בשנים האחרונות תופעת עישון נרגילה הולכת ומתפשטת בקרב בני נוער וצעירים. לגבי הרגל זה, הנעשה בעיקר בחברותא, קיימים כמה מיתוסים. לרגל היום הבינלאומי ללא עישון, שמצוין היום, 31 במאי, יצאנו לסקור, בסיוע מומחי האגודה למלחמה בסרטן, 8 מהמיתוסים הפופולריים על עישון נרגילה, במטרה לגלות כמה מהם באמת נכונים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

עישון נרגילה מדי פעם אינו גורם לנזקים משמעותיים

לא נכון. עקב צורת העישון האופיינית לנרגילה וזמן עישון ארוך יותר מסיגריות, אנשים שמעשנים נרגילה עלולים לספוג כמות גדולה יותר של חומרים רעילים בהשוואה לעישון סיגריות. כמו כן, השימוש בגחל על מנת לשרוף את הטבק מעצים את הסכנה לבעיות רפואיות כיוון ששריפת שני החומרים יחדיו מייצרת רעלנים, מתכות כבדות וכימיקלים מסרטנים. עישון נרגילה במשך שעה גורם לשאיפת עשן פי 200-100 משאיפת עשן מסיגריה בודדת.

עישון נרגילה עלול לגרום לסרטן

נכון. עישון נרגילה מזיק לבריאות בדומה לעישון סיגריות ומגביר את הסיכון לסרטן. גם העשן המופק בעישון נרגילה מכיל רעלנים וחומרים מסרטנים בדומה לאלו המצויים בעשן סיגריות. מומחי האגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי מחקרים מדעיים שפורסמו לאחרונה הוכיחו באופן חד משמעי כי עישון נרגילה מגביר את הסיכון לחלות בסרטן באזור הפה, הראש וצוואר, ושט, ריאה, קיבה ושלפוחית השתן.

יש סכנות נוספות בעישון נרגילה מלבד מחלת הסרטן

נכון. עישון נרגילה עלול לגרום לבעיות בריאותיות רבות: גידולים על השפתיים, שינויים בקול, צרבת, מחלות לב, כאבים בגב תחתון, ירידה בכושר הגופני, בעיות נפשיות, בעיות חניכיים, ריפלוקס, מחלות ריאה כרוניות, השמנת יתר.

עישון נרגילה לא מסוכן כמו עישון סיגריות

לא נכון. עישון נרגילה מזיק לבריאות בדומה לעישון סיגריות ומגביר את הסיכון לסרטן, למחלות ריאה ולמחלות אחרות ולהתמכרות. עישון נרגילה דומה לעישון סיגריות בחשיפה לחומרים רעילים ומסרטנים.

המים בנרגילה מסננים את הרעלים

לא נכון. המים בנרגילה לא מסננים את הרעלים ולא מעניקים הגנה כלשהי למעשן. המים מוסיפים לחות לעשן, מה שמאפשר חדירה טובה יותר של החלקיקים המכילים את כל החומרים המזיקים לריאות.

עוד ב-mako בריאות:
>> 6 דברים מפתיעים שהמראה החיצוני אומר עליכם
>> סיוט שהתגשם: הובהלה למיון עם ג'וק בתוך האוזן
>> אכלה יותר ארוחות ביום - והשילה 30 ק"ג  

אין סכנה בלחלוק את פיית הנרגילה עם מעשנים אחרים

לא נכון. כאשר חולקים את פיית הנרגילה עם מעשנים אחרים עולה הסיכון למחלות המועברות דרך הרוק, כגון דלקת קרום המוח, דלקת כבד נגיפית (הפטיטיס), שחפת ושפעת. מומחי האגודה למלחמה בסרטן מסבירים כי בבדיקות שבוצעו נמצא מגוון גדול של חיידקים שונים שיכולים לגרום למחלות.

חשיפה לעישון של אחרים (עישון כפוי) עלולה להזיק

נכון. עשן הנרגילה הנפלט בעת השימוש בה מהווה גורם סיכון גם לאלה הנמצאים בסביבה ואינם מעשנים בעצמם. המשמעות היא עישון כפוי. מחקר שפורסם בשנת 2014 מצא כי עישון נרגילה של הורים בקרבת ילדיהם, בני 7-6, מעלה את הסיכון של הילדים לפתח שיעול לילי, חרחורים קשים וחרחורים בעת פעילות גופנית (תסמינים של אסתמה).

בדומה לעישון סיגריות, גם עישון נרגילה מסוכן לנשים בהיריון

נכון. עישון נרגילה בהיריון אינו מומלץ ועלול להזיק לעובר. אישה הרה והעובר שלה פגיעים במיוחד לנזקי הנרגילה, בין שהאם עישנה בעצמה ובין שנחשפה לעישון של אחרים (עישון כפוי). תינוקות שנולדו לנשים שעישנו נרגילה במהלך הריונן נולדים במשקל נמוך יותר וסובלים מבעיות נשימה רבות יותר, בהשוואה לתינוקות שאמהותיהם לא עישנו נרגילה במהלך הריונן. משקל לידה נמוך יכול להשפיע לרעה על התפתחות התינוק ועל מצבו הבריאותי בעתיד. 

האגודה למלחמה בסרטן מזמינה הורים ובני נוער להתקשר למוקד הטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה למענה על שאלות ולקבלת עלון מידע מעודכן בנושא נזקי עישון נרגילה לטלפון שמספרו 1800-599-995 או באתר.