מי מפחד מהמאגר הביומטרי? (צילום: חדשות 2)
מי מפחד מהמאגר הביומטרי? | צילום: חדשות 2

חודש לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: הוויכוח על המאגר הביומטרי

הליכוד-ביתנו: עמדתנו תואמת את החוק שעבר בכנסת לקיום פיילוט שתכליתו להוביל מהלך שיסדיר לאחר שנים רבות של המצאות תעודות קלות לזיוף וגניבת זהויות, יכולת לנפק לאזרחי המדינה תעודות שיהיו קשות לזיוף מצד אחד, ובעלות יכולת מצוינת של קישור האדם לתעודה.

העבודה: מפלגת העבודה מתנגדת נחרצות להקמתו של מאגר ביומטרי בישראל. המפלגה תפעל לביטול חוק המאגר הביומטרי ולקידום חקיקה אשר תבטיח כי אף גוף במדינה, בין אם הוא ממשלתי או ציבורי ובין אם הוא משתייך למגזר העסקי, לא יורשה להחזיק בריכוז בלתי דמוקרטי זה של מידע הטומן בחובו סכנה לפגיעה אנושה בחירויות הפרט של אזרחי ישראל.

הבית היהודי: לא הציגו את עמדתם.

התנועה: יש לייעל את מערכות אכיפת החוק תוך שמירה מכל משמר על פרטיותם של אזרחי ישראל.

יש עתיד: נגד.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם.

מרצ: אל תתנו את האצבע. פשוט מאוד. המאגר הביומטרי הוא ״האח הגדול״ שמתגשם, חלום בלהות לא רק להגנה על הפרטיות אלא לרעיון של היחסים בין הממשל ובין האזרחים. את רעיון המאגר הביומטרי יש לדחות, ולא רק בגלל החשש המבוסס והמוצדק מדליפת הנתונים ומחוסר האפשרות להגן עליהם. יש לדחות אותו מסיבה מוסרית ועקרונית.

עם זאת, יש להזכיר כי נתונים ומידע רגיש בהרבה אנו מספקים בהתנדבות ואף בחדווה לתאגידים פרטיים ולחברות התקשורת והטכנולוגיה. במובן זה, יחסי הגומלין בין בני האדם ובין הטכנולוגיה מתנסחים מחדש באופן תדיר, ויש למצוא את מקומה הנכון של הרגולציה ביחסים אלה.

קדימה: חוק המאגר הביומטרי עבר בכנסת - ולכן אין ל'קדימה' אלא למזער את הנזקים שעלולים להיווצר בעתיד. ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח"כ רונית תירוש דנה בכל סעיף בנפרד, ווידאה כי הסכנות בגניבת זהות (הרכשה כפולה) ימוזערו בניסוי שיחל בקרוב, כך גם אבטחתו של המאגר.

יהדות התורה (עמדת ח״כ הרב ישראל אייכלר): המאגר הביומטרי זה חזון האח הגדול של אורוול. אף אחד אינו יכול לצפות מראש את תוצאותיו. הזהירות מחייבת ומתחייבת.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים לבחירות | צילום: חדשות 2

חד"ש: מתנגדת לחלוטין. היינו היחידים שהתנגדנו למאגר הביומטרי בקריאה הראשונה. כתוצאה מההתנגדות ומהמאבק שהתפתח בעקבותיה, אין מאגר ביומטרי מחייב בישראל. אנו מתנגדים לפיילוט שקיים היום ומבקשים לבטל אותו.

עוצמה לישראל: בארץ יש כ-300,000 תעודות זיהוי מזויפות שמאפשרות לנושאיהן לבצע פשעים, להונות את הביטוח הלאומי והשירותים החברתיים, לזייף בחירות ארציות ובחירות מקומיות. ולכן יש צורך באמצעי זיהוי ביומטריים. מאגר ביומטרי צריך להיות מוקם רק לאחר שהמדינה תבטיח ותוכיח כי היא מסוגלת להגן עליו.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עלה ירוק: המאגר הביומטרי הוא איום ממשי על הפרטיות של כל אחד ואחת מאיתנו. המאגר ניתן לניצול לרעה ע"י כל גורם שייחשף אליו. הסבירות שהמאגר ידלוף גבוהה מאוד, זאת מלבד האפשרות שהוא ינוצל לרעה על ידי פקיד מושחת במשרד הפנים. מרגע שהוקם המאגר, לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור. "עלה ירוק - הרשימה הליברלית" תלחם נגד הקמת המאגר ולמען חירות הפרט.

בל"ד: לא הציגו את עמדתם.

הירוקים: המאגר הביומטרי מסכן את הפרטיות של כל אזרח במדינת ישראל. ראינו כיצד נחשף מאגר האוכלוסין לכל דיכפין מדי מספר שנים, ומידע אישי פתוח לעיני כל. למרות החידושים הטכנולוגיים ולמרות יתרונות תיאורתיים שיכולים לנבוע ממאגר שכזה, הסיכונים לכל אזרח ולמידע פרטי שלו ושל משפחתו גדולים מדי מכדי להוציא לפועל את תכנית זו, שנראה כי לא חשבו עליה די.

פרויקט מיוחד - מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים