הדר ברייר סיימה זה עתה את תפקידה ככלה ב"חתונמי". בין השקות, לעוד שיעור בלט בהנחייתה תפסנו אותה לשיחה על תפקידה כביולוגית ב"שיבא".

אז הדר, לפני שנדבר על דברים רציניים, ספרי קצת איך החיים במעבדה, עכשיו כשאת סלב?

"החברים בעבודה הם שותפים מלאים ופעילים לתהליך. רובם היו בחתונה וחלקם ליוו אותי אפילו בשלב המיונים.  למזלי, זכיתי בבוסית מפרגנת שאפשרה לי להמשיך לעבוד לצד הצילומים למרות הקשיים והעייפות שהתלוו לעניין. אני מודה שלא תמיד פשוט להתמקד בעבודה כשיש כל כך הרבה מסביב, אבל הרבה פעולות אני מבצעת כבר על אוטומט, כך שזה די מקל על העניין ואפילו קצת מרגיע".

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מה את בדיוק עושה שם?

"אנחנו עוסקים במחקר קליני ונותנים טיפולים קליניים לחולי לוקמיה ולימפומיה. הטיפול שאנחנו מתמקדים בו נקרא CAR-TCELLS. זה טיפול ביולוגי שמבוסס על אימונותרפיה. אנחנו למעשה דוגמים תאי דם מהמטופל, מוציאים מהם את תאי הדם הלבנים ומחדירים להם רכיב שיודע לזהות תאי סרטן. עד כאן התפקיד שלנו כביולוגיים. בשלב הבא, אנשי הצוות הרפואי מחדירים למטופל את התאים הרלוונטיים שלמעשה 'מלמדים' את מערכת החיסון לזהות את תאי הסרטן ולהילחם בהם. במילים פשוטות - אנחנו מסירים מעין בלם שמפריע למערכת החיסון להילחם בתאי סרטן. היופי בטיפול הזה זה שהוא מנצל את המשאבים הטבעיים של הגוף: תאים, אנזימים, חלבונים ועוד".

מה אחוז ההצלחה בטיפול כזה?

סה"כ מדובר בטיפול די אפקטיבי שמשיג 70 אחוז הצלחה. יש מטופלים שקיבלו את הטיפול לפני שלוש שנים ועד היום חיים טוב יחסית. זה טיפול חדש יחסית, ועדיין לא ברור מה האפקט שלו לאורך זמן, אבל אין ספק שהתחום הופך לרלוונטי יותר ויותר. הוא מתפתח מאוד בשנים האחרונות".

הדר ברייר  (צילום: באדיבות המצולמות)
מעדיפה להישאר מאחורי הקלעים | צילום: באדיבות המצולמות

אבל אימונותרפיה הוא טיפול שלא מתאים לכל חולה.

"נכון. לא כל אחד מתאים לטיפול מהסוג הזה. צריך לעבור כמה בדיקות, לעיתים השתלת מח עצם ולרוב הטיפול לא מחליף את הטיפולים הרגילים אלא מבוצע במקביל אליהם. אגב החל מהשנה הטיפול נמצא בסל הבריאות. אלה בהחלט חדשות טובות עבור החולים שיכולים להיעזר בו".

מתי החלטת שאת רוצה להיות ביולוגית?

"כבר בחטיבת הביניים כשהתחלנו ללמוד ביולוגיה ידעתי שזו אהבה. זה לא כזה מופרך לאור העובדה שאמא שלי אחות ואחותי היא אחות חדר ניתוח. תמיד היו לנו בבית ספרי פתולוגיות. אני מניחה שזה עורר את התיאבון לתחום".

את רואה את המטופלים שאת עוזרת להם?

"אין מניעה מכך בעיקרון, אבל אני אישית מעדיפה להישאר מאחורי הקלעים. אני לא זקוקה לקרדיט ובעיקר קשה לי לראות אנשים סובלים. אם אצטרך להתמודד עם זה אני בספק אם אוכל להמשיך לעשות את מה שאני עושה".

אולי זו הסיבה שלא הלכת ללמוד רפואה?

"סיכוי טוב שאת צודקת. אני אוהבת לדעת, לחקור אבל קשה לי עם המגע הישיר. אני לוקחת יותר מדי ללב. תכלס, די מזל שאני לא רופאה".

עד כמה אנחנו רחוקים ממציאת טיפול להעלמת הסרטן?

"לצערי, ככל שעובר הזמן אני מבינה עד כמה המשימה הזאת מורכבת. יש אינספור דרכים שיכולות להפוך לשיטות במלחמה בסרטן, אבל כרגע נראה שאנחנו עדיין רחוקים מלמצוא את הנוסחה המדויקת. לגבי התחום הספציפי שאני עוסקת בו – אני מניחה שבעוד עשר שנים כבר נראה הרבה יותר טיפולים שמכוונים לסוגי סרטן רבים יותר".

איך את משלבת את המעבדה עם הריקוד?

"אני מלמדת ריקוד פעמיים בשבוע אחרי העבודה. זה לא קל, אבל הריקוד הוא חלק בלתי נפרד מהעולם שלי, כך שזה מגוון וגם מתגמל כמובן".

הדר ודניס (צילום: מתוך "חתונה ממבט ראשון 3", קשת12)
שני ילדים, כלב וחתול | צילום: מתוך "חתונה ממבט ראשון 3", קשת12

עוד ב-mako בריאות:
>> מה קורה כשאוכלים בטעות עובש? רופא עונה
>> נפיחות בבטן? הסופר פוד הזה יפתור את הבעיה
>> זה הדבר האחד שלא כדאי לגעת בו בסופר

דניס מתעניין? עד כמה הוא מעורב בקריירה שלך?

"שלום שלום כזה. אני פחות מביאה את העבודה הביתה וזו בחירה. דניס הוא דווקא טיפוס סקרן אבל לי מתחשק לברוח קצת מהעיסוק המקצועי שלי בייחוד אחרי יום שלם של מעבדה. בינתיים דניס יודע פחות או יותר מה אני עושה וזה ממש סבבה מבחינתי".

איפה לאחל לך להיות בעוד עשור?

"קשה לי לחשוב כל כך רחוק. בגדול, אני תמיד רוצה להשתפר ולהתקדם ולא להישאר במקום. מבחינה אישית ברור לי שהייתי רוצה לראות את עצמי בזוגיות עם דניס, שני ילדים, כלב וחתול". 

>> "לפעמים אני מרגישה רזה מדי": עשינו להדר גם שאלון בריאות
>
> הגר משה מ"חתונה": "הצורך בזוגיות בער בי"
>
> נעם קציר מ"חתונה" מגלה את סודות התזונה שלו