הפלונטר הפוליטי שנוצר בישראל אחרי הבחירות עבר אמש לטיפולו של אדם אחד שאמור לנסות לפתור אותו – נשיא המדינה שמעון פרס. אמש הוא קיבל לידיו באופן רשמי את תוצאות הבחירות, והתחיל לעבוד כדי שתהיה לנו כאן בקרוב, אולי, ממשלה.

פרס קיבל במשכנו את חברי ועדת הבחירות המרכזית שהגישו לו את התוצאות הסופיות של הבחירות שהתפרסמו בציבור כבר ביום חמישי האחרון, אך רק אתמול פורסמו ברשומות. עד המהלך הזה הקפיד פרס שלא לעסוק בתוצאות הבחירות ובאפשרות על מי יטיל את הקמת הממשלה.

"על פי חוק יסוד הממשלה, עלי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על אחת או אחד מחברי הכנסת, לאחר התייעצות עם נציגי הסיעות בכנסת החדשה", אמר פרס בפגישתו עם חברי הוועדה. "אני מתכוון לפתוח הערב את סבב ההתייעצויות עם סיעות הכנסת. אני מודע לכובד האחריות המוטלת עלי ואפעל מתוך תחושת מחויבות עמוקה למען אזרחי ישראל. אני סמוך ובטוח שתיווצר שותפות ברוכה, שטובת המדינה  לנגד עיני כולם".

"לשמוע את רחשי העם"

הנשיא פרס, אמש (צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2)
פרס מקבל את תוצאות הבחירות, הערב | צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2

אחרי הפגישה עם ועדת הבחירות הגיעו למשכן הנשיא שרים וח"כים מסיעת קדימה. הם המליצו לפרס להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר מפלגתם ציפי לבני.

השר שאול מופז אמר בצאתו מהפגישה כי "מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות שתוכל לאחד את כל חלקי העם, וכל המפלגות הגדולות יחברו אלינו. זהו לא רק צעד טכני. צריך לשמוע את רחשי העם ורצון העם שקדימה תוביל את הממשלה הבאה. אנחנו מצפים להחלטת הנשיא".

השר רוני בר-און אמר כי "לציפי לבני יש את הסיכויים הגדולים יותר להקים ממשלת אחדות. המושג רוטציה לא הוזכר בחדר, אך אני אמרתי לנשיא שאם בעקבות סוף השבוע הוא לא יוכל למצוא פתרון, צריך לסגור את שני הצדדים בלשכתו עד שייצא עשן לבן".

חישוב פשוט

אחריהם הגיעו נציגי סיעת הליכוד שהמליצו להטיל את המלאכה על היו"ר שלהם בנימין נתניהו. יו"ר הסיעה ח"כ גדעון סער אמר בפני הנשיא כי "העם אמר את דברו. בניגוד למועמדת האחרת, מאחרי נתניהו יש שורה של מפלגות". דן מרידור אמר כי "יש סבירות גבוהה שיותר מ-50 חברי כנסת ימליצו על ביבי, אבל גם אם אין לו רוב בפרלמנט - הוא היחיד בעל הסיכויים להקים ממשלה. הרצון שלנו בממשלה הוא רחבה ככל האפשר".

ח"כ סער הבהיר כי מפלגתו לא תשב בממשלה בהנהגתה של לבני. "לא ישבנו בממשלת לבני כשהיינו 12 מנדטים - על אחת כמה וכמה לא נשב איתה עכשיו", אמר. מרידור השיב לדבריה של לבני על הפרש המנדטים בין שתי המפלגות. "מתמטיקה של כיתה ב'  זה ש-28 מנדטים זה יותר מ-27, אבל באותו חישוב - 50 תומכים זה יותר מ-28 תומכים", אמר.

אחרי ששמע את נציגי שתי המפלגות, הבטיח הנשיא למהר בקבלת ההחלטה. "יש להקים ממשלה בהקדם האפשרי בשל הסיבות הביטחוניות", אמר. "אני אשתדל לסיים את התייעצויות אולי עד מחר בערב". הנשיא הוסיף בחיוך: "מחר בערב אני אדע לפחות תוצאה אחת - בגמר הגביע בכדורסל".

חיזוק לליכוד

לוח הזמנים של בית הנשיא להיום עמוס במיוחד, בניסיון להספיק להתייעץ עם כל הסיעות עד סוף היום:

9:00  נציגי סיעת הבית היהודי
9:20  נציגי סיעת מרצ – התנועה החדשה
9:45  נציגי סיעת בל"ד
10:30 ח"כ אביגדור ליברמן ונציגי סיעת ישראל ביתנו
11:15 השר אלי ישי, השר אריאל אטיאס ונציגי סיעת ש"ס
15:45 ח"כ איתן כבל ונציגי סיעת העבודה
16:30 נציגי סיעת חד"ש
17:00 נציגי סיעת רע"ם-תע"ל
17:30 ח"כ אורי אריאל, ח"כ אריה אלדד ונציגי סיעת האיחוד הלאומי
18:10 נציגי סיעת יהדות התורה

יהדות התורה תמליץ לנשיא על נתניהו כמי שירכיב את הממשלה הבאה, אך תצרף המלצה להקמת ממשלת אחדות. בכך מספר הממליצים על נתניהו יגיע ל-50, בעוד שמספר הממליצים על לבני עומד כעת על 28 בלבד - חברי קדימה בלבד.

השאלה שתקבל תשובה כנראה רק הבוקר היא על מי תמליץ סיעת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן. בעבודה שבים ואומרים כי אין בכוונתם להמליץ על לבני.

בליכוד השיבו אתמול על חמש התביעות של ישראל ביתנו לכניסה לממשלה, מבלי להתחייב לשינויים שדרש ליברמן בנושא דת ומדינה.

סילבן שלום. תומך בעונש כבד (צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2)
ח"כ סילבן שלום, הערב | צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2

מקדימה נמסר כי המסמך של נתניהו לליברמן חושף את העובדה שיו"ר הליכוד "נתן לש"ס זכות וטו בלעדית לחסימה ולשיתוק כל ניסיון לשינוי בשיטת הממשל ושורת נושאים אזרחיים מרכזיים שהממשלה הבאה צריכה לתקן ושעומדים בבסיס מצע קדימה". בקדימה מדגישים כי המסמך מהווה עדות נוספת להיותו של נתניהו שבוי בידי ש"ס.