"החלטתי לקחת שתי שמלות כלה כי הן היו בסגנונות שונים לגמרי", מספרת מושית עזרא חסן, 25, שהתחתנה לפני חודש. "הראשונה הייתה לבנה צחורה ונסיכותית, וממש התאימה לטקס עצמו. השנייה הייתה בצבע שנהב, יותר קלילה ומשוחררת, והתאימה בול למסיבה שאחרי החופה". שתי השמלות, אגב, עלו לה 20,000 שקלים. נשמע מטורף? ובכן, מושית לא לבד.

אין תמונה
שמלת כלה של גדי אלימלך. "הבדים יקרים"

בתקופה בה כולם זועקים על יוקר המחייה ומעצבים פותחים את דלתותיהם למכירות עודפים מוזלות, כלות רבות מתעקשות עדיין שלא לוותר על החלום הלבן והיקר. ביקשנו לבדוק מה נמצא שם בין הפנטזיה למציאות, ואיך היד לא רועדת כשמגהצים על שמלה אחת יותר מ-10,000 שקל.

מושית, לדוגמא, כיוונה גבוה מאוד מההתחלה. "הייתי בפגישות אצל אליאב ששון ואלון ליבנה, שמתומחרים מלכתחילה כיקרים. בסוף נכנסתי לסטודיו שבמקרה קראתי עליו באינטרנט לפני שנסעתי לתל אביב – הסטודיו של ליקה בבן יהודה. התחברתי אליה לגמרי. בניתי את הסקיצה לבד, אבל קלטתי שהיא לגמרי בראש שלי".

אין תמונה
"הייתי שמחה למצוא אותה במחיר זול יותר". מושית עזרא-חסן בשמלת הכלה שלה

אין תמונה
לא מצטערת לרגע. שמלת הכלה השנייה של מושית

גם נופר יחדיו-מלכה, 25, לא ממש עשתה חשבון. היא ידעה שתלבש שמלה של אלון ליבנה עוד לפני שהכירה את בעלה. תג המחיר הצביע על 10,000 שקלים: "כסטודנטית לעיצוב פנים, אני מאמינה שחשוב לתת את הבמה למעצב. תמיד התחברתי לעיצובים של לבנה וסמכתי עליו לחלוטין".

"אם לא הייתה לי עזרה כלכלית, לא הייתי משלמת כל כך הרבה"

האם המחיר שווה את זה? מושית מאמינה שכן. "המטרה לא הייתה לחפש את השמלה היקרה ביותר. אם הייתי מוצאת את השמלה שרציתי בסכום נמוך יותר, הייתי שמחה. אבל ברגע שתופרים לך במיוחד דגם מהראש שלך, בדיוק כמו שאת רוצה, זה שווה את המחיר. הגוף שלי היה צריך משהו מיוחד והיה חשוב לי שיתייחסו לכל הנתונים שלי, ויתאימו לי בדיוק שמלה למידותיי".

נופר: "אם לא הייתה לי עזרה, לא הייתי משלמת את הסכום הזה. אבל הבנתי שאפשר לקצץ בדברים אחרים: הספר שלי לא היה בעל שם, אלא זה שאני מסתפרת אצלו ביום יום. המאפרת הייתה חברה טובה שלי. צריך לעשות את החשבון, ולהבין אם את מוכנה להשקיע בעיקר בשמלה. אני החלטתי שהיא לגמרי שווה את זה".

אין תמונה
מתנה מאבא. נופר בשמלת הכלה


מה בן הזוג חשב על ההוצאה הזאת?
מושית: "הוא לא התערב בכלל, זאת הייתה מתנה מההורים שלי. אני יכולה לומר שהתקציב עמד על גג 15 אלף שקל לשמלה - אם המחיר היה יקר יותר, לא הייתי מעזה לשלם. אני לא מצטערת לרגע על ההחלטה להשקיע בשמלה".

נופר: "בעלי חשב שזה בזבוז מוחלט של כסף, ומבחינתו היה עדיף להשקיע בדברים אחרים. אבל גם במקרה שלי השמלה מומנה על ידי אבא שלי, כך שלא היה כאן יותר מדי על מה לחשוב. לשנינו היה ברור שאני לא עוברת את ה-10,000 שקל".

המעצבים: "מה שזול גם נראה זול"

וברגע שיש ביקוש, הרי שאין באמת סיבה להוריד מחירים. ואכן, מעצבים רבים מצהירים כי אין מקום להתמקחות על מחירי שמלות כלה "הוט קוטור". השמלות הללו מיועדות לכלות שודעות בדיוק מה הן רוצות, ולא מוכנות להתפשר על פחות.

"הפנטזיה להיות 'מלכה ליום אחד' תמשיך לשרוד, כי עם כל הכבוד למחאה החברתית, אין בכוחה לבטל את משקלו של ערב הכלולות", מסביר המעצב גדי אלימלך. "יש גם צד מאוד חווייתי בתהליך בחירת השמלה עצמו, לפעמים אפילו יותר מהתוצאה הסופית. מה שמייקר את המוצר זו העובדה שמדובר במספר מפגשים למדידות, והחומרים האיכותיים בהם משתמשים המעצבים, שהם יקרים בהרבה מהחומרים מהן עשויות שמלות רגילות".

שמלה כלה של גלית לוי  (צילום: דביר כחלון)
"לכלות חשובה היוקרה". שמלת כלה של גלית לוי | צילום: דביר כחלון

גם בסטודיו של גלית לוי מחירי השמלות לא ירדו, והלקוחות, כאמור, ממשיכות לזרום. "הכלות שמגיעות אלי לא מעוניינות להתפשר כשמדובר בשמלת החתונה שלהן. חשובה להן היוקרה, המותג עצמו והאיכות. הן רוצות להגשים את החלום שלהן, גם אם הכיס ריק".

המעצבת הילה גאון מסבירה שעיצוב ותפירת שמלת כלה היא עבודה לא פשוטה, והמחיר בהתאם. "לפני שפתחתי את העסק הייתי מעצבת ב'רנואר', והייתה לי מחשבה לפתוח עסק לשמלות כלה זולות. מהר מאוד הבנתי שאין דבר כזה. מה שזול נראה זול. לתפור למישהי על פי המידות שלה זו עבודה של ימים, וזה פריט שמסתכלים על כל חוט, כל קמט וכל פיפס שלו. אנשים שלא מהתחום לא מסוגלים להבין כמה עבודה יש בכל פרט קטן. זה לא כזה קל כמו שזה נראה".

>> לא רק שמלות: הספקים הכי יקרים לחתונות בישראל