נסיעה לחו"ל היא מהנה ומרגיעה, אך היא אינה נטולת דאגות. מרגע הזמנת הכרטיסים אנחנו מתחילים לתכנן מה לארוז, מה נעשה, היכן נישן, איך נבלה, האם יהיה אוכל מתאים לילדים בכל מקרום? כל אלה זניחים כמובן, לעומת הדאגות בקשר לבריאות. מחלות שנתפסות בעיננו כשגרתיות כשאנחנו בבית, בטריטוריה שלנו, עם הרופאה והרוקח שלנו, מקבלים ממד אחר בארץ זרה, עם שפה שאנחנו לא דוברים ותרופות לא מוכרות. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לצלוח את ההתארגנות ואת הנסיעה. תבלו.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לקראת הנסיעה

  • חקרו ולימדו אודות נושאי בריאות ספציפיים ליעד הנסיעה, בררו לגבי חיסונים מומלצים, מחלות נפוצות ותרופות מנע.
  • את התרופות רוכשים בארץ, לפחות כמה שיותר מהן, בייחוד לקראת נסיעות למדינות פחות מפותחות, בהן היו מקרים של תרופות לא טהורות, או תרופות המעורבבות עם חומרים מסוכנים. יש להיוועץ עם רופא ולדון איתו בצרכים ספציפיים, בהתאם למחלות ובעיות בריאות קיימות וליעד הנסיעה. מלבד תרופות כלליות חשוב להקפיד על תרופות מרשם קבועות בכמות מספקת. מומלץ לרשום את שם התרופה, את השם הגנרי, ולשאת את המידע עליכם בזמן הנסיעה.
  • השאירו תרופות מרשם באריזות המקוריות שלהן. דאגו לכמות גדולה מהצפוי, לכל עיכוב או סטייה שלא יחולו. 
  • חשוב לנסוע לחו"ל עם המסמכים הרפואיים שלכם ושל כל בני המשפחה, הכוללים מידע באנגלית אודות סוג הדם, חיסונים, בעיות בריאות, תרופות, אלרגיות, מספר משקפיים, הטלפון של הרופא הקבוע ומספרי חירום.
  • בדקו שיש לכם ביטוח נסיעות עם כיסוי מרבי.

במהלך הטיסה

  • בטיסות ובנסיעות ארוכות הקפידו לקום ולהתהלך, להזיז את הגפיים ולדאוג להמרצת הדם.
  • מומלץ להביא מגבונים מחטאים על מנת לנקות את הידיים ואת המגשים. 

חיזוק הגוף 

  • נצלו את החופשה למנוחה ולשינה. אם הבדלי השעות משפיעים עליכם מומלץ לקחת כדור מלטונין על מנת להקל את הסינכרון עם השעון המקומי ולמשוך את הימים הראשונים בלי לישון בצהריים עד שאתם מתרגלים. 
  • השתדלו ללכת ברגל כמה שיותר. ההליכה ברגל ממריצה את מחזור הדם, מוציאה אתכם לאוויר הצח ושורפת קלוריות, וכך גם תוכלו לאכול בכיף בחופשה ולא לחזור הביתה עם קילוגרמים עודפים.

הגנה על העור 

  • הקפידו להימרח בקרם שיזוף בעל מקדם הגנה של 30 SPF לפחות. יש להימרח פעם בשעתיים ואחרי כל יציאה מהמים או במקרים של הזעה מרובה. חבשו כובע רחב שוליים והימנעו מחשיפה לשמש ישירה בשעות החמות.
  • הגנו על עצמיכם מפני יתושים וחרקים. השתמשו בתכשיר דוחה יתושים, בשעות הערב לבשו בגדים ארוכים ובהירים, והשתמשו בכילה במקרה הצורך. בארצות עם חשש למלריה יש להקפיד על תרופות מנע, בהתאם לייעוץ רופא. 
    אישה שותה מים
    אל תקמצו במים | צילום: kateafter | Shutterstock.com

אוכל ושתייה 

  • בדקו את איכות המים, ואם מומלץ לשתות מים מהברז או לא. אם המים אינם ראויים לשתייה אין לצחצח שיניים איתם ויש להיזהר לא לשתות מים בזמן המקלחת. הריחו את המים לפני השתייה, קנו בקבוקים של מים מינרליים או הביאו מהארץ טבליות לחיטוי המים. הישמרו במיוחד משתיית משקאות המוגשים עם קרח, מיצי פירות, גלידות ומפירות וירקות הנאכלים עם הקליפה. 
  • שתו, והרבה. הקפידו על שתיה של לפחות 10-12 כוסות מים ביום, ויותר אם חם בחוץ. העדיפו מים על שתייה ממותקת. 
  • אכלו רק אוכל שמבושל היטב והימנעו מבשרים ודגים נאים, ממוצרי חלב שלא אוכסנו בתנאים נאותים וממזנונים שבהם האוכל עומד בחוץ פרקי זמן ארוכים. הביאו איתכם תרופה נגד שלשולים לכל נסיעה מחוץ לגבולות הארץ. במקרה והנכם סובלים משלשולים והקאות, הקפידו על שתייה מרובה ועל תזונה פשוטה, הכוללת אורז, לחם קלוי, קרקרים ובננות, ללא תבלינים חזקים. 
  • הגבילו את צריכת האלכהול שלכם, ובשום אופן אין לשתות ולנהוג. 
    ספינת קרוז של Freewinds
    יש פתרונות למחלת ים | צילום: shutterstock.com

