יש שלושה סוגים של אנשים שמתמודדים עם מצבי חירום: העומדים מהצד, הנלחצים שגורמים יותר נזק מתועלת והבודדים שבאמת מצילים חיים. במצבים כאלה, הדקות הראשונות הן קריטיות ויכולות לשנות לחלוטין את התמונה, לטוב ולרע. אם תפעלו נכון, אחרי שקודם כל חייגתם 101 למגן דוד אדום - תוכלו להציל חיי אדם. אז מה אפשר לעשות בכל אחד ממצבי החירום הבאים? ד"ר שפיר בוטנר, מנהל בית הספר לפרמדיקים של מגן דוד אדום, מסביר:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?​ 

חנק

חנק מתרחש בעיקר אצל תינוקות וילדים קטנים, שמכניסים לפה דברים מכל הבא ליד, או אצל מבוגרים וקשישים - בגלל הקושי ללעוס ולבלוע מזון קשה, כמו גושי בשר או כמויות גדולות של בצק. אוכלוסייה נוספת, קטנה יותר, היא משתמשי אלכוהול ובפרט בני נוער, שעלולים במצב של שכרות, להיחנק מאוכל או מהקאות.

איך מונעים? "במקרה של פעוטות, יש דגש על הבטיחות בבית. ההורים צריכים להיות בקשר עין עם הילדים כל הזמן, ליצור עבורם סביבה בטוחה ולהרחיק מהם משחקים קטנים או אוכל שאינו מתאים להם".

מה עושים ברגע האמת? "קודם כל תדאגו שמישהו מתקשר למד"א. אחר כך, אצל תינוקות, צריך להשכיב את התינוק על היד כשהוא על הבטן, ולטפוח לו על הגב. אם מה שבלע לא עולה -  צריך להפוך אותו על הגב ולטפוח על הבטן חמש פעמים", אומר ד"ר בוטנר. "אצל מבוגרים, כל עוד הם בהכרה, יש להרגיע אותם ולעודד אותם להשתעל. אם האדם מאבד הכרה - צריך להנשים אותו עד שמד"א מגיעים. טיפ חשוב נוסף הוא להסתכל לתוך חלל הפה, ואם אפשרי - להוציא את גורם החנק באופן בטוח. אבל, בשום אופן לא לדחוף אצבעות בצורה עיוורת".

מה אסור לעשות? "אצל מבוגרים לא לטפוח על הגב בשום אופן, זה עלול לגרום לגורם החנק לרדת בדרכי הנשימה ולהחמיר את המצב".

הוצאת גוף זר (איור: דובר מד"א)
אצל מבוגרים אם אפשר כדאי להוציא את גורם החנק באופן בטוח | איור: דובר מד"א

צניחת בסיס הלשון

כשאדם מאבד הכרה, שריר הלשון הופך להיות רפוי והוא עלול לחסום את נתיב האוויר.

מה עושים ברגע האמת? "הדבר הראשון שצריך לעשות הוא פתוח את נתיב אוויר. צריך להשכיב את האדם, להטות את ראשו לאחור ולהרים את הלסת שלו עם היד - כך פותחים את נתיב האוויר. לאחר מכן ממתינים להגעת מד"א".

מה אסור לעשות? "לא לדחוף לפה כף, סיכות ביטחון או כל חפץ אחר משום שזה עלול לגרום לשבירת שיניים. בנוסף, חשוב לדעת כי כל עוד הפה נעול ואי אפשר לפתוח אותו – גם בסיס הלשון לא יכול לצנוח, ולכן אין צורך לנסות לפתוח את הפה בכוח".

עצירת דימומים

דימומים מהווים את אחת מסיבות המוות הנפוצות בפצועים, והיא גם סיבה קלה למניעה. עצירת הדימום פירושה הצלת חיים - פשוט כך.

מה עושים ברגע האמת? "לאחר שמתקשרים למד"א, צריך לנסות לעצור את הדימום, ואפשר לעשות זאת עם כל אמצעי שמפעיל לחץ על מקור הדימום, לא חייבים חסם עורקים", אומר ד"ר בוטנר. "אפשר לקחת חתיכת בד או חגורה ולקשור חזק מעל מקום הדימום, ואפשר גם להפעיל כוח עם תחבושת או אפילו עם היד שלנו על מקור הדימום. אם הדימום לא עוצר, צריך להמשיך לנסות - ככל שנפעיל לחץ חזק יותר על האזור, הסיכויים שלנו לעזור לפצוע טובים יותר".

