שוב הווסת הקדימה? אתן לא צריכות יותר לשבור את הראש כדי להבין למה הצרה הזאת נפלה עליכן. הנה כל הסיבות האפשריות לכך:

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

תזונה לקויה

הגוף שלנו לא אוהב הפתעות. אז כשאתן משנות את התזונה באופן קיצוני, זה עלול להוציא את הגוף מאיזון, כולל את ההורמונים, שמשפיעים כמובן על המחזור החודשי ועל הווסת.

אישה אוכלת הרבה (צילום: khrystyna boiko, shutterstock)
אכלתם יותר מדי או קצת מדי? זה עלול לשבש לכן את המחזור | צילום: khrystyna boiko, shutterstock

אימון אינטנסיבי

היה לכן אימון קשוח מהרגיל? אימון אינטנסיבי יכול לעתים להוביל להגעה מאוחרת או מוקדמת של הווסת. זה לרוב כתוצאה מכך ששרפתן יותר קלוריות ממה שצרכן. הגוף שלנו זקוק לאנרגיה כדי לייצר הורמוני מין שמובילים לביוץ. ואם אתן עדיין לא בטוחות שזו הסיבה, תמיד כדאי להיוועץ ברופא.

אישה מתאמנת (צילום: Jacob Lund, Shutterstock)
גם אימון קשוח יכול להקדים לכן את המחזור | צילום: Jacob Lund, Shutterstock

סטרס

כן, גם מתח נפשי יכול להקדים לכן את הווסת. אם הייתן הרבה בסטרס לאחרונה או עברתן חוויות רגשיות קשות, זו בהחלט סיבה אפשרית.

שינויים באורח החיים

אם אתן עובדות במשמרות ועוברות ממשמרת יום למשמרת לילה ולהיפך לעתים קרובות, ככל הנראה תחוו שינויים גם בווסת. אם אתן טסות הרבה וחיות בג'ט לג כמעט תמידי, גם זה יכול להשפיע. חוקרים סבורים שזה קשור לשעון הביולוגי, שמושפע מאור וחושך, משפיע על השינה והערות שלנו ויכול גם להשפיע על ההורמונים.

העולם הבעייתי של משמרות הלילה (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
נשים שעובדות במשמרות עלולות לסבול יותר משיבושים הורמונליים | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

סוכרת

נשים הלוקות בסוכרת לרוב חוות מחזורים קצת אחרת, כיוון שרמת הסוכר בדם נוטה לעלות לפני הגעת הווסת.

גלולת היום שאחרי

אם קיימתן יחסי מין לא מוגנים ונטלתן את גלולת היום שאחרי, כדאי שתדעו שיכולות להיות גם תופעות לוואי – כמו דימום, כאבי ראש, כאבים בבטן התחתונה, בחילות, עייפות, סחרחורת וכאב בחזה. באופן כללי, גלולת היום שאחרי יכולה ממש לשבש לכן את המערכות בגוף ולכן מומלץ להימנע משימוש תכוף בהן. אם אתן יודעות שאתן לא מעוניינות להיכנס להיריון, העדיפו להשתמש באמצעי מניעה אחרים, כמו קונדומים, גלולות למניעת היריון או התקן תוך-רחמי.

גלולת היום שאחרי (צילום: shutterstock By antoniodiaz)
שימוש בגלולת היום שאחרי יכול לשבש את המערכות בגוף | צילום: shutterstock By antoniodiaz

אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית כרונית שתוקפת אחת מכל עשר נשים. היא מתבטאת בנוכחות של תאים דמויי רירית הרחם באזורים שמחוץ לרחם, כמו באזור חלל הבטן והאגן. אנדומטריוזיס אכן יכולה גם להוביל למחזורים קצרים יותר ולהופעת הווסת מוקדם מהרגיל. תסמינים נוספים של המחלה כוללים בין היתר התכווצויות עזות באזור הבטן התחתונה, כאבים במהלך או אחרי סקס וכאב גב תחתון כרוני. אם אתן חושדות שאתן סובלות ממחלה זו, כדאי להיוועץ בהקדם אצל רופא/ת נשים כדי לקבל טיפול מתאים.

