האינפלציה בטורקיה ממשיכה לשבור שיאים – כשזינקה ל-36.08 אחוז בחודש דצמבר, השיעור הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2002.

לכתבות נוספות: 

המדיניות שאולי תוביל למפלה של ארדואן: "זה אסון"

שיעור האינפלציה במדינה, הגבוה גם ככה, זינק באופן חד לעומת חודש נובמבר שאז האינפלציה עמדה על 21.31 אחוז.  האינפלציה גבוהה גם מהערכות האנליסטים, כך למשל ההערכה של בלומברג הייתה לאינפלציה של 27.36 אחוז.

בדצמבר בלבד, המחירים לצרכן עלו ב-13.58 אחוז. הלירה הטורקית שצללה בחודשים האחרונים, וקצת התאוששה, ירדה ב-3.7 אחוז ל-13.8115 לירות לדולר. המטבע המקומי איבד 44 אחוז מערכו בשנת 2021. 

אחת הסיבות המרכזיות לאינפלציה הגבוהה וצלילת המטבע היא המדיניות של ארדואן, שמחליט להמשיך לשמור על ריבית נמוכה בניגוד להמלצות כל הכלכלנים. הנשיא הטורקי פיטר כמה נגידים וכל מי שהתנגד למדיניות.

השווקים באיסטנבול. המחירים עולים וערך המטבע יורד (צילום: רויטרס)
שוק באיסטנבול. המחירים עולים, ערך המטבע יורד | צילום: רויטרס

על פי התפיסה של ארדואן, הורדת הריבית תוביל בטווח הרחוק לצמיחה של העסקים ולהורדת האינפלציה, מה שמנוגד לתפיסתם של מרבית הכלכלנים. התפיסה הרווחת היא שברגע שמעלים את הריבית, ההלוואות הופכות ליקרות יותר מה שגורם לאנשים להוציא פחות כסף וכך האינפלציה מתמתנת. 

העלייה החדה במחירים במקביל לצניחה של המטבע הטורקי שינו לחלוטין את התקציב של משקי הבית והעסקים שנאבקים לצמצמום העלויות. על פי עיריית איסטנבול יוקר המחייה עלה ב-50 אחוז תוך שנה. "אנחנו לא יושבים יותר עם חברים לשתות קפה", אמר מהמט, צעיר טורקי בן 26 לסוכנות הידיעות רויטרס, שמאמין שהאינפלציה גבוהה יותר ממה שמפרסמים. "אנחנו לא יוצאים יותר, רק מהבית לעבודה וחזרה". 

למרות המצב, הנשיא הטורקי החליט להתמקד בייצוא, שעל פי הנתונים היקפו עלה בשליש ל-225 מיליארד דולר בשנה שעברה. "יש לנו רק דאגה אחת", אמר היום (שני) בנאום. "יצואנים, יצואנים ויצואנים".