"אנחנו לחלוטין נסרב": במאלמו מודיעים שהם לא מתכוונים לארח שוב את האירוויזיון. אין ספק שהפקת האירוויזיון הייתה משימה מורכבת ואפילו מסוכנת השנה, וזה לא מפתיע שבעיריית מלאמו החליטו לסרב מראש למקרה ושוודיה תנצח באירוויזיון 2025. במקביל לאירוע חצי הגמר והגמר, היו הפגנות ומהומות בעיר של מפגינים פרו-פלסטינים שהתעמתו עם המשטרה, כולל מעצר של גרטה טונברג.

"אנחנו לא יכולים להגיד שזו הייתה שנה טובה, אבל גם לא רעה", נמסר בהודעה רשמית, "זו הייתה שנה עם אינטנסיביות שעלתה לנו המון בשביל לאפשר את הביטחון של המשתתפים ושל המבקרים. אם שוודיה מנצחת בשנה הבאה ויציעו לנו לארח את התחרות אנחנו לחלוטין נסרב. אין לנו את הכוח או יכולת לארח את התחרות שוב".

על פי הדיווחים שפורסמו שוודיה בחודש יולי האחרון, מאלמו נבחרה לארח את התחרות הסוערת פשוט כי היא העיר השוודית היחידה שעמדה בקריטריונים: כדי שעיר תתאים לסטנדרטים של איגוד השידור האירופי לאירוח האירוויזיון, האיגוד דורש מקום שיכול לאכלס לפחות 10,000 צופים, חלל נוסף שיכיל 1,500 עיתונאים, מלונות שיוכלו לארח לפחות 2,000 חברי משלחות של המדינות המתמודדות, וגישה נוחה משדה התעופה הקרוב. שטוקהולם, עיר הבירה, עמדה בכל הקריטריונים הנ"ל - אבל האולם הגדול בה שוריין על ידי הופעה של טיילור סוויפט. היחידה שיכלה לסמן "וי" על כל הסעיפים היא מאלמו.

"אנחנו מצרים על כך שכמה מהמשלחות בתחרות האירוויזיון במאלמו לא כיבדו את רוח החוקים והתחרות, גם במתחם האירוע וגם במהלך השידורים שלהן", הגיבו השבוע באיגוד השידור האירופי (EBU) על הדרמות השונות, ויכול להיות גם על השדרים הישראלים, אחרי שאסף ליברמן ביקש מהקהל הישראלי להכין את הקללות כשבמבי ת'אג המתמודדת האירית עלתה להופיע בחצי הגמר.

"דיברנו עם מספר משלחות במהלך האירוע לגבי מגוון בעיות שהובאו לתשומת לבנו", הוסיפו, "הגופים המפקחים של איגוד השידור האירופי יבחנו את האירועים בתחרות במאלמו כדי להתקדם הלאה באופן חיובי ולוודא שערכי האירוע יכובדו על ידי כולם. מקרים אינדיבידואליים יעברו בחינה על ידי הגוף המפקח של התחרות, שמורכב מנציגים ממגוון גופי שידור, בפגישה הבאה שלנו". במקביל להודעה לתקשורת, מדינות שונות שהשתתפו, כמו פורטוגל או סלובניה, דורשות דיונים מורחבים עם האיגוד על התחרות השנה.

הפגנות פרו פלסטיניות במאלמו (צילום: רויטרס)
הפגנות פרו פלסטיניות במאלמו | צילום: רויטרס

בלי קשר לדרמת ההדחה של הנציג ההולנדי יוסט קליין, היו לא מעט תקלות ושערורויות בתחרות: מרינה סאטי היווניה, למשל, שזלזלה בעדן גולן במסיבת העיתונאים אחרי חצי הגמר השני, יולנה המתמודדת הפורטוגלית שעלתה עם עיטור של כאפייה על הציפורניים בגמר, הכאפייה של במבי ת'אג, ואפילו שופט אירוויזיון נורווגי שבחר לא הצביע לישראל בניגוד לחוקים.