שמעתם על הקמבו? אמנם לא מדובר בטרנד חדש, זהו מנהג עתיק יומין, שהגיע אלינו מהשמאנים באמזונס והוא תופס תאוצה רבה בשנים האחרונות גם בעולם המערבי, אבל מתברר שעדיין מעטים האנשים שמכירים את הקמבו מקרוב. הקמבו הוא חומר דמוי שעווה שמפרישה צפרדע ירוקה ואמיצה שגרה באמזונס כהגנה נגד טורפים. האינדיאנים גילו שאותו חומר שמפרישה הצפרדע המיוחדת כדי להגן על עצמה משמש לתרופה פיזית ואנרגטית חזקה ויעילה למגוון רחב של מחלות - מחיזוק מערכת החיסון, דרך טיפול בנפש ועד ריפוי מחלות קשות. את הריר אוספים האינדיאנים מהצפרדע בדרך ייחודית, מכניסים לקופסה, והיום היא מגיעה למטפלים בכל העולם שמעבירים טקסי קמבו הכוללים החדרה של החומר לגוף דרך כוויות מבוקרות שצורבים על העור בידיים או ברגליים.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

ל' מתל אביב מספרת שחוותה את הטקס עם חבר טוב שחשף אותה לתהליך, "זה כמו ניקוי רעלים מאוד חזק, כמו חוקן כזה אבל הרבה יותר אגרסיבי, שגם עושה ניקוי אנרגטי ממש חזק. הרבה דברים מתנקים מהגוף. לפני התהליך ביקשו ממני לעשות ניקוי ולעבור לתזונה טבעונית של כמה שיותר רואו פוד. כל התהליך ערך בערך 20 דקות ובהם רק הקאתי והלכתי לשירותים לסירוגין. הרגשתי שממש הוצאתי את המעיים שלי, זו הקאה הכי חזקה שיש. אחר כך הגוף מותש ומרגיש בסוג של טראומה, אבל אחרי כמה ימים הרגשתי מאוד נקייה וזה כיף. עשיתי את זה פעם אחת וכבר בא לי לעשות את זה שוב, מחכה שהשאמאן שלי יחזור. אחרי פעם אחת, אני לא יכולה לומר לך שאני אדם אחר, זה יהיה שקר לומר, אבל לגמרי משהו השתחרר ממני והרגשתי קלילה יותר".

"רציתי למות, הטמפרטורה שלי עלתה בגוף והפנים שלי התנפחו, הרגשה של חוסר אונים"

דניאל קפלן, בן 23 מתל אביב, דווקא הרגיש ממש בן אדם אחר לאחר טיפול אחד של קמבו, ומספר שלמרות הפחד והחשש, התחושה שהוא הולך למות והקושי הפיזי, אחרי זה, הקול שבו השתנה, קול טהור ואחר.

איך הגעת אל הקמבו?

"שמעתי מאנשים, קראתי על זה קצת באינטרנט. חודש לפני שקבעתי את המפגש, שמעתי ממישהי על התהליך שהוא פסיכולוגי, מנטלי ופיזי. אני לא זוכר מה היא אמרה לי אבל היא סיפרה לי שהיא מתמודדת עם כל מיני בעיות בחיים שלה והיא חיפשה משהו אלטרנטיבי, שהוא מרפא, משנה חשיבה, מנקה את הגוף מבפנים, אבל זה העסיק אותי ממש וסיקרן אותי. סיקרן אותי גם שזה טקס עתיק שהגיע מהאמזונס. תמיד ידעתי שיש שם איזושהי חוכמה קדומה שלאדם המערבי עדיין קשה לתפוס. אני מתחבר לעולם הרוח, לטבע, הצפרדע עניינה אותי, זו חיה שאין לה אויבים. היא בראש שרשרת המזון במקום שהיא חיה בו. אין לה אויבים, אין לה טורפים, היא לא מאיימת על אף אחד, אף אחד לא מאיים עליה, האינדיאנים אומרים שלכל דבר יש נפש, ואם מתחברים לנפש הזו אז אפשר להבין את הטבע יותר טוב כי אומרים שמה שאתה אוכל זה מה שאתה הופך להיות וגם הצפרדע נכנסת אליך דרך הגוף".

לא פחדת?

"פחדתי ממש, לא ידעתי מה הולך לקרות לי ולמה אני ניגש. ניסיתי לחקור על זה כמה שיותר, אם זה באינטרנט או מאנשים, לנסות להבין מה הולך לקרות לי. גם המטפל הנחה אותי חשיבתית, ואמר לי איך להתכונן לזה, הוא הסביר לי מטאפורה ממש מעניינת. הוא סיפר לי שהטיפול הוא בעצם כמו עדכון תוכנה של מחשב, כמו לעשות ריסטארט, שכל הקבצים נמחקים ואז אנחנו יכולים להפעיל מחדש, ואז אנחנו מתחילים לבחור מה להכניס לחיים שלנו, איזה אפליקציות אנחנו רוצים בחיים שלנו. זה משהו שהיינו צריכים להתרכז בו יום לפני הטיפול, בלי הסחות דעת יותר מדי ופשוט לחשוב במה אני רוצה להתמקד ומה אני רוצה לנקז מהחיים שלי, אז כשחושבים על הדברים האלו עולים כל מיני דברים. זה תהליך אישי שכל אחד עובר, השינוי בא מהחשיבה הזו של יום לפני ויום אחרי. אחרי הטיפול הייתי צריך להתבודד עם עצמי לבד כדי שאוכל ליישם את כל מה שעשיתי וחשבתי עליו".

קמבו (צילום: באדיבות המטפל)
צילום: באדיבות המטפל

מה מרגישים תוך כדי?

"הרבה דברים עולים בתוך הראש, אם זה מחשבות על עצמי או על אנשים מסביב, למה כואב לי כל כך, באותן 15 הדקות הרגשתי נורא, רציתי למות, הטמפרטורה של הגוף שלי עלתה משמעותית, ההרגשה היא שהפנים שלי התנפחו, הקאתי, שלשלתי, הרגשה של חוסר אונים. וכל זה כשיש מוזיקה וקטורת ושירים. מהרגע שהרעל נכנס אלי לתוך הגוף ועד שהרגשתי שאני מתחיל לחזור לעצמי לקח בערך 15 דקות".

מה מרגישים אחרי?

"אחרי רבע שעה הרגשתי שאני לא רוצה לחשוב על כלום והראש שלי נורא צלול. שיש לי קול בראש שמדבר וזה לא אותו קול. זה קול טהור, נקי, רגוע, שליו, פחות ביקורתי כלפי וכלפי הסביבה, שקט פנימי כזה, וזה משהו שליווה אותי בדרך חזרה. כשיצאתי מהבית שלו הרגשתי תשוש, חלש, כי הגוף קיבל סטרס במכה, וכשהגעתי הביתה ישנתי מלא, ויום למחרת הרגשתי כבר יותר טוב".

לא עדיף לעשות ניקוי רעלים בלי להכניס רעל?

"לא. פשוט סיקרן אותי הקטע הזה של החיה כי זה משהו שהוא לא מוכח מדעית, אין לזה כל כך הרבה תשובות, אבל סיקרן אותי כי זה בא מהטבע וזה הכי טבעי שיש".

תעשה את זה שוב?

"כן. אני חושב שזה אחלה טיפול ואחלה חוויה, לצאת מאזור הנוחות, אתגר כזה, אדרנלין".

"קלילות מטורפת עד כדי הארה"

הילה קוגן מתל אביב חלתה בסרטן בבלוטת התריס בגיל 19 וטופלה בכימותרפיה. כשהסרטן שב בפעם השלישית בגיל 22 היא החליטה לחתום על טופסי הוויתור הטיפולים הקונבנציונליים ובחרה לנסות כל דרך אפשרית של ריפוי טבעי, "התחלתי להפוך את גוגל עד שהגעתי לטיפולי הקמבו. בזמנו עשה את זה אדם אחד שעשה את זה בארץ. הטיפול הוא די סבל. בפעם הראשונה במשך 40 דקות לא הפסקתי לרעוד ולהקיא, מאוד סבלתי, ואחרי שהסתיימו ה-40 דקות האלו ההרגשה היא קלילות מטורפת עד כדי הארה, הרגשתי הרגשה סופר טובה, שאני נקייה, כמו היי של סם כלשהו".

ומה ברמה הפיזית?

"אחרי כמה זמן עשיתי בדיקות דם בלי קשר והופתעתי ממש שהכדוריות הדם הלבנות שתמיד ממש היו נמוכות עלו משמעותית, מה שמראה שזה אכן עושה משהו למערכת החיסונית. עשיתי את זה עוד 4-5 פעמים ואז החלמתי מהסרטן, אני לא יודעת אם זה מה שגרם לי להחלים כי עשיתי אז עוד דברים כמו שטיפה אנרגטית אצל נאדר בוטו ושיניתי את התזונה שלי, אבל האינטואיציה שלי אומרת שכן היה לזה קשר. מאז שהחלמתי, עשיתי את זה כמה פעמים בחורף כי היו לי הרבה דלקות גרון ונזלות, אבל מאז הקמבו לא היו לי שום נזלות או דלקות".

"לעשות ריסטארט למערכת ולהחזיר בן אדם לטבע שלו"

יותם בן דרור, בן 33 מכפר אזר, הוא הרבליסט קליני ומטפל בשיטת הקמבו. "לכל אחד יש את השיטה שלו לטפל בקמבו", מסביר יותם ומוסיף: "יש את ההליך הטכני שבו הדבר הזה קורה. זו רפואה שאין לה אקדמיה. לי אישית היה מזל שיש מישהו שהלכתי איתו דרך כמה שנים ולמדתי בו זמנית וגם יכולתי להתנדב ולראות הרבה מאוד מקרים של טיפול ולראות הרבה אנשים שמקבלים את הרפואה הזו. אפשר לראות את כל סוגי האנשים שמגיעים לקבל את הטיפול הזה, צעירים, זקנים, דיכאוניים, חולים, חסרי בהירות בחיים אז זה נע ונד בין הרבה מאוד מצבים".

מאיפה אתם משיגים את הקמבו?

"הקמבו זה בעצם תחליב שהצפרדע מפרישה, כמו זיעה. זה נדיר מאוד, זו חיה שהיא בראש שרשרת המזון, נסעתי לאמזונס כדי לפגוש אותה. זו חוויה מדהימה. אפשר ללמוד ממנה הרבה על איך אנחנו מתנהלים במרחב שלנו. אם תושיטי אליה יד היא תשב עלייך, כל אחד יכול להביא את התחליב הזה מכל מיני מקומות. אני מקבל את התחליב מהמשפחה שעבדתי איתה אז אני יודע איפה זה נעשה, שזה מאוד חשוב, לדעת שזה נעשה בצורה הוגנת, מכבדת, שמיטיבה עם החיה ורוצה לשמור על החיה. יש דרך לעשות לאסוף את התחליב בלי לפגוע בה ולאפשר לה חיים טובים. ובלי קשר זה רפואה. ולכן חשוב שיהיה בקנה מיד של אמת וטוהר וכנות".

קמבו (צילום: באדיבות המטפל)
צילום: באדיבות המטפל

איך הקמבו סייע לך?

"זה התחיל כי רציתי לעזור למישהו שאני מאוד אוהב שסבל מדיכאון קליני. קיבלתי את הטלפון של מטפלת של חברה וניסינו להביא אותו לטיפול, אך הוא שלל את זה כי לא שמע על זה לפני. היא אמרה לי שהדבר הכי טוב שאני יכול לעזור לו זה לנקות את עצמי. אני בא ממשפחה שדיכאון זה לא משהו חדש. עברתי לא מעט בילדות. אמנם לא הייתי מאובחן כחולה אבל הייתי הרבה פעמים במקום של דכדוך, של לא רוצה לצאת מהמיטה וללכת לעבודה. אז עשיתי תהליך עם הקמבו והתהליך הזה פתח לי הבנה שאני צריך לעשות שינוי עמוק בחיים שלי. פיזית הייתי די בריא ולא באתי אליו עם עניין פיזי. אחרי הטיפול הראשון הרגשתי חיוניות, כוח, בהירות וחידוד חושים שלא הרגשתי הרבה זמן. עשיתי את הטיפול הזה יותר ממאה פעמים וכל פעם זה שונה. מהקמבו בן אדם יוצא עם שלושה דברים עיקריים: בהירות פיזית ורגשית נפשית, התדר מאוד עולה ומקבלים כוח או יותר נכון סיבולת פיזית ואורח רוח נפשי ורגשי, ועם זה אנשים חוזרים ליומיום שלהם. הקמבו עוזר לעשות ריסטארט למערכת ולהחזיר בן אדם לטבע שלו. אני יכול להגיד לך שכבר אחרי הסדרה של ארבעה טיפולים בחודש, משהו בתזונה מאוד השתנה לי, הפסקתי עם המון דברים וסוג של הרגשתי את עצמי, את ההוויה שלי, הרבה בהירות לגבי הדרך שלי. בעצם עשה לי אתחול לדרך ולעזור לי ולקרובים אלי. עבדתי לפני כן בהייטק והפכתי להיות מטפל והלכתי ללמוד ושמתי הרבה דברים מאחור שכבר לא שירתו אותי".

