דברים רבים מדאיגים אותנו לגבי השיער שלנו, במיוחד כשמדובר בשערות לבנות או בגילוח שערות בגוף. החלטנו לענות אחת ולתמיד על השאלות הנפוצות ביותר שקשורות לשיער ויש גם כמה הפתעות. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

האם שיער צומח מהר יותר כשאנחנו מסתפרים?

כמה פעמים שמעתם מאנשים שכשמסתפרים בתדירות גבוהה באופן יחסי – השיער צומח מהר יותר? זהו מיתוס, שאיכשהו מחזיק מעמד המון זמן. מעצבת השיער מיאבלה ריסטורפ, בעלת ניסיון של 15 שנה בתצוגות אופנה של ברברי ודולצ'ה וגבאנה, הסבירה ל"אינסיידר: כי "אנשים חושבים שתספורת גורמת לשיער לצמוח מהר יותר, אבל התספורת רק גורמת לשיער שלכם לא להישבר. בתור ילדים נאמר לנו שהשיער שלנו לא יצמח אם לא נגזור אותו, אבל האמת היא שהוא נשבר אם לא גוזרים אותו. "אם אתם עושים קצוות פעם בכמה זמן, השיער לא יישבר וזה יאפשר לכם להאריך אותו". היא מספרת כי רוב הלקוחות בעלות שיער ארוך מסתפרות פעם בשישה או בשמונה שבועות. "אני נוטה להגיד ללקוחות בעלות שיער ארוך לגזור את השיער בתדירות גבוהה יותר, אבל ממש מעט ממנו", היא אומרת. "מה שקורה זה שאנחנו לרוב ממתינים יותר מדי זמן כדי להסתפר ואז כשאנחנו מסתפרים, אנחנו נאלצים לגזור הרבה מהשיער שלנו וזה לא משמח אותנו".

אישה מסתפרת (אילוסטרציה: Shutterstock)
לשיער בריא יותר: להסתפר פעם בחודש וחצי-חודשיים | אילוסטרציה: Shutterstock

האם תלישת שערה לבנה גורמת לצמיחה של שערות לבנות נוספות?

מדובר באחד המיתוסים הכי נפוצים (והכי מפחידים) שיש על שיער. רבים מאיתנו נלחצים למראה שערה לבנה סוררת על הראש, בייחוד  כשמדובר בשערות הלבנות הראשונות שלנו. לכן לכולנו יש נטייה לרצות לתלוש אותה ולהעלים אותה על המקום, אבל אז אנחנו שומעים שתלישת שערה לבנה תגרום לצמיחה מוגברת של עוד שערות לבנות לידה. אז מתברר שזה אכן אך ורק מיתוס ואין לכך קשר למציאות. ד"ר שקסנק קראלטי, המתמחה ברפואת משפחה ורפואה מונעת, מסביר את הצד הרפואי של המיתוס. "תלישת שערה לבנה רק תגרום לצמיחת שערה לבנה אחרת במקומה – משום שרק שערה אחת מסוגלת לצמוח מכל זקיק. השערות שסביב אותה שערה לבנה לא יהפכו לבנות עד שתאי הפיגמנט בזקיקים שלהן לא ימותו".

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שהחיסונים באמת מכילים: התגובה שגרפה מעל אלף לייקים
>> זאת השיטה הכי מוזרה לדעת אם הצואה שלכם בריאה
>> מחקר חדש חושף תופעת לוואי מטרידה של גלולות 

שערה נעשית לבנה רק כשתאי הפיגמנט בזקיקי השערה מתים. "כשאתם תולשים שערה לבנה, אחת חדשה תצמח במקורה ומאחר שתאי הפיגמנט לא מייצרים יותר פיגמנטים, השערה החדשה גם היא תהיה לבנה", מוסיף ד"ר קראלטי. אז האם זה אומר שאם גילינו על ראשינו שערה לבנה שאנחנו לא מעוניינים בנוכחותה, אז כדאי לנו לתלוש אותה? ד"ר קראלטי מאוד לא ממליץ. "אם יש שערה לבנה שאתם חייבים להיפטר ממנה, גזרו אותה בזהירות. תלישה יכולה לגרום טראומה לזקיקי השערה וטראומה מתמשכת יכולה לגרום לזיהום, היווצרות של צלקת ואף עלולה להוביל לקרחות".

תולשת שערה לבנה (צילום:  JJSINA, shutterstock)
בכל מקרה לא מומלץ לתלוש | צילום: JJSINA, shutterstock

>> 6 דרכים למנוע שער שיבה

האם שיער צומח עבה יותר כשמגלחים?

אחד החששות הכי נפוצים בקרב נשים שמגלחות הוא שגילוח גורם לשערות לצמוח עבות יותר. "זה לא הוכח כנכון", אומר קורט סטן, ביולוג שחוקר שערות במשך יותר מ-30 שנה, בריאיון לביזנס אינסיידר. סטן אומר שקל להבין מדוע אנשים מאמינים למיתוס. כשאנשים מגלחים אחרי זמן מה, הם מבחינים שהשערה צומחת עבה יותר. "אך למעשה, החלק התחתון של השערה, שמגולח, כבר עבה יותר מלכתחילה". החלק העבה יותר של השערה הוא הראשון שצומח מהעור המגולח, מה שנותן את התחושה שהשיער צומח עבה יותר. אך כשהשערה ממשיכה לצמוח, החלק העבה נעשה דק יותר.