בשבועות האחרונים אנחנו עדים בישראל לשיח תקשורתי שכמותו טרם נשמע. מלחמת המפלגות זו באחרת כחלק ממסע בחירות אלים - פורצת מחסומים וגבולות, שגם זקני השבט אינם זוכרים.

 השימוש המוגזם, היהיר והפרוע בטרמינולוגיה רווית סטיגמה מתחום בריאות הנפש והזלזול הציני והסרקסטי שנעשה בשם המחלה - יורד לתהומות שאני חוששת שמהם, הדרך חזרה מעלה, לשיח נורמטיבי ומושכל על בריאות הנפש - תהיה עוד יותר מורכבת ממה שהיא כיום.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

 מעל עשור שאני מובילה את אנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש, ונושא הטרמינולוגיה הסטיגמתית של מובילי דעה ומשפיענים בתקשורת, עולה על שולחננו באופן שכיח. אנחנו, האמונים על מיגור הסטיגמה ועל שמירה על זכויותיהם של מתמודדי הנפש בישראל - יודעים כי הגבול המשורטט בשימוש במילים בעלות אופי סטיגמתי, הוא עדין ועלינו לתת לו להתהוות ולהשתפר בתבונה.

 ברור לנו שמצד אחד לא נוכל למחות על כל להיט שמדבר על אהבת נעורים של ׳שני משוגעים׳ ומהצד השני - חשוב כי נעמוד על המשמר ונסביר נכונה את מהות וכמות הנזק שנגרם לאוכלוסיית מתמודדי הנפש בישראל בעת שימוש מוקצן ומלגלג בתיאור מאפייני המחלה.

ביבי נתניהו (צילום: Hadas Parush/Flash90)
"הבית בבלפור הוא לא 'קן הקוקיה' והשימוש בדימויים האלה מייצר נזק היקפי אדיר" | צילום: Hadas Parush/Flash90

"השיח הפוליטי שהתרחש לאחרונה הוא חסר אחריות"

בריאות הנפש זה הסיפור של כולנו. אין פה עניין של ימין ושמאל, אין פה אמירה פוליטית. עם זאת בשבוע האחרון אנו, אנשי השיקום והשילוב בקהילה, מרגישים שהכללים הופרו. השליטה על הדק המקלדת, בכל הנוגע לתחום בריאות הנפש הופרה ללא עכבות, תוך הפגנת אי הבנה בתחום ובאופן שלא מתיר סיכוי למאות אלפי מתמודדי נפש שנאלצים להיאבק בשתי חזיתות:  גם עם המחלה וגם עם הבושה הקשה שאופפת אותה.

הזדמן לי לקרוא השבוע טור דעה של עיתונאי בכיר, שכינה את מעון ראש הממשלה בבלפור - קן הקוקיה. "קן הקוקיה" היה בשעתו ועד היום אחד הסרטים המשפיעים ביותר על הסטיגמה בבריאות הנפש. תמונות של כפיתות כפויות ונזעי חשמל, משולבות במשחק עטור פרסים של ג'ק ניקולסון, נצרבו לכולנו בתודעה כראי לאכזריות השיגעון.

הבית בבלפור הוא לא "קן הקוקיה" והשימוש בדימויים מהסוג הזה מייצר נזק היקפי אדיר שקשה לאמוד אותו. המטרה של כולנו היא להכחיד עד אפס תופעות כפי שצוירו ונתפסו בסרט. הן שייכות לעבר הרחוק והיום המציאות שונה. במדינת ישראל, שנת 2019, מתמודדי נפש חיים ומשולבים בקהילה במסגרת חוק ובחסות המדינה.  

עוד ב-mako בריאות:
>> צעירה ירדה 60 ק"ג תוך פחות משנה - ואז זה קרה
>> חטפה הרעלת קיבה מטעות שרובנו עושים
>> יאללה תעמיסו: אלה 3 הפחמימות הכי בריאות 

1 מכל 4 יחווה במהלך חייו משבר נפשי

מתמודדי הנפש הם קבוצת הנכים הגדולה בישראל. הם מתמודדים עם: סכיזופרניה, מאניה דיפרסיה, פוסט טראומה, OCD,  דיכאון ועוד. זו קבוצה גדולה של אנשים "שקופים", שקולם אינו נשמע. 1 מכל - 4 יחווה במהלך חייו משבר נפשי. הוא יתמודד עם דחייה ועם סטיגמה קשה. ובעיקר עם מגבלה של המוח, אותו לא ניתן להחליף או להשתיל חדש. מעט מאוד אנשי ממשל, פרלמנטרים, משפיענים, אנשי תקשורת ופוליטיקאים עושים עבור מתמודדי הנפש בישראל. זה תחום שאינו "מצטלם" טוב ויש חוסר ידיעה ובורות מבישה בתחום. השיח הפוליטי שהתרחש בשבועות האחרונים הוא חסר אחריות.

מחובתנו לחשוב על דור העתיד. דור שהסטטיסטיקה לא תפסח עליו ויכלול אנשים רבים שיחוו משברים נפשיים מכל סוג על הרצף. עלינו לצייר עתיד בו השיח על בריאות הנפש יהיה מחבק ומכיל ולא מנדה ומשפיל - זו הבריאות הנכונה לנו. מן הידועות שבמשך שנים רבות נאבק צ'רצ'יל במחלת הדיכאון, אותה כינה "הכלב השחור שלי". היום העולם זוכר את גדולת המנהיגות שלו, את האומץ, את הכריזמה והחוכמה. רבים ממתמודדי הנפש הם אנשים מבריקים שאנחנו רוצים וצריכים לידנו ואתנו בתוך הקהילה. הם אינם ׳לא אפויים' 'מטורללים' או לוקים בנפשם.

אם הייתם מבינים את היקף הנזק שאתם עושים - הייתם מפסיקים. 

ד"ר הלה הדס, מנכ"לית "אנוש", העמותה הישראלית לבריאות הנפש