הנחת תחבושת (איור: דובר מד"א)
כל אמצעי שמפעיל לחץ על מקור הדימום יהיה טוב | איור: דובר מד"א

ילד שנשכח ברכב

הטמפרטורה ברכב ביום חם יכולה להגיע ל-80 מעלות, כך שבמקרה כזה, מדובר במוות מהיר. "אל תעזבו ילד ברכב גם לא לרגע וגם לא כשהרכב פועל, החלונות פתוחים והמזגן דולק, זה גם עניין של הרגל. במקום זאת, תרגילו את עצמכם לסרוק את הרכב ולפתוח את הדלת האחורית לפני שיוצאים", מסביר ד"ר בוטנר. "בנוסף, תביטו ברכבים סביבכם אחרי שחניתם - זה יכול להציל חיים. רוב הפניות למד"א על ילדים שנשכחו ברכב באות מאזרחים שראו במקרה, ולא ממי ששכחו בעצמם".

מה עושים ברגע האמת? "לאחר שמתקשרים למד"א, חייבים לחלץ את הילד כמה שיותר מהר, מפני שתוך זמן קצר הוא יסבול ממכת חום ומהפרעות פיזיולוגיות כמו הפרעות בקצב הלב ופגיעה בלתי הפיכה במוח", אומר ד"ר בוטנר. "אפילו אם זה אומר שאתם צריכים לשבור חלון, רחוק מהילד כמובן, ולהוציא אותו באופן בטוח. אם הוא בהכרה - הכי חשוב זה לקרר אותו בכל אמצעי, למשל לשפוך עליו מים קרים ולהפשיט אותו. אם הוא אינו בהכרה, צריך לפתוח נתיב אוויר ולקבל הנחיות מדויקות ממד"א לביצוע החייאה. בנוסף, חשוב לשים לב אם לילד יש כוויות, ולהסיר ממנו בגדים, תכשיטים וכל דבר אחר".

עוד ב-mako בריאות:
>> "יחסי מין לא צריכים לכאוב, נשים חיות עם הכאב סתם"
>> מספיק כדי להסניף: עד כמה אתם באמת אוהבים שוקולד?
>> דוחה ומדהים: 17 דברים בגוף שפשוט חייבים לקלף

טביעה

איך מונעים? אם מדובר בילדים ופעוטות בקרב מקור מים, חובת ההורה או המטפל להשגיח עליהם 24/7, דקה אחת של היסח דעת יכולה לגרום לטרגדיה. וכשזה מגיע למבוגרים, חשוב להפעיל שיקול דעת ולא להיכנס לים סוער או ללא מציל.

מה עושים ברגע האמת? "קודם כל מזעיקים את מד"א. אחר כך, אם הטובע בהכרה - צריך להשכיב אותו על הגב ולנסות להזיז אותו כמה שפחות, מפני שמי שטבע יכול לסבול מפגיעות בעמוד השדרה ובצוואר, מסלעים בים או מקרקעית הבריכה. בנוסף, יש לכסות את הטובע כי הוא אולי סובל מקור. אם האדם לא בהכרה - צריך להתחיל לבצע פעולות החייאה, לפי ההוראות המדויקות של המוקדן במד"א".

מה אסור לעשות? " צריך להפעיל שיקול דעת כשמתכוונים לחלץ מישהו שטובע, מפני שיש לא מעט מקרים שבהם אנשים שניסו לחלץ טבעו בעצמם", הוא מוסיף.

עילפון

עילפון הוא איבוד הכרה זמני, שאורך שניות עד דקות בודדות, אך האדם עדיין נושם ויש לו דופק. זה קורה כשיש חוסר אספקה זמני של דם או חמצן למוח, למשל אצל חיילים שעמדו הרבה זמן, אנשים שעבדו הרבה או כשמתרגשים או מבוהלים.