>> כדי שתגיעו לחופשה בלי הרעלת מזון בדרך - אלה המזונות שלא כדאי לאכול בשדה התעופה 
>
> וכאן רשימת המאכלים המלאה שכדאי להתרחק ממנה במלון

בטיחות קודמת לכל 

  • השתמשו בחגורות בטיחות במכונית ובקסדות בעת רכיבה על אופנוע או טוסטוס גם אם החוק אינו מחייב זאת.
  • בעת פעילות אקסטרים כגון טיפוס הרים, קפיצות בנג'י, רפטינג וכדומה, דאגו לציוד מתאים ובטיחותי. בדקו כי המפעיל מוכר ומוסמך, ואם הנכם מרגישים אי נוחות סביב נושא הבטיחות – עזבו את המקום בהקדם. 
  • אם הנכם נמצאים עם ילדים קטנים בקרבת מים, בחוף הים, על סירה או בפעילות מימית אחרת, אל תסירו את עיניכם מהילדים לרגע ודאגו לכך שהם לבושים באפוד ציפה או מצופים בכל רגע נתון. שימו לב – האפוד/מצופים אינם תחליף להשגחה צמודה!
  • שתייה מופרזת של אלכהול יכולה להיות מסוכנת. אין לשתות ולנהוג או לעסוק בספורט מימי/פעילויות אקסטרים. מומלץ לא לשתות אם אתכם לבדכם
  • עוד ב-mako בריאות:

    >> אם לשניים: "כך ירדתי 12 וחצי ק"ג תוך חודשיים וחצי"
    > האם באמת גברים "נדלקים" מהר יותר מנשים?
    >> 7 סיבות מדאיגות לכך שאתם נרדמים מהר מדי

מחלת ים 

מחלת ים, או מחלת תנועה, נפוצה בקרב המטיילים ויכולה להעיב על הנסיעה. היא פוגעת באיזון ובשיווי המשקל וגורמת לבחילה ולהרגשה כללית לא טובה. ניתן להקל את התופעה בכמה אופנים:

  • ערכו שינויים בתזונה. לפני, ובמהלך, נסיעות, הישמרו ממה אם אוכלים ושותים. הימנעו מאלכוהול וממאכלים שאינם מטיבים עימכם. הימנעו ממאכלים עשירים, שומניים או חריפים. 
  • מומלץ לא לצאת לדרך על בטן ריקה. תאכלו ארוחה קלה כגון כריך או קרקרים לפני הנסיעה. 
  • השתדלו להימנע מריחות חזקים
  • שבו במושב בו התנועה עדינה יותר. מרכז המטוס (מעל הכנף), מרכז הספינה והמושב הקדמי ברכב מומלצים לסובלים ממחלת תנועה. 
  • שבו אך ורק עם הפנים לכיוון הנסיעה
  • אם הינכם נוטים לסבול ממחלת תנועה השתדלו לא לעסוק בפעילויות הדורשות ריכוז או מאמץ של העיניים בזמן הנסיעה. אל תקראו ואל תשחקו משחקים במהלך הנסיעה. אם הנכם חשים ברע, מומלץ להפסיק מיד את הקריאה. 
  • מקדו את מבטכם קדימה, לעבר נקודה קבועה באופק.
  • אם ניתן - חפשו מקור של אוויר צח, פיתחו חלון, צאו לסיפון.  

מיחושים ומחלות

  • שמרו מרחק מבעלי חיים משוטטים. אין ללטף או להאכיל בעלי חיים אשר אינם עם בעליהם. אם ננשכתם פנו מיידית לקבלת סיוע רפואי. 
  • רגליים כואבות ודואבות יכולות להרוס את הטיול. ארזו נעלי הליכה נוחות, גרבי ספורט ופלסטרים ליבלות. 
  • כמו בארץ, גם בחו"ל לפעמים חולים. ברוב המקרים משכך כאבים, תרופה שמורידה חום או כדור שמקל על הגרון מספיקים על מנת להקל ולאפשר לנו להמשיך ליהנות מהטיול. אם החום לא יורד או אם מצבכם הרפואי מחמיר, חשוב לפנות לקבלת סיוע רפואי.  

* ד"ר דורון דושינצקי הוא מומחה לרפואת ילדים, לאומית שירותי בריאות