"ייענו לדרישות? יש על מה לדבר" (צילום: רויטרס)
האיחוד המפתיע. נתניהו וליברמן, אמש | צילום: רויטרס

יום לאחר ההודעה הדרמטית על איחוד הליכוד וישראל ביתנו בבחירות הקרובות, נשמעים קולות ההתנגדות למהלך בתוך הליכוד: מתנגדי האיחוד במפלגת השלטון פועלים להביא לעריכת הצבעה חשאית בוועידת הליכוד שתתכנס ביום שני כדי לאשר את המהלך.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

כדי להשיג את ההכשר למהלך האיחוד בין הרשימות בבחירות הקרובות, שיתמודדו תחת השם "הליכוד ביתנו", דרושה תמיכתם של לפחות 10% מחברי המרכז שיכונסו בוועידת הליכוד בעוד שלושה ימים. עד מועד כינוס הוועידה, פועלים אנשי נתניהו לערוך "שיחות ריכוך" אצל הפעילים על מנת לשכנע אותם לתמוך במהלך. אם לא תועבר החלטה לעריכת הצבעה חשאית, ההחלטה על מהלך האיחוד תאושר בהצבעה גלויה בוועידה.

אף על פי שמרבית שרי הליכוד לא עודכנו במהלך המפתיע קודם לכן, הם הביעו אמש תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו ובמהלך האיחוד. השר מיכאל איתן היה השר היחידי שהביע התנגדות נחרצת למהלך וטען שמדובר בהסכם שיחסל את הליכוד. "זהו איום על הדמוקרטיה הישראלית", הזהיר.

ליברמן: "הריצה המשותפת תייצר מציאות חדשה"

בטוח במהלך. ליברמן (צילום: חדשות 2)
בטוח במהלך. ליברמן | צילום: חדשות 2

מוקדם יותר היום, התייחס שר החוץ ליברמן במסיבת עיתונאים למהלך האיחוד. הוא פתח את דבריו ואמר: "אנחנו מקימים את המחנה הלאומי הרחב, המסורתי וההיסטורי שהוביל את המדינה שנים רבות. כנראה שלעולם לא נוכל להגיע למציאות של שתי מפלגות גדולות, כמו בארצות הברית, אבל חובה לפעול לכך שיהיו כמה כאלה כדי להבטיח משילות ויציבות. הריצה המשותפת (של ישראל ביתנו והליכוד) תייצר מציאות חדשה שאין לה אלטרנטיבה אחרת. זו הרשימה היחידה שתוכל להוביל את המדינה בארבע השנים ותשעת החודשים הבאים".

יושב-ראש ישראל ביתנו ציין כי ההתמודדות - בשם "הליכוד ביתנו" - תיעשה במסגרת רשימה אחת, אך לא תוביל לפי שעה לאיחוד בין שתי המפלגות. על האופן שבו נרקם המהלך הסביר: "מדובר בתוצאה של מחשבה תחילה. ההחלטה הסופית התקבלה לפני כמעט חודשיים. חשובים לנו הדרך והכיוון - לחולל רפורמה בשיטת הממשל. היא למעשה החלה אתמול".

ליברמן בחר לתקוף בחריפות את השר מיכאל איתן מהליכוד, שכאמור, התבטא אתמול נגד ההתמודדות המשותפת. "לבי איתו", אמר. "אני מבין את המצוקה שלו בתוך הליכוד ואני מוכן אפילו לעזור לו. הוא כנראה מניח שכמה שידבר - כך הוא יצבור יותר קולות". ליברמן הבהיר כי "לא הועלתה שום אפשרות לרוטציה. אני תומך בבנימין נתניהו כמועמד לראשות הממשלה למשך מלוא הקדנציה". באשר ליום שאחרי הבחירות, אמר כי בכוונתו להישאר שר החוץ.

הליכוד וישראל ביתנו מתאחדות - סיקור מיוחד:

האיחוד צפוי לגרוף 47 מנדטים

התנגדות בליכוד: ההסכם יחסל אותנו

נתניהו וליברמן: "האיחוד הוא מה שהעם בישראל רצה"

תגובות זועמות בשמאל ובמרכז: "הליכוד שבר חזק ימינה"

הזוג המוזר: ההיסטוריה של ליברמן ונתניהו