הידיעה המדאיגה על המקקים שהתגלו לצד הבורקסים בסניף קפה נאמן בירושלים גרמה לנו לתהות מה באמת יכול לקרות לנו אם אנחנו נחשפים למזון שהתהלכו עליו ג'וקים? בישראל אנחנו נאלצים להתמודד עם לא מעט מקקים מציקים בחודשי הקיץ, בחדר האמבטיה, חדר השינה ולעתים גם במטבח. אז הגיע הזמן לבדוק מה קורה אם ג'וק חלילה הצליח להגיע למזון שלנו, בבית או מחוצה לו. החדשות הטובות הן, שג'וקים לרוב לא מפיצים מחלות. החדשות הרעות הן, שזה לא אומר שהם לא יכולים להפיץ מחלות, במיוחד כשהם בקרבת מזון. נוסף על כך, הימצאותם של הרבה מקקים בסביבה מסוימת עשויה להעיד על תנאים היגיינים נמוכים במיוחד. הנה ארבעה דברים שאתם צריכים לדעת על ג'וקים, מזון ומחלות. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. ג'וקים יכולים להפיץ מחלות באופן עקיף

ג'וקים אמנם לא מפיצים מחלות לבני אדם באופן ישיר באמצעות עקיצות כמו יתושים או קרציות - אך הם יכולים להפיץ מחלות באופן עקיף. אנחנו עלולים להידבק ממחלות באמצעות מזון מזוהם או משטחים מזוהמים. לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO), "מקקים הם מבין המזיקים המשמעותיים ביותר בדירות, בתים, תעשיות מזון, בתי חולים ומוסדות רפואיים בכל העולם". ישנם יותר מ-60 חיידקים פתוגניים (מחוללי מחלות), פטריות, עובש, תולעים טפיליות ווירוסים שנמצאו בג'וקים, ביניהם: סלמונלה, קמפילובקטר, ליסטריה, אי-קולי, סטפילוקוק ושיגלה (חיידק הגורם למחלת הדיזנטריה).

לפי אוניברסיטת נברסקה-לינקולן, "מקקים התגלו כמקור לסלמונלה, הרעלת מזון שיכולה להיות מסכנת חיים". נוסף על כך, הם מסבירים כיצד הזיהום יכול להתרחש. המקקים ניזונים ממזון מזוהם – והחיידקים הגורמים למחלה יכולים להישאר במערכת העיכול שלהם במשך חודש ואף יותר. "מאוחר יותר, מזון אנושי או כלי בישול יכולים להזדהם בצואה של המקקים. נמצא כי חיידקי סלמונלה מסוגלים לשרוד בצואה של מקקים במשך כמה שנים".

2. היכן שיש ג'וקים  - יש חוסר היגיינה

כאמור, ג'וקים בפני עצמם הם לא גורם מוביל לזיהומים והם לרוב לא מפיצים מחלות. רק במקרים מסוימים הם יכולים להפיץ זיהומים, אבל עדיין, אם מצאנו מקקים בסביבה שיש בה מזון – זה לא סימן טוב. ג'וקים אוהבים סביבות מזוהמות, מלוכלכות ולא היגייניות כיוון שבשבילם מדובר בסביבה עם הרבה מזון. לכן אם מצאתם לא מעט ג'וקים במטבח שלכם או במאפייה שבה תכננתם לקנות – סימן שהמקומות האלה דורשים היגיון מקיף. סביבות לא היגייניות מהוות קרקע פורייה לא רק לג'וקים, אלא גם לחיידקים ונגיפים ולכן כשזה קשור למזון – זה עשוי להיות מסוכן במיוחד.

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שהחיסונים באמת מכילים: התגובה שגרפה מעל אלף לייקים
>> זאת השיטה הכי מוזרה לדעת אם הצואה שלכם בריאה
>> מחקר חדש חושף תופעת לוואי מטרידה של גלולות 

3. ג'וקים יכולים לגרום לאסתמה ואלרגיות

דרך נוספת שבה ג'וקים עשויים להיות סכנה בריאותית – היא באמצעות גרימת אלרגיות ואסתמה. החלק הבא די דוחה, אז אזהרת גועל לבעלי קיבה חלשה: מתברר שג'וקים יכולים לעורר אסתמה מאחר שחלק מהחלבונים המצויים בצואה שלהם ובחלקי הגוף שלהם יכולים לגרום לתגובה אלרגית בקרב אנשים רגישים. חלקיקים מזעריים של צואת מקקים וחלקי גוף יכולים להתפזר באבק שבאוויר במרחבים סגורים ולפיכך עשויים לחשוף אנשים לאותם אלרגנים. לפי הקולג' האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה, רוק, צואה וחלקיקי גוף של ג'וקים יכולים לעורר גם אסתמה וגם תגובה אלרגית. לא מעט מחקרים עולמיים הראו רמות גבוהות של חשיפה לאלרגנים מג'וקים, בקרב אנשים המתגוררים באזורים עירוניים.

4. כיצד ניתן למנוע זיהום מג'וקים?

הדרך הטובה ביותר למנוע התפשטות של מחלות מג'וקים בבית או בעסק שלכם – היא שמירה על היגיינה. כשאתם מקפידים על ניקיון של סביבה שיש בה מזון, כולל נוזלים שנשפכו ושאריות מזון, כך תוכלו למנוע משיכה של ג'וקים לסביבה שלכם ותפחיתו את הסיכון הבריאותי. הנה כמה שיטות יעילות:

  • להסיר מקורות מזון נגישים לג'וקים
  • ניקוי יסודי היכן שאתם מאחסנים, מבשלים ואוכלים מזון
  • לשמור על תחזוקת הבניין, לחסום סדקים וחורים דרכם ג'וקים יכולים לעבור
  • שמירה על היגיינת ידיים נאותה, למניעת הידבקות בזיהום ממשטחים מזוהמים