אנחנו רגילים לחשוב שהצואה שלנו היא משהו שצריך להיפטר ממנו כמה שיותר מהר, אך למעשה היא יכולה לרפא בעיות בגוף שלנו. מחקרים מצאו כי השתלות צואה מכחידות את החיידק האלים "קלוסטרידיום", והשנה אף הוקם מאגר צואה ישראלי במרכז הרפואי איכילוב בעקבות הממצאים. השתלות הצואה הראשונות הסתיימו בהצלחה והחולים שסבלו מזיהומים עמידים לאנטיביוטיקה נרפאו. רוצים לתרום מעצמכם? הפרטים בכתבה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

זה אולי נשמע משוגע, אבל הסינים הבינו כבר לפני 1,700 שנה שצואה יכולה להיות תרופה ממש יעילה. "בספרי הרפואה הסינית מהמאה ה-16 פורסמו מתכונים שונים להתססה, ייבוש ומהילה של הצואה לצורך ריפוי מצבי חולי שונים בבני אדם". אומר ד"ר ניצן מהרשק, מנהל השירות לבקטריותרפיה, במרכז הרפואי תל אביב, איכילוב. "והעולם המערבי, כמו תמיד, מגלה את הסגולות המדהימות של חיידקי המעי רק עכשיו בעשור האחרון".

"החיידקים בגוף האדם מסווגים לחמש מערכות עיקריות: Firmicutes ו-Bacteroidetes - אליהם שייכים מרבית חיידקי המעי - Actinobacteria, Verrucomicrobia ו- Proteobaceria". מסביר ד"ר מהרשק, "בתוך המערכות האלה מחולקים החיידקים לאלפי מינים ותתי מינים. למרות המגוון הרחב של החיידקים בגוף האדם, בדרך כלל יש דמיון בהרכב אוכלוסיות החיידקים במעי האנושי בין בני אדם בריאים".

מספר החיידקים במעי גבוה פי 10 ממספר תאי הגוף שלנו, כך שאנחנו בעצם סוג של צלחת גידול ענקית עבור החיידקים. רק לשם השוואה, מספר הגנים החיידקיים במערכת העיכול גבוה פי 100 ממספר הגנים בבן אדם. "זה ממחיש כמה החיידקים הללו חשובים, למעשה יש להם הרבה יותר יכולות מאשר לתאי הגוף שלנו". מוסיף ד"ר מהרשק, "תפקוד ומבנה תקין של חיידקי המעי הם הכרחיים לשמירה על בריאות תקינה".

אישה עושה פיפי (צילום: ThinkStock, getty images)
עניין שבשגרה. הצואה שלכם יכולה להציל חיים | צילום: ThinkStock, getty images

>> עוד בmako בריאות:
ראש בראש: מה יותר מזיק מלח או סוכר?
האיש הביוני: "אני מצליח להרגיש מרקמים דרך הפרוטזות" 
איך להפסיק לעשן ב-10 צעדים פשוטים

אנטיביוטיקה הורגת את חיידקי המעי

אז אנחנו כבר מבינים שחיידקי המעי הם מאוד חשובים לבריאות המעי שלנו, אבל בנוסף לכך פגיעה בהם יכולה להשפיע על המשקל שלנו ואפילו על מצב הרוח שלנו. "במחקרים על עכברים התגלה כי שינוי בחיידקי המעיים משפיע על השמנה ועל דלקת במעי הגס". אומר ד"ר מהרשק, "שימוש חוזר באנטיביוטיקה, בעיקר בגיל צעיר, יכול לגרום להרבה בעיות בריאותיות כמו השמנה, סוכרת ומחלות מעי דלקתיות. מה שיכול לעזור במצבים כאלה הוא השתלת צואה. פשוט לוקחים חיידקי מעי בריאים מאדם בריא ומשתילים אותם אצל אדם חולה, ניסינו את הטיפול על מגוון מצבים כמו השמנה, סוכרת, תסמונת העייפות הכרונית, אוטיזם, מחלות מעי דלקתיות, תסמונת המעי הרגיש וכבד שומני". 

תורמי הצואה הינם מתנדבים בריאים, אשר עוברים בדיקת רופא, עונים על שאלון מדוקדק לגבי היסטוריה רפואית ועוברים בדיקות דם וצואה לשלילת מחלות זיהומיות. רק אלה שעונים על הקריטריונים הנוקשים ועוברים את כל בדיקות הסקר נבחרים כתורמים. אותם תורמים מביאים דגימת צואה במשקל של כ-50 עד 300 גרם, אשר ממנה מופקים החיידקים. הדגימות נשמרות בטמפרטורה של מינוס 80 מעלות ועוברות הפשרה כאשר מגיע חולה מתאים, ומוזלפות למעי החולה בעזרת קולונוסקופיה או גסטרוסקופיה.

במרכז הרפואי איכילוב, בוצעו עד היום שמונה השתלות צואה על ידי ד"ר ניצן מהרשק, בקרב חולים עם זיהום ממושך בקלוסטרידיום דיפיצילה. כ-90% מהמטופלים החלימו לאחר טיפול אחד בלבד. הטיפול מבוצע כיום בתשלום ואינו חלק מסל הבריאות. במקביל, מאגר הצואות ישמש למחקרים שיבדקו את יעילות השתלת הצואה בקרב חולים הסובלים מהשמנה ומסכרת ובקרב חולים הסובלים מקוליטיס כיבית.

 

>> 8 עובדות מעניינות: כל מה שרציתם לדעת על הצואה שלכם