2020 הייתה שנה קשה לעולם הקולנוע, אבל מחקר חדש חושף כי עבור נשים בקולנוע, דווקא מדובר היה בשנת שיא - אם כי המצב עדיין לא הולם את חלקן היחסי באוכלוסייה. לפי הנתונים, שנאספו על ידי אוניברסיטת סן דייגו, 16 מתוך 100 הסרטים הכי מכניסים בשנה החולפת בוימו על ידי נשים, כשהמגמה ברורה: בשנת 2019 אחוז הנשים שביימו סרטים מצליחים היה 12 בלבד, ובשנת 2018 הן ביימו רק ארבעה אחוזים מתוכם. 

העלייה הניכרת, כך נראה, היא תולדה של לחץ ציבורי נרחב סביב ייצוגן המועט של נשים מאחורי המצלמה בהוליווד, והיא ככל הנראה הייתה יכולה להיות מרשימה עוד יותר אלמלא הקורונה הייתה מתפרצת. זאת משום שכמה שוברי קופות מדוברים, כמו "האלמנה השחורה" של קייט שורטלנד ו"הנצחיים" של קלואי ז'או (שניהם מבית אולפני מארוול), היו אמורים לצאת לאקרנים ב-2020 אך נדחו לשנה הבאה בשל המגפה. 

למרות ההיעדרויות הבולטות הללו, לא מדובר בסתם 16 סרטים מתוך 100 שבוימו על ידי נשים, אלא בכמה מהלהיטים הגדולים ביותר של השנה: "ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת", בבימויה של קאת'י יאן, שיצא בחודש פברואר והיה אחד משוברי הקופות האחרונים שהספיקו להגיע לאולמות הקולנוע; "וונדר וומן 1984", אותו ביימה פטי ג'נקינס, שהיה לסרט הקומיקס הראשון שמופץ הן בסטרימינג והן בקולנוע, והכניס תוך פחות משבועיים יותר ממאה מיליון דולר; "מולאן", עיבוד הלייב-אקשן המצליח ללהיט של דיסני בבימויה של ניקי קארו; ו"Nomadland", שבויים גם הוא על ידי ז'או, ונחשב לזוכה הכמעט-בטוח בטקס האוסקר הקרוב. 

המחקר מציין גם את נתחן של נשים בעוד תפקידים מאחורי הקלעים, ומצביע על כך שרק ל-28 אחוז מהסרטים המצליחים של השנה הייתה מפיקה ראשית, וכי תפקידי העריכה, הכתיבה והצילום אוישו על ידי נשים רק ב-18, 12 ושלושה אחוזים מהסרטים, בהתאמה. במקרה של העורכות והתסריטאיות, מדובר בירידה של כמה אחוזים מהשנה שעברה. "החדשות הטובות הן שאנחנו רואים עלייה עקבית במספר הבמאיות בשנתיים האחרונות", הסבירה מנהלת המחקר, דוקטור מרתה לאוזן, "זה שובר דפוס היסטורי בו המספרים עולים בשנה אחת ויורדים באחרת. החדשות הרעות הן שב-80 אחוז מהסרטים הגדולים עדיין אין במאית".