בחודשים האחרונים הלירה הטורקית התרסקה, ההחלטה של הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן להמשיך במדיניות הורדת הריבית, למרות התרסקות המטבע והעלייה החדה באינפלציה הותירה את האזרחים חסרי אונים. אלא שעכשיו, המטבע, שנסחר כבר בשיא שלילי של יותר מ-18 לירות לדולר, והיום (שלישי) כבר נסחר בפחות מ-13 לירות לדולר.

הלילה המטבע השלים את הזינוק הגבוה ביותר מאז 1983, של 25 אחוז מהשיא השלילי, אחרי שהממשלה הטורקית הציגה תוכנית להגנה על החסכונות מפני צניחת הלירה. הממשלה תפצה את ההפסדים שנגרמו למי שמחזיק פיקדונות בלירה הטורקית.

ייתכן שזה מאותת שהגרוע מכל כבר מאחור", אמר טוד שוברט, בכיר בבנק של סינגפור לבלומברג. "אבל בסופו של יום עד ששיעורי הריבית יהוו עוגן אמיד כנגד האינפלציה, הלירה תמשיך להיות בלתי יציבה ונתונה ללחץ כלפי מטה".

הצעדים החדשים של הממשלה מטרתם להקל על הביקוש של הקמעונאים והמשקיעים לדולרים ולהביא את הצניחה המתמשכת שהתחילה לפני שלושה חודשים לסיומה, אך עדיין לא ברור איך יגיבו המשקיעים לצעדים.

"ההצהרה של ארדואן יכולה לעזור למטבע", אמר ברנדן מקאנה, אסטרטג מט"ח בוולס פרגו בניו יורק לבלומברג. "כרגע למוסדות הטורקיים אין הרבה מהימנות, אז סביר שיהיה מאתגר להביא אנשים לפתוח פקדונות במטבע".

לצד זה, כמאל קיליצ'דראולו מנהיג האופוזיציה מיהר לבקר את המהלכים של ארדואן בטענה כי הוא נותן הבטחות לאזרחים בכסף שאין לו. בנאום לפרלמנט אמר קיליצ'דראולו כי המדינה לא יכולה לייצר סביבה שמקנה ביטחון בשווקים והוסיף כי טורקיה צריכה אסטרטגיה ארוכת טווח ולא תוכניות לטווח הקצר. עוד אמר מנהיג האופוזיציה, כי אזרחי טורקיה סומכים על מטבעות זרים על פני הלירה וחזר על קריאה לבחירות מיידיות.