"כאשר מדובר בבתים פרטיים, מטבע הדברים הפרוגראמות הרבה פעמים דומות זו לזו. המשתנים, מבחינתנו, נובעים מאופי הדיירים ומהרצון שלנו לתפור להם את המענה המדויק לצורכיהם ולמאווייהם, וכן מהשאיפה לייצר לכל בית את הייחוד הארכיטקטוני שלו", אומרים האדריכלים גיא וליקסון ודודי עזוז כשהם מתייחסים לבית שתוכנן על ידם בשכונת הגולף בקיסריה. הבית נבנה על מגרש בן דונם עבור משפחה שמחה, כפי שהם מכנים זאת - "אנשים חברותיים מאוד ושוחרי אירוח, שביתם תמיד פתוח ומצוי בתנועה". הקונספט שטוו נסמך על יצירת הגדרה ברורה בין המרחב הפרטי והמרחב הציבורי התוסס שעות רבות ביממה, וכן על הבטחת נוחות מיטבית – שמרבית חיי הבית יתנהלו, למעשה, בקומה אחת, על כל ערכי הזמינות והנגישות שמערך כזה מספק.

הבית תוכנן כשני גושים שקיר ופטיו חיצוני שזורם במקביל אליו מפרידים/מחברים ביניהם. הקיר ממשיך ומגיח החוצה אל מחוץ המעטפת תוך הגדרת אזור כניסה, ומופעו המשתנה מייצר עניין ויזואלי: הוא הופך נטוי קמעה ועוביו דק יותר. הקיר ומופעו המיוחד הם למעשה סנונית ראשונה של מה שמתברר בהמשך כמאפיין משמעותי ובולט של התכנון - משחקי מבטים, חזיתות, זוויות, אלמנטים, חומרים ומרקמים המייצרים דינמיקה ויזואלית, שלדברי וליקסון ועזוז, מעבר להיבט האדריכלי והאסתטי משקפת גם את הדינמיקה האנושית המאפיינת את הבית הפעיל ומסביר הפנים.

המשחק מתחיל כבר במבט הרחוב, בגדר הבנויה אבן בזלטינה שמתוכה מזדקרים פרופילי ברזל בגבהים שונים, בקיר הנטוי שמגיח מתוך הבית, ובמעין שכבה מקדימה למעטפת: קיר מקביל לה שמחלקו כמו נגרעה מסה, והוא ממשיך עד שביל הכניסה כעמודים בעוביים משתנים המדמים תצורת ברקוד משהו. ויליקסון ועזוז: "העמודים מתפקדים כממברנה בין מרחב החוץ הציבורי לבין המרחב הציבורי-פרטי כשהם מייצרים מעטה המצניע את חצר פינת המשפחה הפונה לחזית הקדמית. רעיונית הם גם פרשנות למשרבייה המשחקת על התפר בין הסמוי לגלוי".

חומר ומרקם, עושר אלמנטים בחזית הבית (צילום: עודד סמדר)
עושר אלמנטים בחזית הבית | צילום: עודד סמדר
חומר ומרקם, תאורה סמויה במשרבייה זורקת נקודות אור קסומות לבריכה (צילום: עודד סמדר)
תאורה סמויה במשרבייה זורקת נקודות אור קסומות לבריכה | צילום: עודד סמדר
חומר ומרקם, מבט מאזור הכניסה אל עבר החלל (צילום: עודד סמדר)
מבט מאזור הכניסה אל עבר החלל | צילום: עודד סמדר

חומר ומרקם, ריצוף באבן בזלטינה ותאורה מעודנת (צילום: עודד סמדר)
ריצוף באבן בזלטינה ותאורה מעודנת | צילום: עודד סמדר

עוד באתר לעיצוב הבית:

ריכוז חיי הבית בקומה אחת

אלמנט מעניין נוסף שנגלה בחזית זו הוא קומפוזיציה של קוביות פח מעודנות המשובצות בפני שטחה של הקומה העליונה תוך יצירת מופע תלת ממדי עדין הבא לידי גם בגוניהן המשתנים קלות. להבדיל מהעמודים הממלאים פונקציה של הצנעה, קומפוזיציית הקוביות היא אסתטית "פר סה" - הקניית ייחוד ועניין חזותי כחלק מהמקצב הדינמי שביקש התכנון ליצור, וכמו מרבית האלמנטים המיוחדים ששולבו בבית, כך גם הקוביות עוצבו ייעודית ויוצרו בהזמנה: בשעות היום הן מהוות קנבס לקרני השמש המרצדות על פניהן, בשעות הדמדומים הן נצבעות בגוונים זהובים, ובשעות הערב הן מוארות רכות באמצעות תאורה נסתרת שהותקנה בתוכן כעוד ממד מעשיר.

