קשה לפעמים לדעת אם יש הפרעת שינה אמיתית או סתם בעיות בהרגלי השינה, כי מדובר במצב של ביצה ותרנגולת – האם אתם לא ישנים טוב משום שיש לכם הרגלים גרועים, או שמא יש לכם הפרעת שינה משום שאתם לא מצליחים להירדם כמו שצריך, מה שבעצם יוצר הרגלים גרועים?

ובכן, מתברר שלמדע יש תשובות לשאלה הזאת. קודם כול, הפרעת שינה אמיתית יוצרת תחושות נמנום חזקות יותר במהלך היום. "רוב האנשים שיש להם הרגלי שינה גרועים בדרך כלל יכולים לתפקד די טוב במהלך היום", אומר ג'יימס א. רואלי, מומחה שינה בבית החולים Detroit Receiving במישיגן, "ואין להם בעיות מיוחדות בעבודה, בבית הספר או בפעילויות יומיות כמו נהיגה. באמצעות חינוך טוב, בעיות השינה הללו יכולות להשתפר ולהיפתר. זה לא המצב עם הפרעת שינה".

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אלן וורטמר מהמועצה לשינה טובה בארה"ב, לעומת זאת, טוענת שעייפות ונמנום עקביים במהלך שעות היממה הם סימני אזהרה שמצריכים ביקור אצל רופא: "אם הרגלי השינה שלכם סבירים ואתם עדיין מרגישים שאתם לא ישנים טוב, כדאי לפנות למומחה".

תסמינים אחרים של הפרעת שינה יכולים למשל לכלול שכיבה במיטה וקושי להירדם בלילות במשך שעות על גבי שעות, קושי להישאר רדומים למשך זמן ממושך, יקיצה מוקדמת מדי, תחושה כאילו לא ישנתם כלל למרות שכן ישנתם, או נקירות והירדמויות תכופות במהלך היום (גם בזמן נהיגה). כל אלה יכולים להיות סימפטומים של מצבים כמו נדודי שינה, דום לב בשינה, תסמונת הרגליים חסרות המנוחה ואפילו נרקולפסיה.

אישה ישנה במכונית (אילוסטרציה: maroke, shutterstock)
נקירות והירדמויות תכופות במהלך היום? | אילוסטרציה: maroke, shutterstock

>> המבחן שיבדוק עד כמה אתם באמת עייפים

"חשוב רק לא לאבחן את עצמכם", אומר ווינדל סטרייסנטר, רופא משפחה באינדיאנה, "הקפידו על יומן שינה וקבעו פגישה עם רופא המשפחה כדי שתוכלו לדון במה שאולי גורם להפרעות שלכם". כמו כן כדאי לציין ביומן כל צריכה של קפאין או אלכוהול, כמה זמן אתם נמצאים במיטה לפני שאתם נרדמים, באיזו תכיפות אתם מתעוררים באמצע הלילה ומתי אתם מתעוררים בבוקר.

עוד ב-mako בריאות:

>> חשוב לדעת: הסימן שמופיע חודש לפני התקף לב
>
> חוקרים: זו התזונה שמפחיתה סיכון למוות מוקדם

איך שומרים על הרגלי שינה בריאים?

  1. אם אתם שמים לב שקשה לכם להירדם אחרי שאתם מבצעים פעילות גופנית, נסו לתזמן אותה לזמן אחר ביום שאינו סמוך לשעות השינה. 
  1. חשפו את עצמכם לאור יום טבעי עד חצי שעה לאחר ההתעוררות כדי לעודד את השעון הביולוגי, והקפידו על פילטרים של אור כחול וחמים יותר בלילה כדי לשפר את איכות השינה. 
  1. נסו ללכת לישון ולהתעורר בזמנים קבועים בכל יום, אפילו בסופי השבוע, כדי לסייע למוח שלכם לצפות ולתכנן את יעילות השינה. 
  1. מעטו בצריכה של חומרים משבשי שינה כמו קפאין ואלכוהול, ונסו לא לצרוך אותם כלל משעות הצהריים והלאה. 
  1. ודאו שיש לכם מזרן נוח, מצעים נעימים, שקט או רעש לבן בזמן השינה וחדר שינה קריר

>> איזה סוג עייפות יש לכם?