לפי סקר המנדטים מאמש, הרוח הציונית בראשות איילת שקד עדיין מדשדשת מתחת לאחוז החסימה עם 2.1% בלבד. עם זאת, מדובר בעלייה קלה מהסקר הקודם, אז עמדה על 1.8%. הציונות הדתית ועוצמה יהודית שרצות ברשימה מאוחדת, משיגות 11 מנדטים.

לפני ימים אחדים הפתיע יונתן פולארד, מי ששוחרר מהכלא האמריקאי ב-2015 אחרי 30 שנות מאסר שנגזרו עליו באשמת ריגול לטובת מדינת ישראל, כשהביע תמיכה באיילת שקד ובסיעת הרוח הציונית וקרא להצביע לה.

"אני קורא להצביע לאדם שאני יודע שישרת את מדינת ישראל בצורה שתשמור הן על האינטרסים החיוניים שלה והן על כבודה - והבן אדם הזה זו איילת שקד", אמר פולארד. באשר לתמיכתה בממשלה הנוכחית: "כולנו עושים טעויות. כן, היא הראתה נאמנות בממשלה הקודמת, אבל אני מאמין בלב שלם שהיא מבינה שנעשו שגיאות על ידה ושלא תחזור עליהן. מגיעה לה הזדמנות להמשיך להיות חלק מההנהגה הישראלית, ובתקופה הקשה והמסוכנת בהיסטוריה שלנו אנחנו צריכים וראויים לפטריוטית מוכחת כמו איילת שקד".

12 שעות לאחר מכן, פולארד חזר בו. לדבריו, ציפה להתחייבות המפלגה לתמוך בהקמת ממשלת ימין בלבד וציפה לשינויים ברשימה, כמו ויתור על חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר. "התברר לי שאיילת מסרבת לבצע שינויים הכרחיים ברשימתה ולהתחייב שתצטרף רק לממשלת ימין שתשמור על הזהות היהודית של המדינה", מסר פולארד, "הדבר מעורר חשש אמיתי שהיא שוב תעביר קולות מימין לשמאל. אני חוזר בי מתמיכתי בה".

לדברי חבר סיעת הרוח הציונית, יועז הנדל, פולארד חזר בו משום שהופעל עליו לחץ כבד מיריביה הפוליטיים של שקד. "בסיפור של פולארד יש הרבה לחץ פסיכולוגי אגרסיבי, מתקפה של הודעות, איומים וקללות", אמר הנדל הבוקר ליואב לימור, "זה לא נורמלי לתקוף אדם מבוגר שבילה חלק גדול מחייו בכלא והוא קונצנזוס ישראלי. זה לא נורמלי לתקוף אותו בגלל שהחליט לתמוך במפלגה או באדם. זה לא נורמלי לייצר מכונת רעל כזאת ולקלל כך מישהו. טוב שפולארד חזר לשקט מסויים בחייו. כל מה שרצה זה לתמוך ברוח הציונית".

לפי הסקרים האחרונים, תמיכה גדולה בכם אין. זה לא נראה טוב מבחינתכם.
"אנחנו במגמת שיפור כל הזמן בסקרים. אני מעריך שבתוך שבוע-שבועיים נעבור את אחוז החסימה. יש קהל גדול שמחפש בית לימין ממלכתי, לציונות דתית נורמלית. אנשים שלא יצביעו לשום מקום אחר. לא יצביעו לסמוטריץ' ולבן גביר כי התפיסה החרד"לית שלהם היא לא התפיסה שהם מזדהים איתה, לא יצביעו לליכוד כי הערכים שלהם זה לא הערכים שהם מזדהים איתם וגם לא יצביעו לשמאל-מרכז".

איילת שקד (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת 12)
איילת שקד, יו"ר הרוח הציונית | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת 12

אתה אומר שסמוטריץ' ובן גביר הם ציונות דתית לא נורמלית?
"גדלתי במרחב מסוים שבו הציונות הדתית הייתה גשר בין קבוצות שונות באוכלוסיה, ולא שריפת גשרים. היא החזיקה ביהדות מקרבת, כזו שמחברת את עם ישראל, ולא כופה על אחרים. נכון להיום מה שקרוי הציונות הדתית זה לא באמת הציונות הדתית, זה המגזר החרד"לי שמאמצים לגמרי את המונופול החרדי על הרבנות הראשית ועל היהדות בכלל. זו לא דרכה של הציונות הדתית שאני מכיר היטב, וגם הערכים של הליכוד לא בדיוק מבטאים אותם".