וכל זה מהזיעה של הצפרדע?

"גם מהזיעה של הצפרדע. אנחנו מאוד אוהבים קסמים מהירים אבל זה לא ככה. כמו שאנחנו אוהבים לחשוב שכשאנחנו חולים לוקחים כדור, והכל בזכות הכדור, שיהיה לנו תמיד איזה סופר הירו כדי לא לקחת אחריות. הקמבו עוזר אבל האחריות היא שלנו, לפקוח עיניים, לשאול שאלות, להיות מחוברים לעצמנו ולעשות שינויים אם צריך".

לעשות את הקמבו לאורך זמן זה לא מזיק? בכל זאת הפרשה של צפרדע.

"השבטים עושים את זה לאורך זמן באופן קבוע. הם נעזרים ברפואה הזו ביומיום, היא מחדדת להם את החושים, עוזרת להם להיות ערניים, להוריד את ריח הגוף, עוזרת להם בציד. יש אנשים שזה לא מתאים להם ואז הם נעזרים בצמחים אחרים".

לומדים את זה? איך יודעים אצל מי לעשות?

"ברור, צריך ללמוד את זה. למדתי את זה גם בארץ וגם בפרו. צריך לזה הכשרה. אין הכשרה עם תעודה בארץ. יש כל מיני קבוצות בחו"ל שעשו הכשרה למטפלים אבל הם לא מוכרים. אני שמח על זה שיש הכשרות כי הם מלמדים הרבה דברים חשובים כמו החייאה במידת הצורך, לטפל במטופל, לא להיות מעורב אנרגטית, שזה דברים מאוד חשובים".

יצא לך לעשות החייאה?

"לא יצא לי, זה לא משהו שכיח אבל חשוב לדעת".

טקס טיפולי (צילום: באדיבות מאיר קורדבני)
"החוכמה היא לשלב את התהליך בכל החיים". טקס קמבו של מאיר קורדבני | צילום: באדיבות מאיר קורדבני

יש לך סיפורי הצלחה מיוחדים בעזרת הקמבו?

"הרבה. התנקות מתרופות פסיכיאטריות אחרי מספר בודד של טיפולים, כאבים לא מוסברים שחלפו אחרי טיפול אחד, אנשים עם דיכאון וחוסר בהירות שזה שיפר להם את המצב רוח, העמיד אותם על הרגליים, כיוון מחדש בחיים, מקרים של אנשים שנרפאו מסרטן, שהרדימו את האיידס, יש המון דברים טובים שקורים עם הקמבו גם בנפש".

יש מקרים שלא מטפלים בקמבו?

"כן כמובן, בעיות לב מסוימות, אפילפסיה, עניינים עם לחץ דם, אנשים שלוקחים כימו, ניתוחים מסובכים, היריון".

כמטפל, אתה עושה את זה לבד לעצמך או שמטפלים בך?

"אני עושה לעצמי ולפעמים מבקש שיעשו לי, שזה עדיף, שתהיה השגחה, שאני אוכל לשחרר עד הסוף ולנוח לתוך התהליך".

כמה עולה טיפול כזה?

