בשנות ה-90, ברי סחרוף שר על רעש לבן: "הנה זה בא: רעש לבן/ מטפטף לתוך האוזניים, מנגן כל הזמן/ רעש לבן, קח לך צעצוע ותישן". האם סחרוף ידע אז את שיוכיחו מחקרים שנים מאוחר יותר? כנראה שלא. כך או כך, מיליוני צופים ביו-טיוב לא טועים, ולאחרונה, יותר ויותר מחקרים מוכיחים את יתרונות ההאזנה לרעש לבן - בראש ובראשונה לשינה, אבל גם לריכוז טוב יותר ולרוגע בזמן ערות.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

בעולם המודרני אנחנו מודעים לנזק של הקרינה לגוף – אך נחשפים יותר ויותר לקרינה; מודעים לדרכים שבהן תזונה לא בריאה משפיעה על הגוף – אבל ממשיכים לאכול לא בריא; ובאותו האופן, מודעים לכך ששינה היא קריטית לבריאות טובה ולאושר – אבל איכות השינה של רבים מאיתנו נמצאת במצב ירוד. בין אם זה הלחץ בעבודה שגורם לנו לישון מעט פחות מהזמן שאנו זקוקים לו, או רעשים חיצוניים כמו השיפוץ אצל השכנים או משאית הזבל שעוברת – כל אלה פוגעים באיכות השינה שלנו.

רעש לבן הוא קול אחיד ומונוטוני, שהתגלה כמסייע לאנשים לחוות שינה איכותית יותר. ד"ר מירב כהן-ציון, פסיכולוגית מומחית לשינה במכון השינה של בית החולים אסותא, מסבירה מה אומר המונח בפועל: "רעש לבן הוא סוג של רעש שבו גובה הגל קבוע לאורך כל התדרים שאנחנו שומעים. אנלוגיה טובה לכך היא אור לבן – כמו רעש לבן, הוא מכיל בתוכו את כל הצבעים, שהם למעשה כמו תדרים, אך השילוב ביניהם יוצר את האור הלבן והאחיד.

"רעש לבן אמיתי אפשר לייצר רק באופן אלקטרוני, והוא נשמע דומה לרעש סטטי בטלוויזיה או ברדיו", אומרת ד"ר כהן-ציון. "אבל היום, מתייחסים לרעש לבן בעצם כתיאור כללי של רעש מונוטוני ולא משתנה. למשל, יש אנשים שמפעילים מאוורר או מאזינים לקולות של טבע; זה רעש רקע, ולא רעש לבן אמיתי".

איך זה עוזר לנו לישון?

הרעש הלבן עוזר לשינה איכותית יותר בשני מישורים. הראשון, מתרחש כשברקע רעשים חיצוניים שפוגעים בשינה: המוח שלנו משתוקק לגירויים בכל העת, גם כשאנחנו ישנים. כששורר שקט מוחלט, כל רעש בלתי צפוי עלול להבהיל ולהעיר אותנו בקלות, והרעש הלבן למעשה יוצר גירוי מרגיע ויציב עבור המוח ובכך מרגיע את המערכת. ד"ר כהן-ציון מסבירה: "הרעש הלבן מהווה סוג של מסיכה על הרעשים הפתאומיים שמעירים את האדם ופוגעים באיכות השינה שלו. הרעש הקבוע למעשה מטשטש את המעבר בין השקט לבין הרעש".

עוד ב-mako בריאות:
>> מיתוס הסקס: יש לו רגליים גדולות? זה לא אומר כלום
>> מגרד לכם שם למטה? מדריך הפטריות השלם
>> בסוף זה יעבור: 11 דרכים לשחרר עצירות

ואמנם, רבים בוחרים להאזין לרעש לבן כשהם לא מצליחים להירדם. מירי, בת 33, מספרת על הדרך שבה רעש לבן שיפר את איכות השינה שלה: "כשעברתי לדירה רועשת מאוד, לא הייתי מצליחה להירדם עד לפנות בוקר. חיפשתי פיתרון באינטרנט, והמליצו לי על רעש לבן. בהתחלה ניסיתי להאזין לרעש של ים, אבל זה הפריע לי ובסוף מצאתי סרטון שהוא מעין סדרה של צלילים אלקטרוניים, זה הרדים אותי תוך שניות".

במישור השני, קיימים מחקרים שמוכיחים את יתרונותיו של הרעש הלבן לא רק כמטשטש רעשים פתאומיים, אלא כמשפיע בפני עצמו על איכות השינה. לדברי ד"ר כהן-ציון, הדבר עדיין בשלב ראשוני. אגב, במקביל למחקרי הרעש הלבן, החוקרים בודקים גם השפעה של רעשים אחרים, כמו רעש ורוד, חום או כחול, כולם הם צלילים קבועים, שמה שמבדיל ביניהם הוא התדר: "המחקרים הבודדים שהתפרסמו בנושא, הראו שהרעש הוורוד כנראה יוצר שינה רציפה ואיכותית יותר. רואים את זה על ידי כך שגלי המוח יציבים יותר, מה שמעיד על שינה עמוקה".

למי תמליצי להאזין לרעש לבן?

"כולם יכולים להשתמש בזה, גם אנשים ללא הפרעות שינה. באופן כללי, רעש לבן עוזר לאנשים שרגישים יותר לגירויים חושיים ולכן קשה להם להירדם. באותה המידה, אני ממליצה לאותם אנשים לסגור את התריסים, להשתמש במסכת עיניים או לשמור על טמפרטורה קרירה יחסית בחדר, כי כמו שרעש חיצוני יפריע להם, כך גם אור והבדלים בטמפרטורה. בנוסף, גם אנשים הסובלים מנדודי שינה או מטנטון (תופעה שבה אדם שומע צליל שאין לו מקור חיצוני) נוטים להיעזר בזה. אפשר לפתח התניה לשימוש ברעש לבן, כלומר להזדקק לו כדי להירדם, אבל זה בדיוק כמו אדם שצריך קפה לפני השינה או תינוק שזקוק למוצץ".

לא מומלץ לתינוקות

לא פלא שהשמעת רעש לבן לתינוקות הפכה לטרנד, שהרי מי זקוק לשינה איכותית יותר מהורים לפעוטות? למרות זאת, ד"ר כהן-ציון לא ממליצה על השימוש ברעש לבן בחדר הילדים: "אני מבינה הורים שרוצים לנטרל רעשים פתאומיים עבור התינוק, אבל תינוקות מושפעים מאוד מגירויים חיצוניים וזקוקים זאת להתפתחות המוח. מערכת השמיעה של הילדים צריכה להיות מגורה מגירויים חיצוניים כל הזמן, והרעש הלבן, אם מושמע באופן קבוע, עלול לנטרל את זה. מעבר לזה, ילדים צריכים לפתח יכולת הירדמות בלי תלות ברעשים קבועים בחדר. לכן, לא הייתי משתמשת בזה, לפחות לא בשנתיים הראשונות".

לפני שאתם ממהרים לרכוש דיסק רעש לבן או מכשיר שמפיק אותו (אלה מוצעים למכירה באינטרנט, אם תרצו) – תשמחו לגלות שתוכלו להאזין לרעש הלבן בחינם, באמצעות אתרים שמציעים להוריד תוכנות רעש לבן ללא תשלום או סרטונים ביו-טיוב, כמו הסרטון המוטמע כאן מעלה, ואורך עשר שעות. אחרי הכול, כנראה שמיליוני צופים לא טועים.

>> ממי קיבלתם את העיניים הכחולות שלכם?