מה עושים ברגע האמת? "ראשית, צריך להשכיב את האדם ולבדוק אם הוא נושם, כדי לדעת שמדובר בעילפון ולא בחוסר הכרה. אם אין נשימה או שהנשימה נשמעת לא תקינה, איטית מדי או עם קולות מוזרים - צריך לקבל הנחיות ממד"א לביצוע החייאה", הוא מסביר. "ואם אכן מדובר בעילפון חשוב להרים את הרגליים של המטופל עד כמה שאפשר ולהוריד ממנו בגדים".

מה אסור לעשות? "אסור לשפוך על האדם המעולף מים או להכניס לו משהו לפה, משום שזה יכול לגרום לחנק. אפשר לנסות להרטיב את פני המתעלף".

הרמת רגליים (איור: דובר מד"א)
אם אכן מדובר בעילפון חשוב להרים את הרגליים של המטופל עד כמה שאפשר | איור: דובר מד"א

כוויה

איך מונעים? בקרב ילדים, שלב המניעה הוא משמעותי יותר, ועדיף שלא יהיו באזור כשמבשלים ושלא תהיה להם גישה לתנורים, מנגלים או כל סוג של אש חשופה. ובאופן כללי, גם למבוגרים, כשמתעסקים במנגל צריך להימנע מחומרי דלק, כי אז הלהבה בוערת כל כך מהר שהיא יכולה לגרום לכוויה. בנוסף, גם השמש יכולה לגרום כוויות, ולכן חשוב לנקוט בצעדי זהירות בשמש.

מה עושים ברגע האמת? "חשוב להתקשר למד"א כמה שיותר מהר, בייחוד כשהאדם סובל מכוויות בצוואר, בפנים ובדרכי הנשימה, כי אז קיימת סכנת חיים מיידית מחנק. בכוויות ממקור חום כמו אש, כל עוד האדם בהכרה יש להסיר ממנו בגדים ותכשיטים באזור הכוויה ולקרר עם מים ככל שניתן. אם מישהו נראה כמו לפיד בוער, צריך לגלגל אותו על האדמה כדי לכבות את האש, ושוב - להסיר תכשיטים".

מה אסור לעשות? "אסור להשפריץ עם מטף לכיבוי אש ישירות על אנשים, אסור לשפוך על האדם שום דבר חוץ ממים, גם לא תרופות סבתא, כמו קפה, אשל וגבינות. בנוסף, שימו לב שאתם שומרים על הבטיחות שלכם כשאתם מסייעים למישהו אחר".

יש גם צורה של כוויה שנקראת כוויה כימית, וגם היא יכולה להיות מאוד מסוכנת. "רבים לא מודעים לכוויות כימיות, שעלולות להיווצר משאיפה של חומרים, ובעיקר חומרי ניקוי", אומר ד"ר בוטנר. "לכן, יש להרחיק ילדים מחומרי ניקוי ואסור בשום אופן לערבב כל מיני חומרים כי זה עלול ליצור חומר שגורם לכווייה בדרכי הנשימה. במקרה הזה, זמן משחק תפקיד משמעותי וחייבים להזמין מד"א בהקדם".

טיפול בכוויה (איור: דובר מד"א)
כדאי לקרר כוויה עם מים ככל שניתן | איור: דובר מד"א

התקף לב

קבוצת הסיכון להתקף לב כוללת גברים וגם נשים, אם כי בשכיחות נמוכה יותר. הגיל האופייני של הלוקים בהתקף לב נמצא במגמת ירידה, ולעיתים זה יכול לקרות אפילו בסביבות גיל 30.

מהם סימני האזהרה? "יש סימנים שונים, ולא כולם חייבים להופיע במקרה של התקף לב: החל מכאבים בחזה, הסימן הנפוץ ביותר, דרך כאבי בטן, בחילות והקאות ועד הקרנה של הכאבים ללסת, לגב, ליד שמאל או ימין", אומר ד"ר בוטנר. לאלה מצטרפים לעיתים חיוורון והזעה. כשמזהים משהו מאלה - יש חשד להתקף לב. טעות נפוצה היא שאדם שלקה בהתקף לב יהיה מחוסר הכרה, אבל זה לא בהכרח נכון".

