מכירים אנשים שטוענים שהם אף פעם לא זוכרים את החלומות שלהם, אולי אתם בעצמכם בקושי זוכרים חלומות שלכם? מה המשמעות של שינה ללא חלומות? האם באמת ישנו בלי לחלום או שאנחנו פשוט לא מסוגלים לזכור את החלומות שלנו? ומה זה אומר לגבינו? בדקנו את התשובות לכל השאלות.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

המדע אמנם עדיין לא פענח לגמרי את כל נושא החלומות ואפילו את הסיבה למה אנחנו חולמים, אבל יש כמה השערות מושכלות. הרווחת שבהן, טוענת שחלומות מאפשרים למוח שלנו לסדר חוויות, כמו גם מחשבות ו"לתייק" אותן בתיקיות שונות במוח, חלקן ילכו לזיכרון לטווח הקצר, אחרות לזיכרון לטווח הארוך. במילים האחרות, המוח שלנו במהלך השינה "בוחר" אילו דברים ממהלך היום צריכים להישאר בזיכרון שלכם ואילו יש למחוק כדי לפנות "מקום" למידע חדש ביום שלמחרת.

רובנו נחלום בין 4 ל-6 חלומות בלילה, אבל אנחנו נשכח את מרביתם. החלומות שככל הנראה תזכרו טוב יותר יהיו אלה שחלמתם ממש לפני שהתעוררתם. חלומות לרוב מתרחשים בזמן שנת ה-REM (תנועות עיניים מהירות), השלב החמישי במסלול השינה שעוזר גם לחידוש האנרגיה למוח ולגוף ובכך חשוב במיוחד לתפקוד קוגניטיבי וגופני טוב יותר ביום שלמחרת.

שינה לקויה, כלומר כזו שמתקשה להגיע או לא מגיעה כלל לשלבים עמוקים של השינה ולפיכך גם לא לשנת ה-REM - יכולה להוביל לכך שלא נחלום או שנתקשה במיוחד לזכור על מה חלמנו. כך שאם לאחרונה אתם מרגישים שאתם מתקשים יותר מהרגיל לזכור חלומות ומתעוררים בבוקר מבלי לזכור אף חלום, למרות שבעבר כן זכרתם חלומות, ייתכן שזה מעיד על שינה לקויה.

אישה במיטה (צילום: jan-zhukov, unsplash)
קמתם בלי לזכור אף חלום? אתם בהחלט לא לבד | צילום: jan-zhukov, unsplash

עוד ב-mako בריאות:
>> מומחים: הנגיף האסייתי שעלול להפוך למגפה הבאה
>> סובלים מבעיות בעיכול? אולי זאת הסיבה
>> מומחה חושף תסמין חדש: "לשון קורונה"

הנה כמה דברים שיכולים להוביל לירידה באיכות השינה:

בעיות שינה

בעיות כמו אינסומניה או דום נשימה בשינה יכולות למנוע מכם להיכנס לשלב ה-REM. גורמים נוספים שיכולים להוביל לבעיות בשינה כוללים: עישון סיגריות, צריכה מוגזמת של קפאין, סטרס אלכוהול ותרופות מרשם מסוימות.

הפרעות ומחלות נפשיות

מרבית האנשים שסובלים מדיכאון מדווחים גם על קשיי שינה. כך גם אנשים שסובלים מהפרעה דו-קוטבית ואנשים שסובלים מהפרעת חרדה, לסוגיה. ישנו קשר הדוק בין חרדה לשינה לקויה – נמצא כי חרדה יכולה להוביל לבעיות שינה וגם להיפך, קשיי שינה יכולים להוביל להתפתחות של הפרעת חרדה. גם תרופות המיועדות לטיפול בחרדה ובדיכאון עלולות לפגוע ביכולת לחוות חלומות, בעיקר תרופות מסוג מעכבי ספיגת סרוטונין בררניים‏‏, כמו פרוזאק. הסיבה לכך היא שתרופות אלו יכולות לחסום את שנת ה-REM, ובהתאם לכך לפגוע ביכולת לחלום חלומות מוחשיים.

איך אפשר לזכור יותר חלומות?

כדי לנסות לזכור יותר את החלומות שלכם, כדאי לשפר את איכות השינה שלכם. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם בזה:

  • לשמור על אורח חיים בריא: לאכול נכון, להימנע מצריכה מוגזמת של אלכוהול וקפאין, להימנע מעישון סיגריות ולעשות פעילות גופנית. הנה כמה משקאות ומאכלים שיעזרו לכם להירדם. 
  • להקפיד על לו"ז שינה קבוע. אם תשתדלו ללכת לישון באותה שעה מדי יום וגם תקפידו על שגרת שינה קבועה (למשל באופן קבוע לקרוא ספר/לעשות מקלחת חמה/לשתות כוס תה), זה בהחלט יעזור לכם גם להירדם וגם לישון טוב יותר. 
  • דברו אל עצמכם. כן, קראתם נכון. לפני השינה אמרו לעצמכם שאתם רוצים לחלום ולזכור את החלומות שלכם. 
  • חכו רגע לפני שאתם קמים מהמיטה. תנו לעצמכם רגע או שניים במיטה אחרי שהתעוררתם. ייתכן שזה יעזור לשחזר חלק מהחלומות שחלמתם בלילה.