"זה מאוד משתנה, כל מטפל זה מה שהוא גובה ויש כל מיני שיטות. יש מטפלים שמטפלים בדנא – כרוחב הכיס, כרוחב הלב. התשלום כ-300 שקלים לטיפול".

"אנשים שעושים קמבו הם אנשים אמיצים שלא מחרטטים לעצמם"

מאיר קורדבני מתל אביב, מאמן ומטפל בקמבו טוען שהקמבו הוא כלי ולא מטרה, ולמרות שזו תרופה שעושה קסמים, צריך לשלב אותה עם תהליך אימון כדי להטמיע את התוצאות לאורך זמן. "עשיתי את הקמבו לראשונה בשנת 2009 בברזיל, משאמאנית שהביאה את זה למערב, זה גרם לי להפסיק לעשן, להיפרד מהרבה דברים שלא התאימו לי. הרגשתי שזה משהו מאוד אפקטיבי. עם הזמן ועם החיים עשיתי סוויץ' עם עצמי והתחלתי להיות קואוצ'ר ומטפל, שאמאן שהכרתי לימד אותי לעבוד עם זה. זו תרופה מהאמזונס. לתרופה הזו יש המון סגולות ואני עשיתי אדפטציה למקום שאנחנו נמצאים בו. התרופה הזו יעילה אז אני מנסה להשתמש בה בדרך המסורתית אך משלב איתה עוד כלים".

מה זה אומר?

"הרבה אנשים משתמשים בקמבו כמטרה ואני משתמש בה ככלי. זו כן תרופת קסם אבל קסם כמו שהוא מגיע ככה הוא מתפוגג, והחוכמה היא לשלב את התהליך בכל החיים וככה התרופה הזו יכולה להיות יעילה. זה כמו בחדר כושר, אחרי שיעור על שרירי בטן, תרגישי מעולה, אבל פעם אחת לא מספיקה כמו כל דבר בחיים. כל דבר זה תהליך וזה אימון, זה בן אדם שמחפש טרנספורמציה עם עצמו. זה טיפול דרסטי, את לא תיכנסי כמו שתצאי. אבל אם תעשי את אותן אוטומציות אז הקסם מתפוגג ולכן צריך תהליך. חשוב לתחזק את זה. התרופה מחזקת את מערכת החיסון, כמעט לא נהיים חולים אם בכלל. אנשים מאוד נמשכים לקמבו אבל זה חייב לבוא בתוך תהליך".

באיזה מצבים ראית את הקסמים?

"אנשים באים עם סרטן, פסוריאזיס, קרוהן, פיברומיאלגיה, מהקטנות עד הגדולות, מחלות שנובעות מסטרס וחרדות. לצערי שתי בחורות שהגיעו אלי עם סרטן נפטרו אבל כן ריפאתי מקרוהן, פסוריאזיס, כלומר האדם מרפא את עצמו. אני לא מרפא, הגוף מרפא את עצמו, אני רק נותן את הכלי, אף אחד לא יכול לרפא את הנפש, רק אתה יכול לרפא את עצמך. אנשים נוטים לשים את כל האחריות שלהם על המטפל וזה הדבר הראשון שאני אומר. אתם ההילרים הפרטיים של עצמכם. אין רופא, אין תרופה, אין טיפול, אין הילר".

קמבו (צילום: באדיבות המטפל)
צילום: באדיבות המטפל

איזה תופעות לוואי יש לקמבו? הבנתי שלא פשוטות.

"בגדול, בעיקר מקיאים או משלשלים, מוציאים את כל הג'יפה מהגוף. לפני כל טיפול שותים הרבה מאוד מים וצמים כ-8-10 שעות  מקיאים את המים ואיתם נשטפים הרבה ג'יפה מהגוף בכל מיני צבעים, אבל זה לא שמקיאים אוכל כי צמים אז זה פחות נורא. בתכלס אין תופעות לוואי קשות מדי אבל זה משתנה מאחד לשני. תמיד מרגישים לאחר מכן ממש טוב אלא אם כן אדם עמוס הרבה רעלים אז יכול להיות שההתאוששות שלו איטית יותר. קורה שהפנים קצת מתנפחות ולוקח לזה קצת זמן לרדת מכמה דקות ועד יומיים. מה שכן, זה אנטיאייג'ינג נפלא, בייחוד לנשים, מנקה רעלים, העור נראה זורח וממש נראים הרבה יותר צעירים ובריאים".