עיקרי הקונספט הרעיוני של ריכוז מרבית חיי הבית בקומה אחת והפרדה מוצקה ומוגדרת בין הפרטי והציבורי באים לידי ביטוי בחלוקת חלל שמיקמה את הפונקציות הציבוריות (מטבח, פינת אוכל, סלון וחדר משפחה) בקומת הקרקע של גוש אחד, את יחידת ההורים בקומת הקרקע של הגוש השני, ואת חדרי הילדים בקומה העליונה. כך, יחידת ההורים והפונקציות הציבוריות אמנם חולקות את קומת הקרקע, אך בה בעת, הודות לקיר שבין הגושים, ההפרדה ביניהן מוחלטת, ובכלל זה של אזורי החוץ המקושרים אליהן: היציאה מחלל המגורים מובילה לגינה מטופחת ורחבת ידיים שבה משתלבת גם בריכת שחייה, כאשר חדר השינה נהנה מחצר פרטית משלו. החצר מפנקת את בעליה בג'קוזי בנוי ומקורה שמימיו מגיעים כמפל עדין מהבריכה שבחצר הציבורית, והיא תחומה-עטופה במשרביה מרשימה עשויה ברזל שחור שנועדה להבטיח אינטימיות והסתרה מהבתים הסמוכים. מעבר לייעודה הפונקציונאלי, מקבלת המשרביה גם משמעות אסתטית כשהיא ממשיכה ומחפה גם חלק מקיר החזית הצפונית תוך יצירת המשכיות צורנית- ויזואלית, וכמו בקוביות הפח גם בתוכה שולבה תאורה נסתרת אשר בשעות החשיכה "זורקת" נקודות אור קסומות לתוך הבריכה.

חומר ומרקם, המטבח. תחום בין קיר מראה ליחידת אי (צילום: עודד סמדר)
המטבח. תחום בין קיר מראה ליחידת אי | צילום: עודד סמדר
חומר ומרקם, קיר ופטיו חיצוני מפרידים בין האזור הציבורי לפרטי (צילום: עודד סמדר)
קיר ופטיו חיצוני מפרידים בין האזור הציבורי לפרטי | צילום: עודד סמדר
חומר ומרקם, קוביות פח משובצות במעטפת כעוד ממד מעשיר (צילום: עודד סמדר)
קוביות פח משובצות במעטפת כעוד ממד מעשיר | צילום: עודד סמדר
חומר ומרקם, פטיו פנימי שמלווה את גרם המדרגות ומחדיר נוף צמחייה (צילום: עודד סמדר)
פטיו פנימי שמלווה את גרם המדרגות ומחדיר נוף צמחייה | צילום: עודד סמדר

חומר ומרקם, ג, מקורה ותחומה החצר מקורה במשרביה עשויה ברזל (צילום: עודד סמדר)
מקורה ותחומה החצר מקורה במשרבייה עשויה ברזל | צילום: עודד סמדר

חיפוי בזלטינה קוהרנטי

בכל אזורי הבית בשתי הקומות הקפיד התכנון על פתחים המאירים אותם וחושפים אותם אל נוף החוץ, וכאיזון לעושר הצורות והמרקמים רוצפו כלל אזורי הבית - חלל הפנים, מרחבי החוץ, שבילי הגישה ואף חיפוי הבריכה, באבן בזלטינה שהשימוש הרציף בה מייצר קוהרנטיות. אף התאורה שנבחרה מינימליסטית בעיקרה כדי להעמיס יתר על המידה, ומרביתה מורכבת מספוטים עדינים החוברים לתקרה ומגופים בעיצובים מעודנים.

חלל המגורים נקרא כמרחב פתוח ומרווח שזור בשקיפות ויטרינות הפותחות אותו אל החוץ וקושרות אותו אליו מכמה כיוונים, ושפת עיצובו אקלקטית-עכשווית. שתי ספות בעיצובים ובגוונים שונים, צמד כורסאות ושני שולחנות קפה בקווי עיצוב לא זהים רוקמים את עיצוב פינת הישיבה בסלון; שולחן אוכל גדול עשוי עץ מזמין להסב אליו בפינת האוכל, והמטבח הינו חלל מודרני וחמים כאחד המשלב עץ בוק פראי עם חזיתות זכוכית לבנה. חללו תחום בין קיר מראה אפור לבין יחידת אי ארוכה המשמשת גם כדלפק אכילה, והודות לתכנון מדויק של הפתחים מאפשר למסבים משני עבריו להיחשף אל החוץ. משטח הכיור-עבודה צמוד לקיר המראה שאף בו משתקף נוף הגינה, ונוכחותה של יחידת קיר גדולה המעוצבת על טהרת העץ נוסכת חמימות נעימה. פינת המשפחה ממוקמת כמו מאחורי המטבח תחומה בוויטרינה שממנה ישנה יציאה לחצר משלה, ועיצובה המסוגנן נינוח מקנה לה אווירה אינטימית ההולמת חלל שנועד לזמנים של ביחד משפחתי.

