מספרים שלאונרדו דה וינצ'י, אחד המוחות הגדולים בתולדות האנושות, נהג לנמנם במשך 20 דקות מדי ארבע שעות. אנשים בכל העולם מדברים על סגולותיו של ה-Power nap, "נמנום העוצמה" שאחריו אנחנו מרגישים ערניים ונמרצים יותר. אלא שבשנים האחרונות פורסמו מחקרים רבים על הנזקים האפשריים של נמנום בשעות היום, הרגל שנמצא קשר בינו לבין בעיות בריאות חמורות כמו נטייה מוגברת לסוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם ואפילו סיכון למוות מוקדם. בעניין הספציפי הזה, מעקב בן 13 שנים אחר האוכלוסייה בבריטניה העלה כי נמנום על בסיס יומי מעלה את הסיכון להסתלקות מוקדמת ב-32%. האם עלינו להסיק שדה וינצ'י טעה והנמנום פשוט לא בריא לנו?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

המגזין "Men's Health" ראיין החודש את מייקל גרדנר, מנהל התכנית לחקר השינה באוניברסיטת אריזונה, והוא עזר לעשות סדר: הנטייה לנמנם, קובע גרדנר, עשויה להיות סימפטום של בעיה. אבל זה לא שהנמנום עצמו מהווה בעיה. "יש אנשים שמנמנמים בשעות היום בגלל שנת לילה לקויה שמונעת מהם להרגיש ערניים", אמר גרדנר, ובהקשר הזה חשוב לציין שנטייה כרונית לנדודי שינה מקושרת עם בעיות בריאות חמורות – מהשמנת יתר ועד סיכון לאלצהיימר.

מה לגבי אנשים שישנים טוב בלילה ועדיין מרגישים צורך קבוע לנמנם? לפי גרדנר, זה איתות לאחד מהשניים – בעיית בריאות או בעיית שינה (למשל דום נשימה בשינה). עם זאת, לא כל מי שתופס 20 דקות של נמנום עוצמה צריך לדאוג: מניסיונו של גרדנר, רק נטייה לנמנם שעה או יותר בשעות היום מצדיקה פנייה לרופא.

עוד ב-mako בריאות
>> ירדתם במשקל לאחרונה? אתם חייבים לקרוא את זה
>> הפעולה היומיומית הזו עלולה להרוג אתכם
>> הטיפים האלה יעזרו לשינה שלכם לחזור לשגרה

האם אתם "מנמנמים טבעיים"?

אם כבר הזכרנו את נמנומי העוצמה הקצרים, הרי שכאן יש לגרדנר חדשות טובות. לדבריו, נמנום של 20-30 דקות הוא סוג של "משפר הופעה" טבעי שמסייע לנו במגוון פרמטרים, מיציבה ועד יכולת ריכוז. באותה הזדמנות הוא פותר את אחת התעלומות שמעסיקות חובבי שנ"צ בכל העולם: איך זה שאנחנו מזנקים כמו אריות מנמנום של 25 דקות, אבל רוצים למות אחרי שנ"צ של שעה שלמה. זה הגיוני ברגע ששומעים את ההסבר: נמנום של שעה ויותר מביא את הגוף אל השלבים העמוקים של השינה, שיקיצה מהם "תוקעת" את הגוף והמוח במצב מנומנם.

אישה מכבה שעון מעורר  (אילוסטרציה: Shutterstock)
שינה של יותר משעה במהלך היום רק מעייפת יותר | אילוסטרציה: Shutterstock

נראה שנמנום ממושך בשעות היום אינו שונה מההרגל "להשלים שינה", עליו כתבנו בקיץ בהרחבה לאחר שחוקרים מאוניברסיטת אריזונה גילו שיום אחד בשבוע של שינוי קיצוני בהרגלי השינה מכניס את הגוף ואת המוח לסחרור מסוכן.

הפסיכולוגית שרה מדניק, מחברת הספר "תפוס נמנום, שנה את חייך", טוענת שכ-40 אחוזים מכלל האוכלוסייה זקוקים לנמנום עוצמה – וייתכן שממש ברמה הגנטית. אלא שהמציאות לא מאפשרת ל-4 מכל 10 אנשים לשים את הראש ל-20 דקות כי ככה בא להם, מה שמסביר לדעתה של מדניק את הפופולריות של תחליפי הנמנום – החל בקפה וכלה במשקאות אנרגיה. איך תדעו באיזה צד של הגנטיקה אתם נמצאים? פשוט: מדניק ממליצה לחכות לפעם הבאה שתרגישו מנומנמים ולהיכנע לזה. אם אתם מתעוררים באופן טבעי אחרי כ-20 או 30 דקות ומרגישים רעננים – סימן שאתם באמת זקוקים לנמנומי עוצמה כדי לתפקד. התעוררתם אחרי שעה וחצי, מרגישים כאילו נדרסתם? אתם שייכים ל-60 האחוזים שלא באמת זקוקים לנמנומים. 

נסיים באזהרה חשובה של מייקל גרדנר: אם אתם סובלים מנדודי שינה בלילות, סביר להניח שנמנום בשעות היום רק יחמיר את המצב. זה לא יהיה לכם קל, אבל אם תדלגו על הנמנום ביום, כמעט בטוח שיהיה לכם קל יותר להירדם בלילה.