איך עובדות הסדנאות?

"אני עושה גם סדנאות. יש אנשים שמעדיפים לחוות את זה ביחד מאשר אחד על אחד וזו חוויה מעצימה".

זה לא מגעיל, להקיא כולם ביחד?

"לא. כל אחד נמצא בזון שלו, וזה די קצר החלק הזה, גג 20 דקות. גם לא כולם מקיאים. יש כאלו שהולכים לשירותים רק אחר כך".

אתה מרגיש הבדל בין אנשים שעשו לאלו שלא?

"כן, בטח. אני רואה מיד על אנשים שהם צריכים קמבו. אנשים שעושים את זה הם אנשים אמיצים יותר, הם לא מחרטטים את עצמם, באים לתת עבודה עם עצמם ואין פה דרך להתחמק. זו התמודדות אמיצה מאוד".

כמה עולה טיפול כזה אצלך?

 "400 שקלים חד פעמי".

עוד ב-mako בריאות:
>> למה יש לנו כל הזמן פיפי? אולי זה יפתיע אתכם
>> מומחים מזהירים: תסמיני הקורונה השתנו
>> הופתענו: רק אל תעשו את זה לפני סקס

"אנשים צריכים להפסיק לחפש פתרונות קסם"

ד"ר מרינה צדקין-תמיר, פרמקולוגית קלינית, מומחית ברעלים וזיהומים, סבורה כי "אנשים צריכים להפסיק לחפש פתרונות קסם ולהתחיל לחיות נכון. לחומר עצמו יש הרבה חיקויים, יכולות להיות תופעות לוואי רבות, שעלולות לגרום לפגיעה קשה. חשוב לזכור כי אין לחומר שום אישור או פיקוח מרגולציה. כך שהייתי ממליצה במקום לחפש תקורות פלא, לבחון אופציות בעלות אישור של משרד הבריאות".

עם זאת, למי שבוחר להתנסות בקמבו - בהתבסס על תופעות הלוואי שדווחו בספרות הרפואית, הנה כמה המלצות ראשונות ליצירת טקס קמבו בטוח ככל האפשר:

  1. דאגו לא להתחיל עם מינון גבוה מדי. מומלץ בפגישת הקמבו הראשונה לבדוק כמות קטנה בלבד על מנת להעריך את הרגישות האישית: נקודה אחת.
  2. היו מודעים לכך שהיעילות של הקמבו תלויה בגורמים רבים, כך שמינון סטנדרטי אחד לכאורה עשוי להיות חלש למדי בהשפעותיו, או חזק במיוחד.
  3. מינון גורם גבוה יותר עלול לגרום לתופעות לוואי קשות, ועלול גם לגרום לסיכונים בריאותיים הדורשים אשפוז.
  4. מומלץ לשתות מעט מים לפני טקס (מקסימום סביב 1 ליטר), וכמה כוסות תה לאחר מכן, אך לא לחרוג מהנפח הכולל של 1.5 ליטר, מכיוון שצריכת מים רבה מדי עלולה לעורר את תסמונת SIADH ולהוביל לתופעות לוואי קשות ונזקים.

  5. מומלץ גם לא לשלב קמבו עם חומרים כמו Bufo alvarius, Ayahusaca, Jurema, Iboga או entheogens ואחרים, ולהימנע משימוש במקרה של ריבוי תרופות. מומלץ לבדוק אם המתרגל מיומן דיו ואף לדון בכוונת ההשתתפות בטקס עם רופא המשפחה.

    קמבו (צילום: באדיבות המטפל)
    צילום: באדיבות המטפל

כמו כן, נראה חכם להוציא מהטקס את הסובלים מ:

  1. מצבים קרדיווסקולריים קשים ולא יציבים
  2. תסמונות יתר לחץ דם כגון Shy-Drager
  3. פסיכוזה, דיכאון קשה והפרעות דו קוטביות והפרעות חרדה לא יציבות קשות
  4. היריון והנקה