ההחלטה של נתניהו להאריך את שנת הלימודים הנוכחית עד סוף חודש יולי תפסה את אנשי החינוך בהפתעה. הביקורת לא איחרה להגיע, והיום (שני) מספר רב של מורים ומנהלים מבהירים מדוע התוכנית שהוכרזה פגומה מיסודה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

במכתב פתוח שפרסמה רותי קליין שיינין, מחנכת כיתת י"א נחשון באורט קריית ביאליק, עם ותק של 35 שנה במקצוע, הסבירה מדוע חודש נוסף של לימודים הוא בגדר בדיחה. "אחרי שאני וכל עמיתיי עובדים שנה ימים ולילות, כדי להמציא את עצמנו מחדש בגרסת הזום, יתייחסו אלינו ולכל מה שעשינו בביטול ויגידו שאנחנו צריכים להשלים פערים. נראה לכם שאחרי שתלמידי י"א ייבחנו בבגרות הם יבואו להשלים חוסרים? שילדים מכיתה ז' ומעלה יוותרו על החופשה הגדולה ויבואו להשלים וליישר קו?".

"נראה לכם שהבעיה המרכזית במערכת החינוך היא רק הפסד החומר הלימודי?", שואלת קליין שיינין, "חודש נוסף של למידה זה מה שחסר לתלמידים? ובתוכנית הזו אף לא מילה על תמיכה רגשית, מענה למצוקות. חודש של למידה לא יעצים אותם, לא יצמיח אותם, ובעיקר לא ייתן להם כלים או תחושת נראות".

"חודש של השלמת חומר הוא פלסטר לפצע פתוח"

רותי קליין שיינין

"אחרי שנה מול המסכים", מסבירה קליין שיינין, "מה שהיה חסר להם הוא מישהו שיראה אותם באמת. זה היה בין קשה לבלתי אפשרי מרחוק, במיוחד כשבמקום עיניים ראינו הרבה מלבנים שחורים. לא שלא ניסינו. חודש של השלמת חומר הוא אקמול למחלה קשה. פלסטר לפצע פתוח".

לא תוכנית אמיתית  - הצהרת בחירות חפוזה

מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר, הוסיף על דבריה ואף טען כי כל התוכנית שהציג נתניהו היא "ספין בחירות שלושה שבועות לפני יום הבוחר". לדבריו, "אין כאן תוכנית אמיתית או ניסיון אמיתי להתמודד עם השלכות הקורונה, אלא הצהרת בחירות חפוזה שאיש לא יזכור אותה ב-24 במרץ, יום לאחר הבחירות".

תלמידים חוזרים לבית הספר אחרי הסגר (צילום: אבשלום שושני, פלאש/90 )
ההפסד הוא יותר רגשי מאשר בחומר הלימוד | צילום: אבשלום שושני, פלאש/90

"זה ציני, זה מתסכל, זה מקומם, זה ניצול משרד ממשלתי, משרד החינוך, לתעמולת בחירות, ולא, אין כאן שום בשורה למערכת החינוך", אומר לוי. "מורים לאחר שנה מתישה לא ירצו ללמד בחודש יולי. הם זקוקים לחופשה כמו אוויר לנשימה. כמוהם גם התלמידים".

"לאחר 73 שנים הגיע הזמן להקפיץ את מערכת החינוך למאה ה-21, ובעיקר לא לחשוב על פתרון לטווח קצר של חודש, אלא על פתרון ארוך טווח – תוכנית חומש, שתנצל את הקורונה והשלכותיה לשינוי מבני עמוק של מערכת החינוך לטובת ילדי ישראל ועתיד מדינת ישראל".

 

קורונה בבתי ספר, ישראל (צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש/90 )
קורונה בבתי ספר, ישראל | צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש/90

הביקורת על התוכנית שהוצגה נשמעה גם מצד מערכת החינוך הערבית בישראל. ד"ר חארת' אבו ליל, מנהל בית ספר בכפר עין מאהל וחבר בהסתדרות המורים, אמר בשיחה עם N12: "אנחנו כבית ספר מוכנים לפתוח, אנחנו מקבלים עדכונים כל הזמן ממשרד החינוך והבריאות. אבל הארכת שנת הלימודים עד יולי זה דבר שלא נראה לי שיקרה. אחרי שנה של לימודים בזום, לכולם זה קשה. אין דרך לחייב מורה להגיע ללמד בחופש, או דרך לחייב הורה להביא את הילד שלו לבית הספר בזמן הזה".

"למרות שאומרים שיש התחייבות לתשלום שכר למורים על החודש הנוסף הזה, בפועל לא יעשו את זה", מבהיר אבו ליל ומסביר כי גם אם התוכנית כן תצא לפעול, זה לא אומר שבשטח היא תתרחש. "94% מצוות החינוך כבר התחסנו, אבל הכפר ממשיך להיות בין כתום לאדום. לכן, זה פחות תלוי בנו אם הלימודים יחזרו. מדובר באחריות החברתית של התושבים, חשוב ללכת להתחסן למען העתיד של הילדים, אחרת לא נוכל לצאת מהלופ של הפתיחה והסגירה, ובסוף מי שסובלים זה הילדים".

זינוק של 74% במספר התלמידים המבודדים בתוך שבוע

עבדאללה ח'טיב, מנהל אגף חינוך ערבי במשרד החינוך, הגיב גם הוא על ההחלטה החפוזה של ראש הממשלה: "בתקופה הזו, במיוחד לאור ההצהרה של משרד החינוך על הארכת שנת הלימודים עד ליולי, אנחנו עובדים בעיקר על החיסונים של המורים. הגענו ל-60% התחסנות בצוותי החינוך הערבי מתוך 65 אלף אנשי חינוך, מורים ומורות, מנהלים ומנהלות".

מבדיקת N12 עולה כי בתוך שבוע, מיום חמישי לפני שבועיים ועד יום חמישי האחרון, נרשם זינוק של 74% במספר התלמידים המבודדים. בקרב עובדי הוראה נרשם בתוך שבוע זינוק של 50% במספר המבודדים. מספר גני הילדים שנסגרו זינק ב-75%.