בחזרה לרגעי השיא של הסרט הישראלי האהוב שחוגג 50 שנה: "אלה החומרים מארון הסרטים של אבא שלי שקשורים לסרט השוטר אזולאי", מסביר רפי קישון ובידיו התסריט המקורי שכתב אביו אפרים ז"ל ל"השוטר אזולאי". קישון תכנן בדקדקנות כול פריים, כול צליל וכול תנועת מצלמה בסרט. הדבר היחיד שלא יכול היה לצפות זה עד כמה יאהב הקהל הישראלי, גם 50 שנה אחרי, את השוטר אזולאי. 

"אצלו זה היה קפדני, ידע איך כול צילום ייראה, הוא אפילו נתן הוראות למוזיקה שתלווה את השוטר", מדגיש הבן רפי. "הכול היה מוכן, כשהוא בא לצילומים הכול מתוקתק, כול פריט". הוא נזכר ומראה כיצד אביו שינה בכתב יד את שם הסרט שנקרא במקור "שוטר - המקוף" ל-"שוטר אזולאי". 

התסריט של ה"שוטר אזולאי" (צילום: חדשות 12)
התסריט של הסרט שהפך לקלאסיקה | צילום: חדשות 12

ואלה מילותיו של קישון שמתארות את הסצנה הראשונה בסרט: "דמדומי בוקר, רחוב ראשי בין יפו ותל אביב, אזולאי הולך הביתה עייף מאוד, מסדר פח אשפה שמכסהו נפל וממשיך ללכת". רפי קישון מסביר: "זו דמות שבעצם צמחה מתוך הסרטים של אבי". אחד מהסרטים הללו הוא תעלת בלאומילך, שם שיחק שייקה אופיר בתפקיד שוטר המקוף. 

בשנת 1971 מחליט קישון לכתוב סרט שלם על אותו שוטר מתחנת יפו, אז הוא גם מקבל את שמו, רב שוטר אברהם אזולאי. "הדמות היא שוטר קטן ואפור", הסביר קישון בקולו בריאיון ישן, "מאלה שאנחנו לא שמים לב שהם קיימים שהוא בייאוש רוצה להישאר במסגרת המשטרה, למרות שהוא לא מתאים להיות שוטר. הוא לא בלתי זריז או מטומטם, פשוט הוא האדם הלא נכון במקום הנכון".

אפרים קישון עם פרס ישראל ב-2002 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אפרים קישון עם פרס ישראל ב-2002 | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

"בשביל השוטר אזולאי המשטרה הייתה שליחות"

"יש איזו מין תחושה שהוא אמור להיות מוצג כשלומיאלי - והוא ממש לא", הסבירה ניצה שאול שגילמה בסרט נערת ליווי, במה שהיה תפקיד המשחק הראשון בחייה. "בעיניי, הוא איש עם פוטנציאל לא ממומש בעליל שלא קראו בכלל את הנתונים הפנטסטיים שלו".

על הדרך שבה לוהקה לתפקיד סיפרה: "הייתי בלהקת פיקוד המרכז, והוא (קישון) הגיע עם פשנל לראות תוכנית שלנו ואחרי כמה ימים קיבלתי הזמנה להגיע אליו לאודישן. הוא אמר לי 'בובל'ה את נראית כמו מדונה'. בתיק במקרה הייתה לי פאה של אמא שלי, חבשתי אותה וקישון אמר: 'זאת בחורה עובדת'".

ניצה שאול ב"שוטר אזולאי" (צילום: באדיבות יונייטד קינג- משה ולאון אדרי)
ניצה שאול בסרט "השוטר אזולאי" | צילום: באדיבות יונייטד קינג- משה ולאון אדרי

הסרט נכתב עבור שייקה אופיר שנתן הופעה שנחשבת עד היום לאחד מתפקידי המשחק הטובים בתולדות הקולנוע הישראלי. בריאיון שנתן לאורי זוהר הסביר אופיר מה עמד מאחורי הדמות: "לשוטר המקוף - המשטרה זה ג'וב, בשביל אזולאי זה ייעוד, זו שליחות מסוימת". העבריינים ביפו אהבו את השוטר אזולאי, שהרי אף פעם הוא לא הצליח לעצור אותם. כשהם מגלים שעומדים לפטר אותו, הם תופרים שוד בדיוק למידות שלו כדי שיוכל לחזור למפקד התחנה עם סיפור הצלחה. 

