מכת הארבה שפוקדת את דרום הארץ מדאיגה חקלאים רבים, והצפי להתחממות ורוחות דרומיות עלול להביא עמו נחילים חדשים מאזור סיני. מי שמופקדים על המלחמה בחגבים הם טייסי הריסוס, שיוצאים לדרכם עם אור ראשון. בשיחה עם חדשות 2 סיפר דוד שביט, טייס ראשי בחברה שמפעילה את מטוסי הריסוס, על המבצע.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"הארבה לא פעיל בשעות הבוקר ולכן זה חלון ההזדמנויות לריסוס. המטרה היא למצוא אותו יום קודם ולדעת איפה הוא נופל. במשרד החקלאות מאתרים בבוקר את מיקומו והמטרה היא שעד שמונה בבוקר נסיים את העבודה - לפני שהם מתרוממים, כי אז זה נהיה הרבה יותר קשה".

יוצאים לדרך עם אור ראשון (צילום: חדשות 2)
יוצאים לדרך עם אור ראשון | צילום: חדשות 2

שביט מספר כי למיטב הבנתו, מרבית החגבים שרוססו הושמדו. "הבעיה היא שבאים נחילים חדשים", הוא אומר. "אפשר לרסס בכל מיני טכניקות. אנחנו משתמשים במטוסים טובים עם מנוע סילון. מערכת הריסוס שלנו היא אולי הטובה ביותר בעולם".

הריסוס אינו מסוכן לחקלאות

נחילים נוספים חדרו לישראל (צילום: חדשות 2)
חשש מנחילי ארבה נוספים | צילום: חדשות 2

"חומר הריסוס לא יכול לפגוע בחקלאות", מספר שביט, בניסיון להרגיע את אנשי הדרום. "אנחנו משתמשים בחומרים פשוטים ולא קטלניים, שנוחים לבני אדם ולחקלאות". עם זאת מזהיר שביט כי הריסוס בכל זאת "עלול לפגוע פגיעה ארוכת טווח בגידולים אורגניים. מנסים לטפל בזה ישירות מול החקלאים".

טייסי הריסוס אינם מתמחים בנושא הארבה, וזו לא הפעם הראשונה שבה הם פועלים לסייע למשרדי הממשלה השונים. "הריסוס הוא מקצוע בפני עצמו", אומר שביט. "זו טיסה בגובה נמוך שצריך ללמוד ולצבור הרבה מאוד ניסיון. פעלנו בשריפה בכרמל ובהרבה שריפות אחרות. כיום יש לנו מטוסי כיבוי חדשים ואנחנו ממשיכים לקדם את הנושא".

הבוקר יצאו ארבעה מטוסי ריסוס משני שדות תעופה שונים למבצע הריסוס הגדול ביותר מאז החלה חדירת החגבים לארצנו. במשך שלוש שעות ביצעו הטייסים מספר גיחות וריססו את השדות, אך גם לאחר הריסוס המשיכו נחילי ארבה להיכנס ארצה. החשש הגדול של החלקים הוא מגל חום שיגיע ויישא, בחסות הרוח, נחיל ארבה גדול ממצרים. במועצה האזורית רמת נגב מבקשים לשתף פעולה עם המצרים, אך עד כה נתקלו בחוסר תגובה. ראש המועצה שמוליק ריפמן פנה לממשלה בבקשה לביצוע ריסוס נרחב יותר, בשילוב כוחות קרקעיים גדולים בהרבה.