מה עושים ברגע האמת? "לא כדאי לשחק עם זה. אם האדם חש בכאב שונה, חדש ופתאומי, צריך להזמין אמבולנס ובינתיים להושיב אותו כדי שינוח ויימנע מפעילות גופנית מאומצת. חייבים להיבדק על ידי פרמדיק או רופא, לעשות אק"ג ובדיקות דם. יכול להיות שהכאב יחלוף בעת מנוחה, אבל זה לא אומר שלא חוויתם התקף לב, ואם לא תטפלו בכך יש מגוון רחב של סכנות, כמו הפרעה בקצב הלב וסבירות גבוהה למוות".

כאבים בחזה (איור: דובר מד"א)
אם האדם חש בכאב שונה, חדש ופתאומי, צריך להזמין אמבולנס מיד | איור: דובר מד"א

הכשת נחש 

איך מונעים? "לקראת הקיץ, חשוב להגביר את הבטיחות: תשגיחו על הילדים ושימו לב במה הם משחקים, ואם אתם יוצאים לטיולים - תביטו סביבכם, תבדקו את שקי השינה והנעליים ואל תרימו אבנים וסלעים".

מה עושים ברגע האמת? "חייבים להביא את האדם כמה שיותר מהר לבית החולים, כדי שיקבל את הנוגדן. בנוסף, חשוב להשכיב אותו או להושיבו, כך שיהיה במינימום תנועה - מפני שכל תנועה תגרום לארס להתפשט בדם מהר יותר. לכן, כדאי לקבע את היד או את הרגל שהוכשו. אם יש אפשרות - נסו לזהות את בעל החיים, צלמו אותו והעבירו את התמונה לרופא".

מה אסור לעשות? "אל תנסו למצוץ את הארס כי זה לא יעזור למטופל אבל כן עלול להזיק לכם; אל תקררו את המקום, אל תחתכו אותו ואל תניחו חסמי ורידים, הם הוכחו כלא עוזרים ואפילו מזיקים; אל תנסו לתפוס את בעל החיים כי אז יש סכנה שהוא יכיש אתכם".

שבץ מוחי

שבץ מוחי הוא אחד הגורמים המרכזיים לתמותה באוכלוסייה הבוגרת בעולם המערבי. מחקרים מוכיחים שמה שמסייע יותר מכל לנפגעים הוא זיהוי מהיר של השבץ והגעה לבית החולים, ולכן מדינת ישראל ומד"א השיקו פרויקט לאומי שנועד לתת כלים לזיהוי השבץ.

מהם סימני האזהרה? קיימים מספר סימנים שיכולים להתריע על מצב של שבץ. יכולים להיות שינויים במראה - למשל אם משהו בפנים של האדם נראה שונה, לא בסדר או לא סימטרי, אם חצי פנים רפויים, החיוך משונה או שהעין לא ממצמצת טוב. בנוסף, יכולים להופיע שינויים בדיבור - אם האדם מדבר באופן לא ברור או מבולבל, או אומר דברים לא קשורים. וסימן נוסף יכול להיות חולשה בחלק מסוים בגוף. אדם יכול להיות משותק לגמרי בחצי מהגוף, או להרגיש חולשה באחת הגפיים, לא משנה באיזה צד.

"חשוב לומר שהסימנים יכולים להופיע ולחלוף אחרי כמה דקות, וזה ממש לא אומר שהכול בסדר, אלא שיש חלון זמן קטן להגיע לבית החולים. ככל הנראה, אירוע מוחי משמעותי בדרך, אז אי אפשר לחשוב שעבר ולהישאר בבית", אומר ד"ר בוטנר. "לכן, אסור לחכות וחייבים לפנות כמה שיותר מהר לבית חולים. ככל שהעזרה תגיע מהר יותר, הסיכוי לשרוד עם מינימום נזק נוירולוגי גדל".

דום לב (איור: דובר מד"א)
דום לב | איור: דובר מד"א


בואו לעקוב אחרי "המתמחים" בפייסבוק
"המתמחים" - הערב ב- 21:00

 >> מקלחים ונהנים: 7 דברים שאתם לא עושים נכון במקלחת