חומר ומרקם, ג, רשת מתכת אחוזה בפנים (צילום: עודד סמדר)
רשת מתכת אחוזה בפנים | צילום: עודד סמדר
חומר ומרקם, ג, גרם המדרגות. קונסטרוקציית ברזל ומדרכי ברזל (צילום: עודד סמדר)
גרם המדרגות. קונסטרוקציית ברזל ומדרכי ברזל | צילום: עודד סמדר
חומר ומרקם, המעקה משלב מאחז יד עשוי עץ ומסגרת מפרופילי ברזל עגולים (צילום: עודד סמדר)
המעקה משלב מאחז יד עשוי עץ ומסגרת מפרופילי ברזל עגולים | צילום: עודד סמדר
 

חומר ומרקם, ג, קיר המשרבייה שתוחם את חצר יחידת ההורים (צילום: עודד סמדר)
קיר המשרבייה שתוחם את חצר יחידת ההורים | צילום: עודד סמדר

מעקה יצירתי ועשיר למראה

חלל המדרגות המוליך לקומה העליונה תחום-מלווה בפטיו נוסף, פנימי, הפותח אותו וזורם לכל גובה הבית, מחדיר פנימה אור ואוויר, כמו גם נוף ירוק של צמחייה שנשתלה בתוכו. הגרם עצמו, אחד האלמנטים שתכנונם אהוב על וליקסון ועזוז במיוחד, משלב קונסטרוקציית ברזל ומדרכי ברזל מעודנים מעוצבים כמשולשים שיוצרו בחיתוך לייזר, ומעקה יצירתי עשיר למראה: מאחז יד עשוי עץ ומסגרת ברזל מפרופילים עגולים שבתוכה, אך במנותק ממנה, משתלבת רשת מתכת.

הקומה העליונה מתחילה כגשר תחום בשקיפות, שצדו האחד צופה לכיוון הים והגולף והשני מעניק מבט פרספקטיבי לגינה, והוא מתרחב לכדי חלל מבואה שממנו מסתעפים ארבעה חדרים שתוכננו כסוויטות הכוללות גם מרפסות. הקיר התוחם אותו מנוצל למטרת אחסון, ואת משחק הצורות והמרקמים של הבית מגלמות חזיתות עשויות עץ המדגימות קומפוזיציה עשירה של דיגומים שונים שעוצבו ייעודית.

אזורי החוץ הם חלק בלתי נפרד מהדינמיקה של בית פעיל, והם תוכננו באותה רוח כמרחבים מזמינים, ערוכים ומזומנים להכיל, תרתי משמע, את אהבת האירוח של בעליו: פינת ישיבה, פינת אוכל, כורסאות שיזוף, בריכה שכמו כל אזורי הבית והחוץ מחופה ומרוצפת באבן בזלטינה, וצמחייה ירוקה שעוטפת אותם - פינאלה ראוי לתכנון שהשכיל להדק ולדייק את אורחות חיי המשפחה ולתרגם אותם באורח יצירתי לבית שנכון לה ומתאים לה עד אחרון פרטיו.

חומר ומרקם, תוכנית קרקע (צילום: עודד סמדר)
תוכנית קרקע | צילום: עודד סמדר
חומר ומרקם, קומה ראשונה (צילום: עודד סמדר)
קומה ראשונה | צילום: עודד סמדר

_OBJ

תכנון ועיצוב: אדריכלים גיא וליקסון ודודי עזוז, "V סטודיו"

קבלן ביצוע: ח.ר עדן לבניין ופיתוח בע"מ; חיפוי אבן בגדר: פרקטים; קיר ברזל בעבודת מסגרות: טארק עראבי, מסגריית טארק; ריצוף: רצף בע"מ; פריטי ריהוט ונוי: טולמנס, יאיר אטיאס; בדים וטקסטיל: רנבי; תאורה: יאיר דורם; אלומיניום: אביאלי בע"מ; מטבח: פנומנה (TEAM7); אביזרי מטבח: תותחני בע"מ; בית חכם ומערכות אודיו: הום טק; מיזוג אוויר: קירור ספיר מערכות מיזוג אוויר בע"מ; מוצרי יוקרה ואביזרי פנים: קליינס; נגרות: עימאד גאנם; פיתוח שטח: סטודיו איתמר עיצוב בנוף.

במדור הקודם: עיצוב לא שגרתי בהולנד עם מטבח לקטנטנים
לכל הבתים של בית ונוי

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"