בזמן שבמפלגות הגדולות מנהלים ויכוחים על הנהגה ומקומות ברשימה, המפלגות הקטנות החלו בהכנות לקראת הבחירות הקרובות. רבים מכנים אותן מפלגות "בוטיק" או "נישה" וחלקן עלולות למצוא עצמן מחוץ לכנסת, ולעתים רבות - לא בפעם הראשונה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 באינטרנט

אנשי המפלגות הקטנות הם לרוב אידיאליסטים, חדורי מוטיבציה שמבקשים לחולל שינוי בסדר היום הציבורי בישראל. הם מציגים מצע מסודר ומשנה מפורטת בנוגע לפעילותם העתידית, ויעשו הכל בכדי להבהיר לבוחר שמדובר במפלגה רצינית. "השאיפה שלנו היא לעשות שינוי בבירוקרטיה בישראל" מסביר דניאל גולדשטיין, יו"ר מפלגת "כלכלה", בעודו אוחז במצעה.

הנושאים סביבם מנהלות המפלגות הקטנות את קמפיין הבחירות שלהן רבים ומגוונים. במפלגת כלכלה למשל, בחרו להתמקד בתלוש המשכורת של האזרח: "אנו בעד לעבוד ממשכורת חודשית לשבועית" מסביר היו"ר גולדשטיין. "כך לא יתרחש מצב שבו אנשים לא גומרים את החודש". לעומתו, ירון ידען יו"ר מפלגת אור המתמודד בפעם השנייה בבחירות לכנסת, טוען כי הנושא החשוב שעל סדר היום הציבורי הוא דווקא "הפרדת דת-ממדינה". "אנחנו התשובה ליחימוביץ' הברברנית" הסביר.

מפלגת זכויות הגבר במשפחה - 921 קולות בבחירות האחרונות

מפלגה קטנה שדווקא הצליחה - "הגמלאים" (צילום: חדשות 2)
מפלגה קטנה שדווקא הצליחה - "הגמלאים" | צילום: חדשות 2

בעוד שבעבור חלק ממפלגות הנישה תהיה זו מערכת הבחירות הראשונה, ישנן מפלגות שלהן ההכרזה כי לא עברו את אחוז החסימה אינה זרה. מפלגת זכויות הגבר במשפחה מתמודדת כבר מספר שנים על מקום בכנסת, ללא הצלחה. למרות זאת, יו"ר המפלגה, יעקב שלוסר עדיין אופטימי. "הפעם יש פוטנציאל לעשרה מנדטים לפחות. אני רואה את התמיכה ברחובות", הצהיר, על אף שבפעם האחרונה זכה ל-921 קולות בלבד.

קל להבין את האופטימיות של שלוסר, כשמסתכלים על הצלחתם של מפלגת "הגמלאים" בראשותו של רפי איתן בממשלתו של אהוד אולמרט. רבים טענו אז, שזו היתה הצבעה מתוך התרסה. אך הגמלאים הוכיחו שלאחר שכיהנו בממשלה, האופטימיות היא המרכיב האחרון שנותר ממנה.