שיהוקים הם תופעה נפוצה במיוחד. רובנו מכירים שיהוקים כמשהו לא נעים שקורה לנו מדי פעם ובאופן זמני, אבל שיהוקים חוזרים יכולים להיות סימן לכך שמשהו לא תקין בגוף שלנו. אז מהם הסימנים שכדאי לנו לשים לב אליהם? ומה יכולות להיות הסיבות שמאחורי שיהוקים חוזרים?

מה זה שיהוק?

שיהוק הוא למעשה תנודה פתאומית ובלתי נשלטת של שריר הסרעפת, שחוזרת ונשנית. התנודות הללו חוסמות ופותחות את בית הקול וזה מה שגורם לקול שמופק בזמן השיהוק. בנוסף לכך, הן גורמות לפלג הגוף העליון שלנו "לקפוץ" וזה בהחלט גורם לחוסר נעימות. כאמור, לרוב שיהוקים יהיו זמניים בלבד. אך במקרים נדירים, זו עשויה להיות תופעה כרונית – ויש סיבות שונות לכך.  

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הנה כמה סימנים שכדאי לשים לב אליהם:

הם נמשכים זמן רב

אצל מרבית האנשים, השיהוקים הם זמניים בלבד, ונמשכים לרוב דקות ספורות. אך לעתים נדירות יותר, השיהוקים יכולים למעשה להימשך גם חודשים. אם אתם שמים לב שהשיהוקים שלכם לא חולפים לאחר 48 שעות, כדאי להיוועץ ברופא.

תשישות

ניסיתם ללכת לישון כשאתם סובלים משיהוקים? זה בלתי אפשרי. ואם מדובר בשיהוקים כרוניים שמקשים עליכם לישון במשך תקופה ארוכה, זה עלול להוביל לתשישות כרונית.

ירידה במשקל

אם השיהוקים חוזרים, זה יכול להקשות על פעולת האכילה. ואם השיהוקים נעשים כרוניים, זה בהחלט יכול להוביל גם לירידה במשקל בעקבות זאת.

קשיי דיבור ונשימה

ככל שהשיהוקים נמשכים זמן רב יותר, כך אתם יכולים להתקשות יותר בדיבור ואף בנשימה.

כאב גרון (צילום: andriano.cz, Shutterstock)
כאב גרון יכול גם לגרום לשיהוקים חוזרים | צילום: andriano.cz, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תתעוררו כל יום ב-5 בבוקר
>> זה מה שצריך לעשות כדי לפצות על יום של ישיבה
>> 52 קילו ב-9 חודשים, בלי לוותר על פיצה יומית

מהן הסיבות האפשריות לשיהוקים כרוניים?

פגיעה עצבית

לפי מידע באתר בית החולים "מאיו קליניק", סיבה אפשרית אחת לשיהוקים כרוניים היא נזק או גירוי בעצב התועה או בעצב הסרעפת, שניהם קשורים לשריר הסרעפת. הסיבות לנזק או גירוי בעצבים הללו יכולות להיות שונות, מציסטה בצוואר ועד לגידול, רפלוקס קיבתי-ושטי, כאב גרון ועד דלקת במיתרי הקול. אך חשוב לא להיבהל מכל טווח הסיבות הללו והיוועצו ברופא אם אתם חוששים שהשיהוקים שלכם כרוניים.

הפרעה במערכת העצבים

גידול או זיהום במערכת העצבים המרכזית, כמו גם נזק במערכת העצבים כתוצאה מפגיעה, יכולים לשבש אותה ולהוביל לשיהוקים כרוניים. מצבים כמו דלקת קרום המוח, טרשת נפוצה, שבץ, פגיעה מוחית וגידולים.

>> איך להיפטר משיהוקים?

הפרעות מטבוליות או תרופות

שיהוקים כרוניים יכולים גם להיגרם כתוצאה מהפרעה מטבולית, תרופות מסוימות או בשל צריכה מוגזמת של אלכוהול. סוכרת, מחלות כליה, תרופות הרגעה, סטרואידים ווברביטורטים (תרופות המדכאות את מערכת העצבים המרכזית).