מאיה מרמת גן לא יוצאת מהבית לפני שהיא דואגת להחליק את שערה באמצעות מכשיר החלקה ביתי. לאחרונה, היא הבחינה שהוא קצר מהרגיל. "כל הזמן שאלו אותי אם הסתפרתי, לקח זמן עד שהבנתי שהעניין הוא תוצאה של שימוש במכשיר", היא מספרת. "הקצוות היו צבועים בבלונד, וכל החלק הזה פשוט נשר".

"עמידות השיער בפני מכשירים שפולטים חום מושפעת בין השאר מגורמים חיצוניים כגון החלקות כימיות ואפילו מזג האוויר. גם המקרה שתואר אירע לאחר שהשיער עבר מניפולציה – חמצון - שגרמה לו להיות פגיע יותר. כך למעשה, השימוש במחליק היה ה'קש ששבר את גב הגמל', וזו הסיבה לנזק החמור שנגרם למאיה", מסבירה ד"ר אתי שגיא, רופאת עור בכללית, מחוז שרון שומרון. לטענתה, הסיכוי לגרום לנזק בשיער מושפע מכמה גורמים. אם אתם משתמשים באופן קבוע במייבש שיער או במחליק, כדאי שתקראו.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

עוצמת החום: ככל שהשימוש במכשיר נעשה בחום גבוה יותר, כך גדל הסיכוי לפגיעה בשיער. מומלץ לבחור בעוצמה קלה עד בינונית.

מידת הקרבה לגוף השערה: רצוי שפעולת הייבוש תתבצע רחוק ככל שניתן מהשיער, ובכל מקרה יש להימנע מהצמדת גוף הייבוש לגוף השיער.

פעולת המשיכה: מדובר בסיכון אף גדול יותר מזה הכרוך בחימום יתר: פעולת משיכה חזקה עלולה לגרום לתופעה של 'טרקשיין אלופציה', הנגרמת לאחר שימוש לא נכון במייבש או במחליק, בעת משיכה חזקה של השיער. תופעה זו עלולה אף לגרום להתקרחות חלקית.

תדירות: מומלץ למתן את השימוש במכשירי הייבוש והעיצוב, וודאי לא כדאי להשתמש בהם על בסיס יומי. עם זאת, נזק מהותי עלול להתרחש בעיקר לאחר שימוש תדיר ולאורך זמן רב.

פן, מייבש שיער (צילום: Shutterstock)
מומלץ לבחור בעוצמה קלה עד בינונית | צילום: Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> איפה כדאי לקנות פירות וירקות? אצל הירקן או בסופר?
>> נוטים להשמין יותר באזור הבטן? זה מה שזה אומר
>> חוקרים: המאכל הזה משפר את חיי המין פלאים

מאפיינים אישיים: ממש בדומה לציפורניים והעור שלנו, גם השיער עשוי מחלבונים. המבנה החלבוני של השיער משתנה מאדם לאדם – בעוד שאצל חלקנו הוא רגיש יותר לפגיעה, אחרים יוכלו ליהנות מייבוש תדיר בלי לחוש בנזק או בפגיעה. ד"ר שגיא מסבירה שמדובר בעניין גנטי, אך כאמור – גם גורמים חיצוניים עשויים להשפיע.

ונחזור לשאלה המרכזית: אז מה הורס יותר את השיער? "בשורה תחתונה, אם נביא בחשבון שהשימוש במייבש נעשה בתדירות סבירה, שלא מצמידים אותו לשיער ושהחום המופעל אינו גבוה, סביר להניח שהסיכוי לנזק קטן בהשוואה למכשיר ההחלקה. זאת מאחר שהאחרון בדרך כלל דורש הפעלה בצמידות לגוף השערה, בחום גבוה המקיף את קבוצת השיער ובאמצעות משיכה יחסית חזקה של השיער, הנעשית באופן טבעי בעת שימוש במכשיר. מעבר לכך, מאחר שהשימוש במחליק שיער כרוך בהצמדתו לקרקפת, גם הסיכוי לכווייה גדול יותר בהשוואה למייבש, ולכן כדאי מאוד להיזהר.

View this post on Instagram

A post shared by amika Hong Kong (@amika_hk) on

ד"ר שגיא מציעה אם כך לבחור במייבש שיער, ומסבירה כי "אם אי אפשר לוותר על השימוש במחליק, רצוי להשתמש בו לעתים רחוקות, וכדאי לבחור בעוצמת החום הנמוכה ביותר".