מעשנים? כוססים ציפורניים? מחטטים באף? יורקים בכל מקום? הרגלים רעים הם חלק טבעי מהחיים ולרובנו יש כמה כאלה, שבדרך כלל פיתחנו כדי לעזור לנו להתמודד עם דברים ותחושות כמו לחץ, מתח או חרדה חברתית, וברור לנו שהם לא אידיאליים ואפילו מזיקים לנו. אבל הרגלים יכולים להיות גם טובים: יש אנשים למשל שמתמכרים לצחצוח שיניים, לשתיית מים, לשיחות טלפון עם אמא או לשעות שינה מרובות. כך שהפתרון הטוב ביותר הוא לנסות להחליף את ההרגל הרע בהרגל טוב. איך בדיוק?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

ודאו שאתם באמת רוצים להיגמל

הצעד הראשון הוא להחליט שאתם רוצים להיגמל, וזה בהחלט לא כזה פשוט. אנחנו אוהבים להיצמד לדברים מוכרים ומוצאים אותם מנחמים ומספקים, כמו ג'וינט לפני השינה, הצצות חוזרות ונשנות באינסטגרם, קינוח מפנק בכל ארוחה במסעדה וכו'. כך שקודם כל חשוב לזהות מה בעצם מפריע לכם בהרגל שלכם, והאם הרצון להפסיק נובע מכם או מאנשים אחרים שמכריחים אתכם. כי בסופו של דבר רק אתם יכולים להחליט להיפטר ממנו, לא בני הזוג, ההורים או הרופא.

הסתובבו בחברת האנשים הנכונים

הפעם לא מדובר בילדים המקובלים בתיכון, אלא באנשים שתומכים בכם וימנעו מכם להידרדר חזרה להרגל הרע. למשל, אם אתם מנסים להיפטר משתיית אלכוהול או עישון סיגריות, זה רעיון ממש רע לצאת לבר. אם אתם מנסים לצמצם צריכה של מדיה חברתית, כדאי להרחיק את האפליקציות האלו ממסך הבית. אם אתם מנסים להיגמל משופינג, כדאי לא להסתובב בקניון. במקום זה, שאלו את עצמכם בחברת מי אתם כן יכולים לשהות שיתמוך בהחלטה שלכם, ונסו לבלות יותר זמן במחיצתו.

חברים משחקים משחק קופסה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
מי מהם יתמוך בכם? | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> זה מה שהחיסונים באמת מכילים: התגובה שגרפה מעל אלף לייקים
>> זאת השיטה הכי מוזרה לדעת אם הצואה שלכם בריאה
>> מחקר חדש חושף תופעת לוואי מטרידה של גלולות 

צרו לעצמכם הסחות דעת

הקרייבינג למשהו מתוק בסוף כל ארוחה יכול להיות מפתה מאוד, ולפעמים גם מותר והכרחי, אבל אם אתם מנסים להוריד במשקל כדאי לנסות להימנע ממנו. איך? בסוף כל ארוחה, כשאתם חשים צורך לחתום אותה בקינוח, התרחקו מהמטבח וגשו במקום זה למיין את מגירת הגרביים שלכם, למשל. לאחר שתסיימו ותחזרו למטבח, יכול להיות שכבר תשכחו מה רציתם. אופציה נוספת היא להתקשר לחבר שמזמן לא שוחחתם איתו, או להתחיל לראות סדרת טלוויזיה שמזמן תכננתם להתחיל. מרגישים צורך לכסוס ציפורניים? נסו לעסות את קצות האצבעות או את הגב שלכם במקום, וייתכן שתגלו שהצורך הזה הולך ופוחת.

פנקו את עצמכם

ברגע שאנחנו מונעים מעצמנו משהו שאנחנו רוצים, אנחנו יוצרים קושי מסוים שחשוב להתמודד איתו, בין השאר על ידי הכרה בכך שאנחנו עושים משהו טוב, ולכן מגיע לנו פרס! הפרס הזה יכול להיות לא קשור להרגל כלל – אם אתם מנסים לרדת במשקל, פנקו את עצמכם בתספורת יוקרתית או בחופשה קצרה בסופ"ש. אם אתם מנסים להיגמל מעישון או אלכוהול, מדובר בחיסכון כספי ניכר, כך שבהחלט אפשר להשתמש בכסף הזה למטרות מספקות אחרות. אם אתם מנסים להיגמל מדחיינות, פנקו את עצמכם בארוחה טובה בכל פעם שאתם מסיימים משימה בטו דו ליסט.