כמה פעמים בחייכם אמרתם לעצמכם: "היום אני מפסיק לעשן וזו הסיגריה האחרונה שלי", אבל בסוף משהו קרה והמשכתם לעשן כרגיל. כידוע, נזקי העישון חמורים וכמעט כל מעשן מכיר אותם ומודע אליהם, ומעל ל-50 אחוז מהמעשנים מעוניינים לחדול ממנהג זה. לרגל יום ללא עישון המתקיים היום, 31.5, ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה, רופא סוכרת והרבליסט קליני, עושה סדר במיתוסים סביב הפסקת העישון. האם באמת כל אחד יכול להפסיק ברגע שהוא מעוניין? האם סיגריה "לייט" פחות מזיקה מסיגריה רגילה? והאם חייבים לעלות במשקל בתהליך הפסקת העישון?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הסיגריות לא שולטות בי, ברגע שארצה פשוט אפסיק – לא נכון

אמנם העובדה כי האדם מעוניין להפסיק לעשן הכרחית בתהליך הגמילה אך בפועל רק 5-3 מתוך 100 מעשנים שמנסים להפסיק לעשן לבד מצליחים להתמיד בכך לאורך זמן. בהיגמלות מעישון קשיים רבים, אחד מהם הוא הקושי הפיזי בהתמכרות לניקוטין והשני הוא שינוי הרגלי חיים. דרך יעילה לפתרון בעיות אלו היא קביעת תור אצל רופא המשפחה כדי שיתאים עבור המעשן את הדרך הטובה ביותר.

קשה לי מאוד להרגיש תחושת שלווה בלי סיגריה – לא מדויק

אחת הסיבות העיקריות שגורמות למעשנים לחוש חוסר שלווה בעת העישון היא ההתמכרות לסיגריות ולניקוטין. הניקוטין מגיע למוח תוך 10-5 שניות מרגע השאיפה הראשונה. קשירת הניקוטין לרצפטור במוח גורמת לשחרור דופמין (האחראי על תחושת ההנאה והרוגע מהסיגריה) ברמה גבוהה. בין סיגריה לסיגריה רמות הדופמין יורדות, דבר הגורם למעשן לסבול תסמיני גמילה שכוללים לחץ, אי שקט, חוסר ריכוז וצורך בסיגריה הבאה. המעשן מרגיש יותר טוב לאחר הסיגריה, מכוון שהסיגריה מטפלת בתסמיני הגמילה. בנוסף, ההרגל שהפך את הסיגריה ל"תרופת ההרגעה" גורם למעשן תחושה שהוא לא יכול בלעדיה ומתקשה למצוא פתרון יעיל אחר. הדרך היחידה להשתחרר ממעגל ההשליה היא להפסיק לעשן לתמיד בתהליך מובנה. אנשים לא מעשנים הרבה יותר רגועים ומאושרים.

הפסקת העישון גורמת לעלייה במשקל – לא מדויק

גופו של האדם אשר נגמל מעישון עובר שינויים פיזיים רבים: חוש הטעם והריח משתפרים, על כן האוכל טעים יותר, חילוף החומרים מואט והמחסור בסיגריה בפה גורם לאדם לרצות לאכול יותר. עלייה במשקל יכולה להיות תופעת לוואי לא נעימה, אך ניתן אחר כך להתמקד בטיפול בהשמנה.

אם אפסיק באופן דרסטי יהיה לי קשה, הפסקה הדרגתית תהיה קלה יותר – לא מדויק

הפסקת עישון יכולה להיעשות בהדרגה או באופן חד – כל מעשן מוזמן לבחור את השיטה המתאימה לו, בהתאם לניסיונות קודמים, שינויי התנהגות אחרים ואופיו, ובלבד שיעשה באופן מבוקר עם סיוע מקצועי.  במידה שהחלטת להיגמל מעישון, קבע לך יום הפסקת עישון ותעמוד בו. אם קשה לך, מומלץ לגשת לרופא המשפחה ולהתייעץ איתו על הדרכים המוצעות היום להפסקת עישון.

הדרך הכי יעילה להפסקת עישון היא לבד בשיטת ה-Cold Turkey – לא נכון

רוב המעשנים ניסו בעבר להפסיק לעשן בין חמש לשבע פעמים במהלך חייהם עד שהם מצליחים. אחת הסיבות העיקריות לחוסר ההצלחה הוא העובדה שהם לא עושים זאת עם עזרה. ניסיון להיגמל מעישון ללא טיפול תרופתי לא פשוט כלל, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה רגשית. חלק מתופעות הלוואי הנפוצות במקרים כאלו הן עצירות, עצבנות, פגיעה בריכוז ובעיקר חשק עז לעשן שמלווה אותך לאורך כל התהליך. ללא ספק, כיום, הדרך שהוכחה ויעילה ביותר היא שילוב של טיפול תרופתי והתנהגותי.

הפחתה של כמות הסיגריות ל-1-5 סיגריות ביום יעילה כמו הפסקת עישון – לא נכון

שניים מתוך שלושה מעשנים בישראל מדווחים כי הם מעשנים מעל ל-10 סיגריות ביום. אין כמות מסוימת של עישון שהיא קבילה או בטוחה, כל סיגריה בפני עצמה מסבה נזק לגוף. רבים מהמעשנים היו שמחים להצליח לעשן רק 3 סיגריות ביום אך בפועל, גם אנשים ש מצליחים במשימה זו חוזרים לאחר כמה חודשים לכמות גדולה יותר של סיגריות. מי שהצליח להפחית לשלוש סיגריות בלבד ינסה להוציא מהן את המרב, הן מבחינת עישון עמוק והשארת העשן בריאות זמן ממושך והן מבחינת סיום הסיגריה עד תום.

אפילו צריכה מינורית של 3 סיגריות ביום בלבד מעלה את הסיכוי לחלות במחלות הנגרמות כתוצאה מהעישון. כמו כן, על פי מחקר שפורסם לאחרונה ב bmj open- נמצא כי גם סיגריה אחת ביום מזיקה לבריאות. על כן המטרה האמיתית של המעשן צריכה להיות לא הפחתה - אלא גמילה מלאה מעישון.

עוד ב-mako בריאות:

>> 6 דברים מפתיעים שהמראה החיצוני אומר עליכם
>> סיוט שהתגשם: הובהלה למיון עם ג'וק בתוך האוזן
>> אכלה יותר ארוחות ביום - והשילה 30 ק"ג  

סיגריה "לייט" בעלת אחוז ניקוטין נמוך מזיקה פחות – לא נכון

בעת שהמוח מתמכר לניקוטין הוא מייצר רצפטורים רבים נוספים, ככל שהאדם מעשן יותר המוח ייצר יותר קולטנים וככל שיש יותר קולטנים כך יותר קשה לספק אותם.

כאשר כמות הניקוטין בסיגריה מופחתת (כמו בסיגריות "לייט") המעשן יונק את עשן הסיגריה באינטנסיביות גבוהה יותר, מעשן את הסיגריות עד תום או מעלה את כמות הסיגריות ביום. כל הפעולות הללו מתבצעות על מנת לספק את כמות הניקוטין שהרצפטורים רגילים לקבל. ולכן סיגריות "לייט" עלולות אף להיות מסוכנות יותר.

* ד"ר מיכאל ויינפאס הוא יועץ לגמילה מעישון,רופא סוכרת, רופא משפחה והרבליסט קליני