בעיה בבלוטת התריס

בלוטת התריס אחראית לייצור הורמונים שמשפיעים על תהליכים רבים וחשובים בגוף שלנו. כאשר יש בעיה בבלוטה, והיא במצב של יתר פעילות או תת פעילות, כלומר מייצרת יותר מדי הורמונים או מעט מדי, זה בהחלט יכול לשבש לכן את הווסת. בעיה בתפקוד בלוטת התריס יכולה להוביל גם לתסמינים כמו: עלייה או ירידה משמעותית במשקל, בעיות שינה, מחזורים קלים או כבדים מדי וקצב לב מואץ מדי או איטי מדי.

עוד ב-mako בריאות:
>> רוצים לרדת במשקל? תעשו את זה לפני השינה
>> זה מה שקורה בגוף כשאוכלים שני תפוחים ביום
>> מי שנולד בחודש הזה נמצא בסיכון למות ממחלת לב

תסמונת השחלה הפוליציסטית

מחזורים לא סדירים? שיעור יתר? אקנה משמעותי מהרגיל? עליתן במשקל? אם חוויתן אחד או יותר מהתסמינים הללו, ייתכן שמדובר בתסמונת השחלה הפוליציסטית. השם אולי קצת מפחיד אבל למעשה מדובר בבעיה די נפוצה, שמצביעה על חוסר איזון הורמונלי.

רחם בגופה של אישה (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
תסמונת השחלה הפוליציסטית גורמת לחוסר איזון הורמונלי | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

השתרשות בתחילת היריון

כשבוע או שבועיים לאחר שהביצית פוגשת את הזרע, מתחיל תהליך שבו הביצית המופרית נצמדת לקיר הרחם – תהליך זה נקרא השתרשות. בזמן הזה אתן עלולות לסבול מדימום קל ומהתכווצויות באזור הרחם. כיוון שזה בשלב התחלתי של ההיריון, זה עשוי להיות מבלבל ואתן עלולות לשאול את עצמכן – "האם המחזור שלי הקדים או שנכנסתי להיריון?". בדיקת היריון ו-או ביקור אצל הגינקולוג/ית יכולים לפתור לכן את הבלבול.

הפלה טבעית

דימום בזמן היריון עלול להצביע על הפלה טבעית, דרכו של הטבע לסיים היריון לא תקין. במקרים רבים, הפלות טבעיות יכולות לקרות לפני שאתן כלל מודעות לכך שאתן בהיריון. ואם אתן בהיריון מתקדם, כדאי להיבדק אצל רופא בהקדם כדי להבין את מקור הבעיה.

מחלת מין

מחלות המועברות במגע מיני, כמו כלמידיה וזיבה, יכולות להוביל להופעה של דימום קל בין מחזורים או לאחר קיום יחסי מין. אם אתן פעילות מינית, מומלץ להיבדק לפחות פעם בשנה כי ייתכן שנדבקתן במחלת מין ואתן כלל לא מודעות לכך. ואם לא מטפלים בהן, זה בהחלט עלול להחמיר. מחלות מין יכולות להוביל גם לתחושת צריבה באיבר המין, לכאב בזמן מתן שתן, כאב בזמן סקס וכאבי בטן.

ההתחלה של הסוף

וסת מוקדמת מהרגיל עלולה להצביע על פרה-מנופאוזה, שלב המעבר שמוביל למנופאוזה. הפרה-מנופאוזה מתחילה לרוב כאשר אישה מגיעה לאמצע או סוף גיל 40. התהליך יכול לקחת כ-4 שנים (או יותר), עד שהרחם "סוגר את הבאסטה" לצמיתות – כלומר עד שמגיעים למנופאוזה. השינויים ההורמונליים שמתרחשים בתקופת הפרה-מנופאוזה יכולים בהחלט להוביל לווסת לא סדירה, ולכן היא יכולה גם להקדים. פרה-מנופאוזה יכולה גם להתבטא בתסמינים אחרים, כמו יובש בנרתיק, גלי חום, קשיי שינה ועוד.