אין תמונה
היה משעמם בלעדיה. ליידי גאגא

ליידי גאגא חוגגת היום את יום הולדת ה-27, יום הולדת קצת עצוב, כיוון שהיא פצועה, יושבת בכיסא גלגלים, בגלל פציעה קשה בירך. ומעבר לכך - זוהרה הועם. כבר הרבה זמן שלא היה לה להיט בינלאומי גדול, אלבומה החדש "ARTPOP" מתעכב והיא כבר לא מצליחה לרכז סביבה את אותה תשומת לב שריכזה בשנים עברו. אבל היי, למה להיתפס למרה שחורה? כיסאות גלגלים כיכבו לאורך הקריירה של גאגא מהקליפ "פפראצי" ועד להופעה ההיא באוסטרליה שבה קיבלה השראה מבט מידלר והופיעה כבתולת ים מתנייעת, ואולי זה עוד תרגיל אחד, מיני רבים, של יחסי ציבור שלה (כמו למשל ההשמנה המלאכותית)? כך שאפשר להיות אופטימיים - הליידי עוד תחזור ובגדול.

תחשבו כמה משעמם היה יכול להיות לנו בלי ליידי גאגא. אלו היו חמש שנים מסעירות, אין רגע דל. מאז קיץ 2008 שבו יצאו הסינגלים הראשונים ואלבום הבכורה שלה "The Fame", כשבדרך כמה וכמה להיטי-על, קליפים גדולים מהחיים והופעות במה בלתי נשכחות, שינתה ליידי גאגא את התפיסות בעולם הפופ לגבי דמותו של הכוכב בעשור הנוכחי, הקשר בין פופ לתקשורת שמכסה אותו, היחסים בין פופ ואופנה ומהות החיבור עם המעריצים. בתחום האופנה היא לקחה את השיטות של מדונה ודיוויד בואי והופכת אותן לקדחתניות הרבה יותר. אם בואי החליף לוק כל אלבום ומדונה כל חודשיים - גאגא החליפה לוק כל יום. היא התפתחה ופרצה במקביל לרשתות החברתיות וכמו ריהאנה, המקבילה שלה מההיפ הופ, הפכה למפלצת אינטרנט.

ליידי גאגא בכיסא גלגלים (צילום: צילום מסך מ The Sun)
ליידי גאגא בכיסא גלגלים | צילום: צילום מסך מ The Sun

הדמות של ליידי גאגא ככוכבת הצטיירה כמי שהמילים "פרובוקציה" ו"שערורייה" הן כבר שמה האמצעי, הן דרך חיים. בשנים הראשונות לקריירה שלה היא בדקה כל הזמן גבולות - של התקשורת, של המעריצים, גבולות מיניים, גבולות דתיים, אתניים, רצחניים, ג'נדריים, חברתיים, בנושא קבלת האחר והחריג, מהקוויר ועד השמן. היא השתמשה לא רק במוחצנות מוגזמת, אלא גם בפנימיות מסתורית. היא נתנה את התחושה שמבעד למשקפי השמש הכהים שלה תמיד מסתתר סוד גדול, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. כך למשל, למרות שהופיעה בעירום מלא בקליפ "Telephone" הצליחה גאגא, משך חודשים ארוכים, ליצור את האשלייה ולהעלות לדיון ברצינות את השאלה האם היתה בעבר גבר, האם עברה ניתוחים פלסטיים ואם כן אילו.

סטפני ג'ואן אנג'לינה ג'רמנוטה נולדה ב-28 במרץ 1986 בניו יורק, כקרובת משפחה רחוקה (אבל ממש רחוקה) של מדונה. כבר בגיל 17 היא ניסתה להיות זמרת רוק, ואחר כך למדה בבית ספר לאמנויות של האוניברסיטה המקומית. היא הוחתמה ככותבת שירים בחברת תקליטים קטנה והתגלתה על ידי אייקון, שהחתים אותה אצלו בלייבל.

ואייקון הוא גם זה שהשתתף עם גאגא בהקלטת השיר הראשון שלה. ב-17 ביוני 2008 יצא סינגל הבכורה שלה "Just Dance", סינגל בכורה קלאסי שנועד לבדוק את השטח, כמובן לא הלהיט הכי גדול מהאלבום "The Fame", שהקליפ שלו הניח את היסודות לתרבות הגאגא - מסיבת חשק פרועה מצד אחד, קו אופנתי מהודק מצד שני, זמרת-נטו לא גדולה אבל אחת שיודעת לעשות את העבודה כמו שצריך ובעיקר תחושה שמשהו חדש ורענן מתפתח מול העיניים. חובבי הטריויה ישמחו לגלות שהיא חתומה על השיר הזה עם קולבי אודוניס, זמר אלמוני שבאותו זמן היה חתום איתה באותו הלייבל וגם הוא שר כאן.

ההמראה

מכאן נפתחה הדלת ללהיט הבא, "Poker Face", שהעלה את גאגא מדרגה. היא לא רק קיימת בבטח, אלא גם זוכה לביקורות מפרגנות על צליל עדכני, בעיקר בקטע ה"רובוטי" של השיר.

גם "Just Dance" וגם "Poker Face",הגיעו למקום הראשון במצעד האמריקני וזיכו את גאגא במועמדויות ל"גראמי".

ב-6 ביולי 2009 יצא הסינגל "Paparazzi" שהפך את ליידי גאגא מכוכבת גדולה בפוטנציה לסטארית עולמית. כל העולם דיבר על הקליפ בן 7 הדקות שבו היא מספיקה למות, לחזור לחיים ולהרוג את בן זוגה, הכל תחת עינם הפקוחה של צלמי הפפראצי. השיר והקליפ זכו בשלושה פרסי "גראמי".

ב-19 באוגוסט 2009 ביקרה ליידי גאגא בישראל והופיעה בגני התערוכה בתל אביב, במסגרת פסטיבל "Non Stop Musix". זה קרה במסגרת סיבוב ההופעות שלה "The Fame Ball Tour" שנמשך כחודשיים וכלל את ארצות הברית, אירופה ואסיה.

במסיבת עיתונאים שקיימה בארץ לפני ההופעה אמרה גאגא: "התרוצצתי עירומה בג'ונגלים ועישנתי גראס".

 בסוף אוקטובר 2009 שחררה גאגא את הפצצה הבאה: הסינגל והקליפ "Bad Romance", שיצא כסינגל הראשון מאלבומה "The Fame Monster". במשך כחמש דקות של שיר וקליפ היממה גאגא את העולם בפתיחה שכולם מזמזמים בעל פי (רה רה אוללה), פזמון מנצח ושורת דימויים מבריקים שכולם מדברים על היחלצות של בחורה מרומן גרוע עם גבר (או אישה).

למרות שהקליפ צולם באולפן, העוצמות שלו היו מדהימות ויצרו באז מטורף סביב גאגא (וגררו חיקויים ופרודיות). בזכות "בד רומאנס" שברה גאגא את מספר הצפיות לקליפים ביו טיוב והעמידה אותו באפריל 2010 על מיליארד.

אלה היו ימי השיא של גאגא כמחוללת פרובוקציות אוניברסאלית. בינואר 2010 יצא הקליפ ל"Telephone" בו מתארחת ביונסה. גאגא הפיעה בו בעירום נשי מלא (וסגרה את הגולל על השמועות שפעם היתה גבר).

בקליפ שנמשך כ00-9 דקות גאגא מושלכת לכלא, עדה לאלימות מצד הסוהרות. כשקוראים לה לטלפון היא מתחילה ברומן טלפוני עם ביונסה, שבינתיים מרעילה את הדייט האלים שלה בדיינר. בסוף שתיהן מואשמות ברצח המוני ובורחות ב"Pussy Wagon".

שיתוף הפעולה עם ביונסה נמשך בלהיט "Video Phone" שבו גאגא התארח במלה בנה צמודה, בלונד מתנופף וכמה שורות של היפ הופ.

בטקס ה"גראמי" שנערך כחודש לאחר מכן כיכבה ליידי גאגא עם אלטון ג'ון, ושרה איתו את הלהיט הגדול ביותר שלו "Your Song", בנמבר שהתחיל דווקא ב"פוקר פייס".

עוד קליפ גדול של גאגא, מאפריל 2010, הוא "אלחנדרו", שנמשך כ-8 דקות וכולל חיילים באווירה הומו-אירוטית צבאית וקריצות לכיוון "Vogue" של מדונה, כולל חזיה שמעוצבת כרובה M16 מקוצר. גאגא מקפידה לחשוף שוב חלקים נבחרים מגופה, בשלל תנוחות וסצנת הסיום היא סוג של אורגיה המונית.

שיא ההצלחה

התגמול וההכרה על כל העבודה הקשה הגיעו בספטמבר 2010, כשגאגא היתה הזוכה הגדולה בטקס פרסי אמ.טי.וי אמריקה עם 8 פרסים כולל "זמרת השנה" ו"קליפ השנה". הכותרות הכתחרו אותה כ"גברת הראשונה של הפופ", ולא בכדי. אבל שום דבר אצל גאגא הוא לא על מי מנוחות. באותו טקס היא לבשה את שמלת הבשר המפורסמת כדי להתריע מפני הרג בני אדם וחיות ושוב עוררה שערוריית על.

באותה הסיטואציה היא כבר שרה קטע מ"Born This Way", השלב הבא בקריירה שלה.

את "Born This Way" ביצעה ליידי גאגא בטקס ה"גראמי" בפברואר 2011, אליו הגיע שוב כהפתעה גדולה - בתוך ביצה ענקית, כשהכתפיים שלה נראות מחודדות בפעלול איפור מתוחכם. על הבמה היא בקעה מהביצה וביצעה את הלהיט בהופעה מצויינת. המסר נקלט: לא משנה איך אתה נראה ומי אתה - אתה נולדת ככה וצריך לאהוב את עצמך ולצפות מאחרים לקבל אותך.

