צפו בסיפורים המעניינים של 16.10 לאורך השנים (צילום: חדשות 2)
המפסידים של הבחירות | צילום: חדשות 2

בחירות 2009 כבר כמעט מאחורינו ואפשר לנסות ולהתחיל לסכם. המפסידות הגדולות של הבחירות הן המפלגות הקטנות שרובן כלל לא עברו את אחוז החסימה. הבולטות שבהן מפלגת הגימלאים, שבבחירות הקודמות כונתה "הפתעת הבחירות", והדהימה את כולם כשזכתה ב-7 מנדטים.

 הלילה, התברר שהסקרים לא טעו: הגמלאים, יחד עם שחקן החיזוק גדעון רייכר, כלל לא נכנסו לכנסת. המפלגה השנייה שהתרסקה היא מפלגת מרצ שחברה לתנועת השמאל החדשה על שלל כוכביה. למרות שהסקרים נבאו לה בין 5 ל-6 מנדטים, מרצ זכתה ב-3 מנדטים בלבד.

האסטרטגיה של ההצבעה

מלבד כל מה שכבר נאמר על הייאוש שאפף את הבחירות של 2009, בולטת ה"אסטרטגיה של ההצבעה". הפרש הקולות הקטן, בין קדימה לליכוד, רק מוכיח את הטקטיקה של רבים מהמצביעים: הכול, רק לא ביבי.

כך, נדחקו הצידה המפלגות הקטנות, לא רק אלו שקמו לשם מטרה בודדת, גם המפלגות שהיה להן מצע מפורט ורשימה רצינית של חברים שראו עצמם לפחות בצד המחוקק.

מרצ- מהומה רבה על לא דבר

בעוד אביגדור ליברמן היה ההפתעה הגדולה של הבחירות, מרצ סיפקה הפעם את האכזבה. אחרי שמילאה מרצ ציפיות רבות בקרב גוש השמאל עם הקמת התנועה החדשה- מרצ, לא היה צריך לחכות לתום ספירת הקולות כדי להבין כי היה מדובר ב"מהומה רבה על לא דבר". ובכך, מצטרפת תנועתו של ח"כ חיים אורון לרשימת מפלגות המנדטים הבודדים כמו רע"מ-תע"ל, יהדות התורה, האיחוד הלאומי, הבית היהודי, חד"ש ובל"ד.

הרשימות שלא עברו את אחוז החסימה: הגמלאים, הירוקים, עלה ירוק, אחריות, לב, לח"ם, ברית עולם, התנועה הירוקה -מימד, לידר, דעם, ישראל המתחדשת, ישראל חזקה, אור, הישראלים, כח להשפיע, כוח הכסף, לזוז, רע"ש, צומת, צבר וניצולי השואה עם בוגרי עלה ירוק.

בחירות 2009 - סיקור מיוחד:

לבני ונתניהו: אני ארכיב ממשלה

 תוצאות מדגם חדשות ערוץ 2

ליברמן: רוצים ממשלת ימין, לא פוסלים אף אחד

ברק: העבודה חיה ונושמת

תוצאות ראשוניות: יתרון לקדימה

מי ירכיב את הממשלה הבאה?

הליכוד: אנחנו ניצחנו