים ורשויות מקומיות נקלעות לגירעונות אדירים כי תקציבי ממשלה לא עוברים".

חג'ג' (צילום: חדשות)
שי חג'ג' | צילום: חדשות

לא רק ראשי רשויות אלא גם תושבים בשדרות הביעו את זעמם. דביר סאסי, נער המתגורר בשדרות, כתב: "פשוט בושה, כבר פעם שלישית שעושים ממנו צחוק השנה. במקום לטפל בבעיות אמיתיות כמו ביטחון ופתרון לעוטף עזה , שוב הם בוחרים בפוליטיקה לפני הכל. לצערי שוב מעדיפים להעמיק את הקרע בעם בשביל קידום פוליטי מסויים".