לצידו של שייקה אופיר שיחקו בסרט עוד כמה שחקנים מופלאים שמאז הלכו לעולמם. בניהם כלת פרס ישראל לתיאטרון זהרירה חריפאי, אבנר חזקיהו, איצקו רחמימוב, יוסף שילוח, אריה אליאס ועוד רבים וטובים אחרים. השחקן גבי עמרני, שגילם את אחד הגנבים מהכנסייה בסצנה, שחזר: "אז הרמתי את הצלב בקלות, הוא (השוטר אזולאי) לא כל כך מוצלח כי הוא לא מבין, הוא לא מסוגל להבין מה קורה". עמרני שיבח את שייקה אופיר על התפקיד שגילם: "אין הרבה שחקנים שיכולים להגיע לאמת הטבעית ששייקה עשה את זה, תמיד אתה נופל, גולש לקומי או לטרגי".

גבי עמרני ב"שוטר אזולאי" (צילום: באדיבות יונייטד קינג- משה ולאון אדרי)
גבי עמרני בסרט, לפני 50 שנה | צילום: באדיבות יונייטד קינג- משה ולאון אדרי

בסצנה מפורסמת אחרת מהסרט שבה מתקיים מסדר השוטרים ברחבת תחנת יפו, נקראו להשתתף מאיר פדידה וזמיר עזריה ששירתו אז כשוטרי סיור בתחנה. "בשוטר אזולאי קצת הגזימו עם הטוב לב שלו והקומבינות אבל במציאות זה משהו אחר", הסביר פדידה, "אי אפשר לעשות קומבינה על הדברים האלה. אם צריך לעצור פושע - עוצרים אותו".

"קישון הצליח להשרות בי את ההזדהות עם השוטר"

אפרים קישון הבין גם שצריך להוסיף מוזיקה ייחודית שתהיה מזוהה עם דמותו של השוטר, הוא פנה למלחינה צעירה אז בשם נורית הירש שתלחין את הפסקול. "הוא הראה לי את הצילומים הראשונים של הסרט כדי שאני אתרשם מהנוף, מהאווירה ומהדמויות", סיפרה הירש, "הוא הצליח להשרות בי את העצב, את ההזדהות עם אותו שוטר לא יוצלח וזה כבר השתקף בהקדמה, בתזמור של הקטע, אותם הכינורות של הפילהרמונית והפעמונים". אחר כך פנתה הירש לאהוד מנור שיכתוב את המילים והביצוע הבלתי נשכח הוא של אושיק לוי.

כל הרחובות כבר ריקים הסמטאות כולן שלו
שוב הוא לבדו שוב רק עם צילו
כל הרחובות כבר ריקים הסמטאות כולן שלו
אין מה למהר או לאחר

לו להשיב ניתן את מחוגי הזמן
איזה עולם נפלא הוא היה בונה לו
רק להשיב ניתן את שחלף מזמן
איך העולם אז היה משתנה

עשר שנים לפחות הוא מהלך בין הצללים
שוב ושוב סובב בין הגלגלים
עשר שנים לפחות הוא מהלך בין הצללים
אין מי לאהוב או לעזוב

לו להשיב ניתן את מחוגי הזמן
איזה עולם נפלא הוא היה בונה לו
רק להשיב ניתן את שחלף מזמן
איך העולם אז היה משתנה

בוקר אפור באוויר הסמטאות כבר לא שלו
שוב אומרים לו לך, שוב אומרים לו בוא
בוקר אפור באוויר שוב משנה את התמונה
שמש אט יוצאת מנדנה.

עד היום נחשב השיר, שמקבל בימים אלה גרסה חדשה, לאחד מגדולי הלהיטים הישראלים. בימים אלה מצטלמת פרסומת ל"יס" שעבורו יצרו חידוש לשיר עם נועה קירל. נורית הירש בירכה על הגרסה החדשה: "זה לא לקלקל, זה להוסיף עוד מימד, עוד עיבוד. כמה אפשר לחיות על הישן? חייבים להתאוורר, לחדש. אני לא חושבת ששירים הם קדושים, אין שום דבר קדוש בשיר. זה פשוט לקחת מנגינה ולתת לה לבוש אחר".

כשיצא הסרט לקולנוע הוא זכה להצלחה גדולה, גם בקופות וגם בקרב המבקרים. הוא זכה בגלובוס הזהב וגם היה מועמד לאוסקר - וכול זה בזכות דמות בלתי נשכחת של שוטר פשוט ובמאי שמעולם לא למד קולנוע.

שייקה אופיר בהופעה, 1979 (צילום: סער יעקב, לע"מ)
"בשביל אזולאי זה ייעוד, זו שליחות". שייקה אופיר | צילום: סער יעקב, לע"מ