באותו "גראמי" זכתה גאגא בשלושה פרסים - שניים על "Bad Romance" ואחד על האלבום "The Fame Monster".

שבוע לאחר מכן יצא רשמית הקליפ של "Born This Way", ששוב הציב סטנדרטים לדשים בעולם הקליפים.

גאגא מופיעה בו בחייזרית מהחלל שמולידה בכדור הארץ גזע חדש. בהמשך היא רוקדת בטירוף בלבוש מינימאלי ובסוף מסיימת כזומבית - מחזור חיים רגיל לגמרי בטבע.

אבל לגאגא זה לא הספיק, גם לא "Scheiße" ו"Government Hooker" שנחשפו לפני ואחרי בתצוגות אופנה של תיירי מוגלר. היא הלכה שוב בגדול, והוציאה את "Judas", קליפ שמספר את סיפורם של ישו ויהודה איש קריות (היהודי שהזגיר אותו לרומאים) מנקודת מבטה

שוב גאגא הצליחה להרגיז את השמרנים באמריקה ובמיוחד מאמינים מהעולם הנוצרי שראו בקליפ ובשיר חילול הקודש.

במאי 2010 יצא האלבום "Born This Way", שכלל עוד כמה להיטים כמו שיר הדאנס "The Edge Of Glory", שנכתב על סבה המת והקליפ שלו היה מחווה לאייטיז

הבלדה "Hair" אותה בחרה גאגא לבצע בשידור כשהיא עם קרחת חלקה.

שיר הפופ "Marry The Night" אותו כתבה גאגא על אהבתה לעיר ניו יורק, והקליפ הארוך שלו התחיל על מיטה בבית משוגעים, המשיך בעירום מלא באמבטיה, נמשך בריקוד באולפן והסתיים בעמידה על רכב בוער ברחוב.

בלדת הרוק "You and I", שנכתבה על החבר הקודם לוק קארל, ועל סט צילומי הקליפ פגשה גאגא את החבר הנוכחי טיילור קיני, איתו הצטטלמה לקליפ רומנטי בסדרת הקליפים של "You and I".

בקליפ הזה הופיעה הדמויות של ליואי בתולת הים והמכונאי ג'ו קלדרון, איתה תככב גאגא בטקס פרסי אמ.טי.וי 2011 וכמעט תתנשק בעזרתה עם בריטני ספירס.

גם טקס פרסי אמ.טי.וי אירופה בנובמבר 2011 היה של גאגא, עם ביצוע ל"Marry The Night" על גבי ירח ענק שעלה מתוך הבמה.

בערב השנה החדשה 2012 חתמה גאגא את שנת השיא בקריירה שלה בלחיצה על הכדור המפורסם בטיימ'ס סקוור בניו יורק

הנפילה

אבל מכאן והלאה ליידי גאגא רק הלכה וירדה ברמת ההצלחה שלה. מדונה הכריזה עליה מלחמה ושילבה קטע מ"Born This Way" במופע החדש שלה כדי להראות שגאגא גנבה ממנה. גאגא נעלבה, אמרה שמדונה צוחקת עליה כדי להרגיש טוב עם עצמה ודחתה הצעה להופיע איתה.

במקביל, נוצרים ומוסלמים במדינות מזרח אסיה השמרניות כמו אינדונזיה ותאילנד התקשו לקבל את הפרובוקציות של גאגא כאשר יצאה לסיבוב הופעות שם. הם הפגינו נגדה, קראו לה "שליחת השטן" והעיפו אותה ממדינה למדינה. על הבמה בניו זילנד היא חטפה זעזוע מוח מפגיעת מוט בראשה.

גאגא הרגישה רע מאוד והוציאה את הכל על הבמה באוסטרליה בשיר "Princess Die", שנשמע אובדני ורמז לנסיכה דיאנה.

הגאולה היתה אמורה להגיע מכיוון האלבום החדש "ARTPOP", שהוכרז כבר באוגוסט 2012 ושיר ראשון ממנו היה אמור לצאת בתחילת 2013. אבל לפתע, בספטמבר, הגיח השיר המוזר "Cake Like Lady Gaga" ושוב בלבל את כולם.

בספטמבר 2012 עסק העולם כולו בהשמנה (המזויפת?) של ליידי גאגא, שלכאורה עלתה במשקל ועוררה סביבה מהומה גדולה. ועוד פרובוקציה ספק מזויפת: באוקטובר האחרון הקיאה ליידי גאגא על הבמה שלוש פעמים ולא היה ברור אם זה חלק מהמופע או לא.

אבל היא לא שכחה את המוזיקה: בדצמבר היא התארחה אצל הרולינג סטונס, ובינואר 2013 טפטפה טיזר לסינגל הבא "בורקה" וטיזרה על דואט חדש עם ביונסה.

אלא שהכל נעצר בפברואר 2013, כשגאגא הכריזה שהיא סובלת מדלקת ומבטלת הופעות ובהמשך הודיעה שהיא סובלת מקרע בשריר הירך הימני ותאלץ לעבור ניתוח, ממנו ההיא מחלימה בימים אלה.